För att återvända till ursprungsfrågan om pelletar blir för gamla.

JA, det är väl som med ved, terpentiner och annat brännbart avdunstar så efter några år så minskar nog bränslevärdet. Brinner gör det säkert men troligen fortare.

Protte

Föresten, bra ni förordar VP, då får jag ha mina pelletar i fred så inte priset rusar.
 
Nja, gratis och gratis ....du har bra verkningsgrad per istoppad kWh i systemet, men vad du menar med gratis vet jag inte.... att påstå att bergvärme är gratis i pengar är ju lite att överdriva rätt rejält ;)
Ja jag överdrev - men det var därför jag satte gratis inom citationstecken. Vad jag avsåg var att; för varje kWh man stoppar in får man ut 4-6 "gratis"
 
_ap_
4-6 gånger, är det verkningsgraden på din pump eller har du läst det?

Varför ska man alltid rekomendera VP?
Förbrukar man, säg 5m3 olja och har hög framledning är pellets ett bra alternativ.

En VP är inte rätta lösningen för ALLA men ett bra alternativ för många.
 
_ap_ skrev:
4-6 gånger, är det verkningsgraden på din pump eller har du läst det?

Varför ska man alltid rekomendera VP?
Förbrukar man, säg 5m3 olja och har hög framledning är pellets ett bra alternativ.

En VP är inte rätta lösningen för ALLA men ett bra alternativ för många.
Bra att du sköter dig -ap- .o rekommenderar Pellets prylar..Ska alla elda Pellets så borde väl oljan snart bli billig igen?:)
 
_ap_
Skrev jag att ALLA ska elda pellets?

Vad har olje priset med pellets priset att göra?

Om man kan läsa skrev jag klart och tydligt att
"En VP är inte rätta lösningen för ALLA men ett bra alternativ för många."

TS undrade om ett bulkförråd är dåligt eller inte och jag har svarat att det är en riktigt bra lösning om man har rätt utrustning, sen började komentarer som
"ähh det blir så dyrt då kan man lika gärna sätta in VP", men vad har det med saken att göra tråden handlade ju om bulkförråd.
Vi vet fortfarande inte TS förutsättningar,och så länge man inte vet de kan man inte säga att VP är bäst, ej heller pellets.
 
_ap_ skrev:
Skrev jag att ALLA ska elda pellets?
Nej! inte precis ordagrannt.Men ja har fått den uppfattningen att du är lagd åt Pellets hållet..:)
 
Vad är jag då som har VP, Pellets och flera utrymmen med direktverkande el. Nu fattas väl bara en vedeldad bastu och solvärmd pool.

Protte
 
Du kanske är rastlös Protte?:D Så med ett enkelt handgrepp kan du skifta uppvärmnings alternativ..
 
H
prototypen skrev:
Skelleftekraft blåser inte från sitt lager till bilen, det töms direkt ner i bilen från ficka.
Jag har gjort en cyklon i toppen av silon så att pelletarna tappar farten och inte krossas mot väggen. Sedan ska Skellefteå kraft ha minskat på blåset för att inte blåsa sönder pelletarna.

Spånbildningen beror dessutom vem som pressat pelletarna. Byggmax kanske inte har bästa kvalitén och då måste man kontrollera spånmängden.

Protte
Byggmax säljer bara säckad pellets och med sådan pellets är det nästan aldrig problem (Neova pellets kanske ett undanatag för den brukar vara för mjuk)
Problem med spån och söndermalda pellets kan man få med bulkpellets. Man vet inte hur den pellets som blåses in fungerar förrän om några månader när spånproblemen börjar visa sig. Skruvmotorer som brinner upp, flexskruvar som går av är vanliga fenomen som uppstår när spånen packar sig i den långa skruven.
Är man teknisk uppfinnare som kan konstruera cykloner för att bli av med spånet och har man tumme med chauffören så att han kan minska på blåstrycket osv. kan man nog lösa spånproblemen också men det är ingenting att rekommendera för den som kort och gott bara vill ha det lika enkelt som med oljeeldning.

Värmepump passar inte i alla fastigheter och vart elpriserna hamnar om 5 år vet ingen. Avskrivningstiden på en bergvärmepump är mycket lång och i mitt tycke kan man ibland använda pengarna bättre än att låna pengar i bank till en värmepump.
Pellets är då ett bra och billigt alternativ men tyvärr måste man räkna med att det inte är lika underhållsfritt.

25 minuter i pannrummet varje fredag kan ge bättre timlön än övertidsarbete på jobbet.
Kan man offra den tiden räcker det ofta att investera i en brännare till den panna som redan finns.
 
Av en bekant fick jag följande om konvertering till pellets.

En tidigare vedeldare säger.
"Du förstår jag behöver bara aska ur en gång i veckan.

En tidigare med olja/el/VP
"Du förstår jag måste aska ur en gång i veckan.



Grottmannen i mig tycker det är mysigt när det brinner trots jag bara har ett litet hål att titta genom.
Tekniker i mig förundras över fenomenet att det går att skrämma fram värme ur kall och blöt jord (ytjordvärmen)

Protte
 
_ap_
knekten skrev:
Nej! inte precis ordagrannt.Men ja har fått den uppfattningen att du är lagd åt Pellets hållet..:)
Åt pellets hållet, var det inte ved nyss :rolleyes:
Nä vet du knekten, får jag välja blir det flis, billgit i drift, lika underhållsfritt som olja, och mycke kW ur samma panna (inget el tillskott).
 
_ap_ skrev:
Nä vet du knekten, får jag välja blir det flis, billgit i drift, lika underhållsfritt som olja, och mycke kW ur samma panna (inget el tillskott).
Ja du har rätt,kan man undanhålla/mörka ,anförskaffning,tillverkning,hantering utav flisen från kalkylen så blir den givetvis billigast.Men den blir aldrig lika underhållsfri som olja.:)
 
prototypen skrev:
Föresten, bra ni förordar VP, då får jag ha mina pelletar i fred så inte priset rusar.
Håller helt med...;) Eldar själv bara med pellets och ved...

Mina inlägg om kontra pellets eller Vp är mångas tänk ( väldigt mångas tänk) nuförtiden
Nu när pellen blivit väldigt mycket dyrare särskilt efter bidraget som folk kunde söka och höjda dieselpriser- virkes-spånpriskrisen mm....Så chansar många på VP för att elen blivit billigare för stunden....

Mvh
 
Tacka vet jag fjärrvärme... Senaste gången jag kollade till pannan var nog för 2-3 månader sedan och det var bara för att jag kände för det :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.