Hej alla!

Idag blev det extra spännande för mig som husägare, JFBn drog och jag trodde det var spisen som strulade.

Men när JFBn drar utan inkopplad spis så gick jag ner till elcentralen igen. Då upptäcker jag ett blänk och konstaterar att det är blött i elcentralen...

Komplex säkringscentral med många säkringar, kablar och installationsrör på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha stått och torkat så gott jag kan upptäcker jag att det läcker från där rören går upp i källarvalvet...
Det är åtminstone blött på utsidan av rören...
Vita rör leder genom vägg. Närhetsvy. Textur, ljus, skugga. Otydlig bakgrund. Konstruktion och rörmokeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Såhär ser det ut rakt ovan (centralen ligger rakt under dörröppningen.
Utsikt från en balkong, regnigt, en person i strumpa, kakelgolv, dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad i helskotta gör jag nu...
Huset är från 71, och jag noterar att det nog varit blött där förr...
 
Om det regnar är det nog inte kondens, bara att bryta upp runt/under ytterdörren eller underifrån och inspektera. KÄMPA!
 
Kul nästan jämt...

Någon som vet vad det röda som VPrören ansluter i kan vara?
 
Har du ngt vindsutrymme du kommer åt där du ser var rören går ned till centralen kanske du "kan leda om vattenläckaget"
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det regnar är det nog inte kondens, bara att bryta upp runt/under ytterdörren eller underifrån och inspektera. KÄMPA!
Teorin just nu är att det är regnvatten som pressats in av de senaste dagarnas blåst...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Har du ngt vindsutrymme du kommer åt där du ser var rören går ned till centralen kanske du "kan leda om vattenläckaget"
Centralen är i källaren, rakt under köksdörren på bild.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Någon som vet vad det röda som VPrören ansluter i kan vara?
Kan det vara Brattbergare? Det är en typ av brandtätning.
 
l testa limma en tröskelplåt med uppvik kanske?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Centralen är i källaren, rakt under köksdörren på bild.
OK då är det "dörrtröskeln" du får försöka täta så du kan hålla vattnet på utsidan, kan du ev. dra en tunn sträng
av ex.vis sikaflex eller dyl. kanske kan hjälpa för stunden.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kul nästan jämt...

Någon som vet vad det röda som VPrören ansluter i kan vara?
Tror det är stosar som man spikar fast i gjutformen och drar vprör som ska va i gjutningen.Sen när formen rivs och bygget fortsätter så stoppar man sina utvändiga vprör i de stosarna.
 
  • Gilla
Mathiasffs och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kul nästan jämt...

Någon som vet vad det röda som VPrören ansluter i kan vara?
Det röda är en valvmuff, den fäster man på gjutformen och ansluter röret i muffen på "gjut/betongsidan" när man sedan river formen kan man fortsätta med röret från muffen.
 
  • Gilla
pacman42 och 5 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Kan det vara Brattbergare? Det är en typ av brandtätning.
Nej det är INTE en brattbergare.
 
Vad tror du om att täcka trappen med byggplast för att se om vatteninträngningen upphör. Sedan framåt vår sommar kanske det går att slipa betongen för att få till avrinning och sedan lägga på en sealer. Först plast och sedan fira nyår så ska du se att det löser sig utan allt för mycket problem
 
  • Gilla
pilen och 1 till
  • Laddar…
Jag är nog mer rädd att vattnet rinner in på sidan i så fall :oops:

Svart smidesräcke, våt betonggård, tegelvägg, vattenpölar, brutet tegelsten, grön dörr, blick uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mitt största bekymmer just nu är hur jag får vattnet att sluta rinna nere i källaren, så jag kan få igång elen igen :sweat:

Vore intressant att se hur det ser ut under tröskeln :thinking:
Men känns som ett väldigt stort projekt... :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.