Gammal tråd. Men hur mkt av stenarna plockades bort innan ni la jord? Och hur är den nu 4 år senare? Har det "krupit" upp några stenar?
 
Hej
Innan jorden på bilderna lades på krattades de flesta stenar bort. Men efter jordlagret gjorde jag bara marken jämn och sådde. Efter det har jag vattnat och strött gödning enligt rekommendationer. Förra sommaren körde jag vertikalskärare, dressade ett lager över hela för att jämna till samt stödsådde och numera är den riktigt jämn och fin. Jorden är mjuk en bra bit ner och vatten blir inte ståendes. Syns inga stenar alls i mattan utan nu är fokus att fortsätta med gödning osv för att hålla den grön och välmående.
 
T TuXy skrev:
Hej
Innan jorden på bilderna lades på krattades de flesta stenar bort. Men efter jordlagret gjorde jag bara marken jämn och sådde. Efter det har jag vattnat och strött gödning enligt rekommendationer. Förra sommaren körde jag vertikalskärare, dressade ett lager över hela för att jämna till samt stödsådde och numera är den riktigt jämn och fin. Jorden är mjuk en bra bit ner och vatten blir inte ståendes. Syns inga stenar alls i mattan utan nu är fokus att fortsätta med gödning osv för att hålla den grön och välmående.
Tack för svar
Hur stora stenarr var kvar? Såg ut och ligga en del tegel
 
Y youask skrev:
Tack för svar
Hur stora stenarr var kvar? Såg ut och ligga en del tegel
Om du tänker dig en vanlig kratta, så stenar som är mindre än mellanrummet mellan varje tagg. Uppskattningsvis stenar mindre än 2-3 cm lät jag vara kvar. Det fungerade ju eftersom jag lade ny jord ovanpå.
Får man fråga vad du tänker göra? Kanske kan tipsa om åtgärd för just dina tankar.
 
T TuXy skrev:
Om du tänker dig en vanlig kratta, så stenar som är mindre än mellanrummet mellan varje tagg. Uppskattningsvis stenar mindre än 2-3 cm lät jag vara kvar. Det fungerade ju eftersom jag lade ny jord ovanpå.
Får man fråga vad du tänker göra? Kanske kan tipsa om åtgärd för just dina tankar.
Såg ut som rätt lika förutsättningar, kan ta bild nån dag!
 
Y youask skrev:
Såg ut som rätt lika förutsättningar, kan ta bild nån dag!
Det viktiga är att se till hur packat underlaget är. Är det packat tränger heller inte vatten ner, men jag upplever det som att jorden förbättras med tiden också under vinter och att maskarna bidrar till viss del. Så har du inte allt för packat jord går det att rensa den som är oxh fylla på. Men är den för packad får man blanda upp den istället.
En bild kan säkert ge ledtrådar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.