LeoBalk skrev:
Följdfrågan blir: Vad är vi svenskar bättre på ?
Har  sett alltför många företagsnedläggningar de senaste 15 åren följas av ingenting annat än denna i verkligheten fullständigt innehållslösa fras !
Vi är bra på mycket (vi har en unik natur, duktiga tekniker, idérika företagare och oftast en hög kvalitetstnivå i det mesta vi gör)!
Men vi måste lägga energin på det vi är bra på, inte på att försvara det vi är mindre bra på.

Jag vill också nämna att jag inte gillar allt som händer omkring oss eller i Sverige när det gäller företagande och lönelägen osv.
Men man måste anpassa sig till omvärlden om man ska överleva i längden.

Den Svenska välfärden kan i längden bara försvaras genom att vi ser till att Svenska företag får möjlighet att konkurrera på samma villkor som företag i övriga världen. Inte genom att upprätthålla ett högt kostnadsläge som gör det svårare och svårare för Svenska företag att konkurrera.

Och då får det inte kosta betydligt mer att bygga en industrifastighet i Sverige än i, t.ex, Lettland

/Fredrik
 
Sen kan man ju också undra hur en så pass lågutbildad skara som byggnadsarbetarna tjänar så otroliga summor. Oftast mer än sina jämnåriga arbetsledare. Kom inte och säg att dom är värda det mer än undersköterskor eller städare.

Byggnads är förmodligen världens bästa fackförbund.

Lönekostnaderna på ett bygge står bara för ungefär 10% av totala kostnaderna. C:a 60% är skatt av det totala. Tänk på det...
 
[quote author=Stringfellow link=board=Ovrigt;num=1103448145;start=0#16 date=12/20/04 kl 12:40:03]Sen kan man ju också undra hur en så pass lågutbildad skara som byggnadsarbetarna tjänar så otroliga summor. Oftast mer än sina jämnåriga arbetsledare. Kom inte och säg att dom är värda det mer än undersköterskor eller städare.

quote]

Nu trampar du på rätt djupt vatten. Att jämföra så rakt är fel .. Äpplen och päron är olika frukter men fyller olika funktion. Visst man kan tycka sjuksyrror osv kan ha högre lön ditten och datten. Man skall då icke glömma att dessa yrken Förskolelärare, undersköterska osv i offentlig sektor har som största uppgift att frigöra arbetskraft eller hur? Då kan man klyva det i oändlighet. Varför skall en förskolelärare som lämnar sitt barn på dagis tjäna mindre eller mer än den förskolelärarinna som ansvarar för hennes barn?

Visst byggnadsarbetare tjänar bra och varför inte? Jag menar 1% av hantverkarna jobbar till pensionsålder 5% efter 60 ungefär? Något gott skall de väl ändå få. Jag menar bara för att man har en så kallad "lägre akademisk utbildning" betyder inte att man har ett mindre värde eller är mindre värd i pengar. Ser man det så är man ute på mycket hal is. Alla yrken fyller ett syfte och byggnadsarbetaren sitt. Lika väl som aktiemäklaren som har till uppgift att sno dig på alla pengar du har så han kan sätta sprätt på dem fortas möjligt. Han fyller en funktion. Läkaren som syr ihop aktiemäklaren efter att han fått en hammare i huvvet av den sura hantverkaren fyller en funktion. Vem av dessa 3 drar det tyngsta lasset? Ansvarsmässigt läkaren otvivelaktigt, hantverkaren ser till att läkaren har någonstans att bo och jobba. Aktiemäklaren att förvalta respektives pension. Cykeln är sluten och vem i slutändan var viktigast??

Nu finns det ett gäng människor emellan dessa som fyller minst eller mer funktion än dessa. Frågan är skall folk ha lön för samhällsnytta eller för utbildning. Jag röstar för "A little bit of both"
 
Jag anser att lönen ska stå i relation till det unika värde du skapar. Att jämföra studieår rakt av blir ofta felaktigt. inte heller hur svår din utbildning eller hur tungt ditt arbete är. Den stora faktorn som bör styra din lön är efterfrågan på dina tjänster. Dock bör denna faktor inte få påverkas av handelshinder såsom yrkesskrån, svågerpolitik, missriktade stöd såsom jordbruks/lokaliseringsstöd etc. Blir spelplanen bara någorlunda jämn bör vi kunna skapa en konkurrenskraft som i längden kan konkurrera med våra grannar. Försöker vi skapa kortsiktiga fördelar för oss själva genom handelshinder etc kommer vi oundvikligen förlora. Det tycker jag att historien bevisat gång på gång. Och de som förlorat mest på alla världens berlinmurar är arbetarklassen.

mvh
David
 
David skrev:
Jag skulle gärna se att stat, kommun och landsting skickade sina anbudsförfrågningar till våra östeuropeiska grannar i större utsträckning.
Håller absolut med! Och tänk om vi kunde begära in anbud från ryssland hur mycket de skulle ta betalt för att hålla några av våra fångar i fängelse! :surprised: I mina ögon egentligen ingen dum idé, men jag tror knappast den skulle vinna några röster i ett val tyvärr... ::)


David skrev:
Jag anser att lönen ska stå i relation till det unika värde du skapar.
Hur är det med oss inom vården i det avseendet? Jag har även här funderat på vårt värde, och skall man vara riktigt krass (man blir gärna det i dessa besparingstider då politikerna bara vill lägga ner allting) så är ju nästan hela vår verksamhet en enda stor förlustaffär! De största "vårdkomsumenterna" är de som är över 80 år. Vad tjänar vi på att hålla dem i liv? Det vore ju bättre att se till att de dog lite snabbare istället, om man skall se rent krasst ekonomiskt på det hela... 8)

Måste avsluta min triad med att säga att jag håller med TLovskog, byggnads är ute och valsar! Facken har tyvärr snart spelat ut sin roll...
 
Någon skrev att vi skall försöka behålla de svenska systemen för att vi skall kunna flyga ambulanshelikopter....? Gör vi verkligen det fortfarande? Varje dag ser jag lysande exempel på att välfärdsstaten havererar. I min kommun Norrköping har landstinget brakat i hop fullständigt. De skattemedel som kramas ur löntagarna räcker inte på långa vägar. Det beror att det är för dyrt. För att råda på bot på bristen av kapital höjs skatterna. Se t ex bilskatten som alla blir varse efter nyår. Miljöhänsyn? Pyttsan! Det handlar om att staten skall få in mer pengar och bilen behöver alla så den beskattar vi liiiite till.

Det finns ett gyllene ord som våra left wing politicians inte förstår och detta ord kapar kostnader: KONKURRENS!

En svensk byggnadsarbetare tjänar åt h-vete för mycket snittlönen i Norrköping ligger på 26 000 kr/månad.

Det är underbart med EU som leder till att de svenska murarna till den skydda verkstaden rivs. Hurra för Letterna - hoppas de får rätt.

Avskaffa välfärdsstaten i dess nuvarande form och låt individen bestämma över sitt eget liv!

.....oj nu blev det politik...igen....hoppas inte Marlene stänger tråden för ämnet med Byggnads är mycket intressant!  8)
 
Det verkar vara en bunt med ensamvargar och super experter i denna tråden. Blockaden handlar inte om några byggnadsarbetare, detta kommer att ändra allt på svensk arbetsmarknad. Det kommer att börja med byggnadsarbetare, jättebra nu kan man bygga billigt. Men vad händer i nästa steg, Det kommer att komma in industriarbetare, metallarbetare, tjänstemän och bara mer hela tiden. Alla svenskar kommer att vara för "dyra", perfekt. Då kan vi köpa allt mycket billigare! För vilka pengar då? För vi kommer inte att ha några jobb, och inget att handla för. För vi är arbetslösa hela bunten.

Företagen ska inte konkurera med våra löner, dom får konkurera med sina vinster!!

Douglas
 
Företagen ska inte konkurrera med våra löner, dom får konkurrera med sina vinster
Tyvärr är det vinsterna som bestämmer. Utan vinster läggs företagen ned. 100 000-tals förlorade industrijobb i Sverige bara de senaste 15 åren talar sitt entydiga språk. Nu drabbas även den skyddade byggsektorn av konkurrens med utlandet för första gången

Jag delar definitivt oron för Sveriges framtid (se ovan inlägg, jag har varit orolig och skrikit utan att bli hörd i över 20 år nu ???), men kan inte dela slutsatserna i övrigt
 
Jag ser inget fel med att folk kommer hit och jobbar? Själva tankesättet att man kan stjäla jobb från varandra delar jag inte! Det finns jobb så det räcker åt alla. Frågan är ifall de som nu väljer att vara arbetslösa hade tagit de jobben istället? Antagligen inte. Byggnads visar med ena handen *stopp* Ni får inte arbeta, samtidigt som de med andra handen delar ut a-kassa till de arbetslösa medlemmar som väljer a-kassa före arbete. Jag ser inte logiken?

Jobbar de och sliter och betalar skatt då är jag nöjd.
 
dogge72 skrev:
Det kommer att börja med byggnadsarbetare, jättebra nu kan man bygga billigt. Men vad händer i nästa steg, Det kommer att komma in industriarbetare, metallarbetare, tjänstemän och bara mer hela tiden. Alla svenskar kommer att vara för "dyra", perfekt. Då kan vi köpa allt mycket billigare! För vilka pengar då? För vi kommer inte att ha några jobb, och inget att handla för. För vi är arbetslösa hela bunten.
Som David skrev tidigare (mycket bra inlägg f.ö.) så har det aldrig fungerat, och kommer aldrig fungera att bygga murar.

Arbetsuppgifter uppstår och arbetsuppgifter försvinner till andra länder. Så har det varit tidigare (fråga dem som jobbade inom varvsindustrin eller tekoindustrin) och så kommer det forsätta vara. Är det inte någon med lägre lön som tar över jobbet, så är det en robot som inte kräver någon lön alls.

Jobbar själv inom IT-branschen och ser nu arbetsuppgifter inom den sektorn försvinna till Baltstaterna och Indien. Jobbade tidigare inom sjöfarten och det är samma utveckling där. Bekymrar mig dock inte över det speciellt mycket. Skulle mitt jobb försvinna till Indien så får jag väl hitta på något annat. Bli byggarbetare kanske. ;)

Man kanske helt enkelt får ändra synsättet på vad ett yrkesval innebär. Det kanske inte behöver bestå för all framtid, och man kanske är tvungen att anpassa sig till hur verkligheten faktiskt ser ut. Om man som industriarbetare blir av med sitt jobb till en robot, så får man kanske lära sig att styra roboten och arbeta med det i stället.

Det byggarbetarna har som många andra yrkesgrupper inte har är krav på lokal närvaro, och ett starkt fackförbund. Förstår inte varför det skulle göra att deras jobb är viktigare att slå vakt om än andras? Är inte många idag som skulle vara beredda att betala tre gånger så mycket för en svensktillverkad tröja, än den som är tillverkad i Kina. Vari ligger skillnaden?

Tycker f.ö. Byggnads agerar helt rätt. De utnyttjar den makt de har för att skydda sina medlemmars intressen, och det är just det de skall göra. Däremot kan man ju diskutera om det är rätt att de har den makten de har.
 
Sophia skrev:
Facken har tyvärr snart spelat ut sin roll...


Fackena är gammalmodiga, bakåtsträvande, giriga, korrupta, mm, mm, mm, mm...... >:(
 
Konsulten upptumme.gif
Dogge72, vilken tur att inte alla tänker som du. :p

/Fredrik
 
Har varit med i denna diskussion i 25 år, dvs sedan varven och Bergslagen avvecklades omkring 1980. Nu verkar nedmonteringen gälla merparten Sverige. En av de vanligaste myterna som spridits och fortfarande sprids är nedanstående:
Man kanske helt enkelt får ändra synsättet på vad ett yrkesval innebär. Det kanske inte behöver bestå för all framtid, och man kanske är tvungen att anpassa sig till hur verkligheten faktiskt ser ut. Om man som industriarbetare blir av med sitt jobb till en robot, så får man kanske lära sig att styra roboten och arbeta med det i stället
Detta har INGET MED DAGENS VERKLIGHET ATT GÖRA. Kineser och indier är precis lika duktiga som svenskar att styra robotar - och precis allt annat vi svenskar nu företar oss. Ibland, och allt oftare, är de till och med duktigare än svenskar och européer. Det globala problemet är att dessa länders ekonomiska system har högre effektivitet än de europeiska (för Sverige dessutom förmodligen sjunkande samhällseffektivitet), och konkurrensneutralitet uppnås DÄRFÖR FÖRST NÄR EUROPAS LÖNER ÄR LÄGRE än dessa länder - vilket är en obehaglig sanning för européerna, och som därför förtigs. Skjut, eller åtminstone bestraffa budbäraren med obehagliga nyheter, är en gammal bra regel som tillämpats i alla tider ;)

Detta är det verkligt trista idag - investeringsgapet (=lönsamhetsgapet för kapitalinvesteringar), kunskapsgapet, entusiasm-gapet parat med klämkäcka uppmaningar och (enligt min uppfattning) bristande insikt hos svenskar om den nya globala ekonomins konkurrensvillkor. Den som sett kineser eller indier i arbete, häpnar över deras entusiasm, prestationer och vilja. De tänker erövra den globala ekonomin, och de har merparten av odds på sin sida - utöver möjligen tillgång till tillräckligt med energi (vilket för övrigt även gäller Europa)
 
Håller med Leobalk men ser inte hans och Konsultens inlägg som motsatser. Självklart kommer vi att åka på stryk av Asien så småningom, det betvivlar väl ingen vid det här laget. Imperier kommer och faller och den gamla världen Europa har väl haft sina bästa år. Det betyder dock inte att vi bara ska sätta oss ned och vänta på glesbygdsbidrag. Vi måste försöka anpassa oss till på bästa sätt till situationen.
Så småningom kanske våra barnbarn har tur att hamna på första bästa potatisbåt till Kina. Fast då möts de väl av Kinesiska fackföreningar som säger åt dem att åka hem och inte stjäla jobben från dem. ;)

mvh
David
 
;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.