5
V vedklyv skrev:
Att det ska behövas så jäkla många teorier och spekulationer om vad det är för fel. Spis, diskbänk och övriga installationer är hyresvärdens egendom och följer med lägenheten. I och med detta är det hyresvärdens skyldighet att åtgärda fel på dessa installationer. Om hyresgäst sätter igång med egna reparationer på dessa installationer ska han ha skriftligt medgivande från hyresvärd. Om inte, kan hyresvärd kräva ersättning, eller t.o.m avflyttning från lägenheeten.
Men hallå, det var ju bostadsbolaget som var där skrev ju TS. Sen har ju TS hört sig för här om vad som kan vara fel. Kunskap är inte tungt att bära :D(y);)
 
5 50procent skrev:
Men hallå, det var ju bostadsbolaget som var där skrev ju TS. Sen har ju TS hört sig för här om vad som kan vara fel. Kunskap är inte tungt att bära :D(y);)
Ja men det var inte förrän i inlägg #41 som Handy-Smurf skrev att bostadsbolaget varit på plats och mätt. Håller med dig om det där med kunskap.
 
V vedklyv skrev:
Att det ska behövas så jäkla många teorier och spekulationer om vad det är för fel. Spis, diskbänk och övriga installationer är hyresvärdens egendom och följer med lägenheten. I och med detta är det hyresvärdens skyldighet att åtgärda fel på dessa installationer. Om hyresgäst sätter igång med egna reparationer på dessa installationer ska han ha skriftligt medgivande från hyresvärd. Om inte, kan hyresvärd kräva ersättning, eller t.o.m avflyttning från lägenheeten.
Hyresgästen är min svärmor. Hon har inte petat på något själv. Läser du alla inlägg så ser du vem som gjort vad.
 
5
V vedklyv skrev:
Ja men det var inte förrän i inlägg #41 som Handy-Smurf skrev att bostadsbolaget varit på plats och mätt. Håller med dig om det där med kunskap.
Läs inlägg #9 ;)
 
H hempularen skrev:
Dels måste det ju varit mer än 4V när det blixtrar. Men jag har rätt svårt att se hur ett spisbyte skulle lösa det här problemet, såvida inte skyddsjord var av i spisen.

Vi får hålla tummarna att jag har fel.
Ja, jag tror också spänningen var högre men den mättes till bara 4 V. Den nya spisen har inte någon skruv på sidan som kom i kontakt med diskbänken som den gamla hade utan det är själva emaljytan där. Vad jag förstår så var den gamla spisen ansluten i en plåtdosa på väggen men när spisen byttes så monterades ett perilexuttag upp istället. Ingen har sagt något om saknad jord. Vi får hoppas det blir bra nu.
 
5 50procent skrev:
Läs inlägg #9 ;)
Jo, jag läste inlägg #9 innan jag skrev mitt inlägg #47. I inlägg #9, skriver HandySmurf, "elektriker". Det kan lika gärna ha varit någon hantverkare eller soptömmare från bostadsbolaget som tittat.
 
5
V vedklyv skrev:
Jo, jag läste inlägg #9 innan jag skrev mitt inlägg #47. I inlägg #9, skriver HandySmurf, "elektriker". Det kan lika gärna ha varit någon hantverkare eller soptömmare från bostadsbolaget som tittat.
Tjao vem vet, allt kan ju vara en stor komplott och TS är själva verket Putin som ville in å säga hej till Svenska folket å få lite hjälp med hans svärmors kök...
 
A
Det kan ju vara annan spänning än 50hz så att mätinstrument inte visade rätt, eller att spänningen bygger upp lite över tid. Blixtar kan det även bli vid låg spänning och hög ström..
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Alla teorier kan ju vara troliga. Men det är ju det där sannolikhet. Men sannolikt har jag trampat på en av 50procents ömma tår.
 
5
HandySmurf HandySmurf skrev:
Ja, jag tror också spänningen var högre men den mättes till bara 4 V. Den nya spisen har inte någon skruv på sidan som kom i kontakt med diskbänken som den gamla hade utan det är själva emaljytan där. Vad jag förstår så var den gamla spisen ansluten i en plåtdosa på väggen men när spisen byttes så monterades ett perilexuttag upp istället. Ingen har sagt något om saknad jord. Vi får hoppas det blir bra nu.
Den elektriker som kopplade in spisen skall göra den kontrollen, dvs en kontinuitetsmätning mot ett känt jordat föremål, diskkran, diskmaskin, annat uttag etc.
Så det ska inte finnas några "hoppas"
 
5
V vedklyv skrev:
Alla teorier kan ju vara troliga. Men det är ju det där sannolikhet. Men sannolikt har jag trampat på en av 50procents ömma tår.
Hehe nja, i ett Internetforum får du nog jobba ganska så hårt för att lyckas trampa mig på ömma tår;)
Nåväl jag ska inte vara dryg, men jag Kunde inte riktigt låta bli med den tonen du själv hade mot TS
 
Redigerat:
Du! Jag har varit med om en liknande bravad när jag bodde i en bostadsrättsförening i Kungsängen för flera år sedan. Hela plåtgaraget hade en spänning av 220 volt till jord. Detta berodde på att en hyresgäst hade en motorvärmare i sin bil som hade överledning till bilkarossen. (till saken hörde, att man inte fick ansluta motorvärmare). ( Garagen ingick inte i bostadsrätten utan hyrdes separat av föreningen, som hyresrätt).
 
5 50procent skrev:
Hehe nja, i ett Internetforum får du nog jobba ganska så hårt för att lyckas trampa mig på ömma tår;)
Nåväl jag ska inte vara dryg, men jag Kunde inte riktigt låta bli med den tonen du själv hade mot TS
Men du måste väl iallafall, hålla med om att det är kul att kunna "bita någon i benet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.