Vi funderar på att byta till pellets (från olja) och skulle i så fall vilja ha ett rejält pelletsförråd.

När vi nu börjat prata med leverantörer märker vi att byggandet/installationer av förråd är något som de verkar se om ett nödvändigt (och knappt det) ont.

Någon menade till och med att det skulle vara en dålig lösning då pellets blir gamla efter tag. Kvaliteten skulle vara lägre då de först förvarats i ett mellanlager, körts i tank, skjutits in i förrådet och sedan legat där en tid.

Vad tror ni om detta?
 
Ingen fara...Det är bara väta som förstör pellarna .. Du skall väl inte ha bulkförrådet ute och otakat...hoppas jag..
Den pellen jag snart skall dra igång har väntat i 3 år på att bli ljusgrå aska...:)ser likadan ut som dom andra som använts tidigare år..
Mvh
 
H
Skanstull skrev:
När vi nu börjat prata med leverantörer märker vi att byggandet/installationer av förråd är något som de verkar se om ett nödvändigt (och knappt det) ont.
Leverantörerna kanske vill tjäna en hacka på ditt förråd? Stora bulkförråd brukar innebära problem så enklast är att ha ett veckoförråd som man fyller omkring 10 säckar i varje vecka. I Stockholm kan du ändå inte få tag i bulkpellets billigare än säckad pellets från Byggmax idag så förtjänsten med bulkförråd blir noll.
Pellets kan ligga hur länge som helst bara det ligger varmt och torrt. Förvaras pellets utomhus länge drar den till sig fukt så att man får ut mindre energi ur den.

Att kvaliteten på bulkpellets är sämre än säckad pellets är nog sant. Den ska skjutas in i en tankbil, transporteras och sedan skjutas in i ett förråd. Den hanteringen gör att pelletsen smulas sönder och får svårt att matas fram. En del brännare tycker inte heller om smulig pellets.
 
Om leverantörerna ville tjäna pengar på mitt förråd så skulle de försöka sälja ett till mig. Problemet är att de inte är intresserade av det, och jag antar att det är för att de inte är 'snickare' utan hellre gör en snabb affär med en brännare för 25' som de installerar på en timme.

Jag skulle vilja ha förråd med bulkpåfyllning för att slippa tänka på hanteringen - dvs göra det precis som det är nu, med en oljepanna jag aldrig behöver röra.

Att åka till byggmax med släpkärra och släpa på hundratals säckar (eller färre, men oftare) känns inte sådär väldigt lockande.
 
H
Skanstull skrev:
Jag skulle vilja ha förråd med bulkpåfyllning för att slippa tänka på hanteringen - dvs göra det precis som det är nu, med en oljepanna jag aldrig behöver röra.
Då ska du ha värmepump. De flesta bulkförråd ger ägaren mer problem än enkel veckopåfyllning.
 
_ap_
holmertz skrev:
Då ska du ha värmepump. De flesta bulkförråd ger ägaren mer problem än enkel veckopåfyllning.
Vad för problem får man med ett bulkförråd??
 
Skanstull skrev:
Jag skulle vilja ha förråd med bulkpåfyllning för att slippa tänka på hanteringen - dvs göra det precis som det är nu, med en oljepanna jag aldrig behöver röra.
Då bör du inte fundera på pellets om du inte har tid/lust/möjlighet att bli lite svart om fingrarna emellanåt och hantera det hela, en pellets-anläggning behöver skötsel och tillsyn och engagemang av ägaren om den ska fungera tillfredställande, allt annat kommer att bli en stor besvikelse och missnöjd med din anläggning då den inte lever upp till dina förväntningar :(

Du bör seriöst överväga en värmepump, då är det bara tuta och köra utan sotning och annat underhåll :D

/R
 
Du bör seriöst överväga en värmepump, då är det bara tuta och köra utan sotning och annat underhåll
Och dessutom så blir det billigare i längden.

Investeringskostnaden är iofs runt det dubbla men sen har du "gratis" värme i många år utan att lyfta ett finger.
 
Jag har både värmepump och pellets.
Värmepump är dyrt om det skulle råka gå sönder men klart "skötselfritt"
Pellets har jag med bulkförråd som rymmer 6 ton och efter inkörning så askar jag ur var 50:e drifttimme vilket blir en gång i månaden höst och vår och var 14:e dag på vintern. Sotaren ska naturligtvis leva han också men det brukar vara trevligt med en pratstund.

Vad problemet skulle vara med bulkförråd kontra veckoförråd förstår jag inte, bulkförrådet är bara lite högre.

Fick ett erbjudande från Telge Energi där 8 pallar 6,6 ton skulle kosta 19520 kr och bulk (6ton) skulle kosta 15320. Säckar och pallar kostar ju.

Som resemontör tvingar jag inte ut frun att fylla på något veckoförråd!

Protte
 
vojma skrev:
Och dessutom så blir det billigare i längden.

Investeringskostnaden är iofs runt det dubbla men sen har du "gratis" värme i många år utan att lyfta ett finger.
Nja, gratis och gratis ....du har bra verkningsgrad per istoppad kWh i systemet, men vad du menar med gratis vet jag inte.... att påstå att bergvärme är gratis i pengar är ju lite att överdriva rätt rejält ;)

Men det är reltivt underhållsfritt system i många år med låg driftskostnad, MEN mycket dyra investeringskostnader, och vad många glömmer är att pumpen är ingen evighetsmaskin som tyvärr måste bytas var 10-20 år beroende på effektuttag även i det bästa systemen och rätt dimensionering, många har fått installerat för "små" system för att klara det faktiska behovet pga att man ville hålla ned priset, dom åker efter ett antal år på att borra ett till energi-hål !! pga att uttaget varit för högt under långa perioder i det första hålet med frysning som resultat, pumparna överbelastas rejält i sådana system med resultat att pumpen havererar redan efter bara några år, om man tycker att bergvärme är gratis så är det inte pengar man pratar om i alla fall :D

/R
 
Håller med rog_ohl, jag har den erfarenheten, visserligen jordvärme, men är inne på min andra VP.

Protte
 
prototypen skrev:
Vad problemet skulle vara med bulkförråd kontra veckoförråd förstår jag inte, bulkförrådet är bara lite högre

Protte
1.Det är väl att veckoförrådet fylls med säck (Hand-armkraft).Har kontroll om det är mycket spån 2.Och bulkförrådet fylls från bulkbil=skall blåsas in i bil +skall blåsas in till kund från bil=beroende på hur högt tryck(bråttom chaffisen har..:rolleyes:kan det bli hyfsat med spån i förrådet ...Och trassel med skruvar mm osv...
 
Redigerat:
_ap_
PX-21 skrev:
1.Det är väl att veckoförrådet fylls med säck (Hand-armkraft).Har kontroll om det är mycket spån 2.Och bulkförrådet fylls från bulkbil=skall blåsas in i bil +skall blåsas in till kund från bil=beroende på hur högt tryck(bråttom chaffisen har..:rolleyes:kan det bli hyfsat med spån i förrådet ...Och trassel med skruvar mm osv...
Då är det ju inte förrådet som är problemet utan utrustningen efter det.
Vissa (bättre) pannor kör med vaccum vilket är underhållsfritt.
 
Nej visst !Bulkförråd är det absolut inte fel på! kärnskruvar-högtryckssnabbinblåsning däremot..
För vacuumsugar och allehanda moderniteter kostar tyvärr inte gratis + dom allra modernaste pannorna mm så är man ju där igen ..
Pellets kontra VP?

Mvh
 
PX-21 skrev:
1.Det är väl att veckoförrådet fylls med säck (Hand-armkraft).Har kontroll om det är mycket spån 2.Och bulkförrådet fylls från bulkbil=skall blåsas in i bil +skall blåsas in till kund från bil=beroende på hur högt tryck(bråttom chaffisen har..:rolleyes:kan det bli hyfsat med spån i förrådet ...Och trassel med skruvar mm osv...
Skelleftekraft blåser inte från sitt lager till bilen, det töms direkt ner i bilen från ficka.
Jag har gjort en cyklon i toppen av silon så att pelletarna tappar farten och inte krossas mot väggen. Sedan ska Skellefteå kraft ha minskat på blåset för att inte blåsa sönder pelletarna.

Spånbildningen beror dessutom vem som pressat pelletarna. Byggmax kanske inte har bästa kvalitén och då måste man kontrollera spånmängden.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.