ÄTA-jobb kostar pengar så enkelt är det.. Vill man göra det enkelt för sig kan man gnälla på både det ena och det andra... Men säg att man nu vill köpa sig ett hus av tex Älvsbynhus. Det sämsta man kan göra vid köp av färdiga byggsatser är att välja tillägg och extra arbeten. DET ÄR DETTA PENGARNA TJÄNAS IN PÅ!!! Så enkelt är det. Ofta när man lämnar pris på ett jobb vet man att det kommer att komma ca 5 % ÄTA jobb pga brister i handlingar, kundens önskemål eller andra orsaker. Så enkelt är det. Och man kan säg att ÄTA jobben måste nästan debiteras med säg om ett ÄTA kostar byggaren 1000 kr i material och 1000 kr i lönekostnad. Så kostar det inte kunden 2000 spänn utan 2400 ungefär beroende på arvoden och grejjer....
SEdan kommer nästa extra tillval oj oj oj.... Så naiv får man inte vara...Jag lovar det blir billigare att köpa ett hus i standard utförande och sedan göra tillvalen efter... Av andra firmor osv...SÅ skulle jag göra iaf men det är en annan pilsner.... Och jag skulle se till att minimera ÄTA genom att sälja arbetet på styrd Totalentreprenad basis samt att jag skulle sätta upp rätt spelregler från början....För alla inblandade parter. För mig, för byggaren och för leverantörer. De stora pengarna i bygg produktion tjänas ALDRIG under produktion tror man det så är man ute och cyklar å det grövsta... Därav den enkla sanningen Nålvassa handlingar, funktionskrav samt en stenhård AF-Del är det enda man kan tjäna pengar på som byggherre. Sen att man får in bra anbud men det bygger ju på de tre sakerna å andra sidan...
Och tycker man att det blir dyrt när man beställer extra då skall man nog ta och fundera på varför och hur, när man beställer.....
 
kire skrev:
[länk]


[länk]
Fast det där handlar väl om att någon hantverkare inte ens gjort det jobb (riktigt) den var kontrakterad för. Det tror jag iinte någon kan försvara, eller tycka är okej.

Det som jag hängt upp mig litegrann på är den sits som finns iom att man, som kund, faktiskt kan påverka ett pågående arbete, kanske lite för mycket. (Lite för mycket är en relativ sak, och med andra innebörder.)
 
RilleRock
CO: Med "Förresten så dina hantverkare verkar inte ha alla höns hemma."
Menade jag på ren svenska att det verkar vara helt dumma i huvet om de nu var så farliga som du målar upp.
Det verkar som att du tycker att du blivit rejält blåst av ngn?
Och därefter förutsätter du att alla är likadana.
Håller helt med dig om att kunden får rätta sig efter om hantverkaren inte har tid för extrabeställningar.
Sånt skall man prata igenom lungt och sansat.
Men ibland är det inte så lätt då vissa kunder likaså hantverkare kan vara en riktigt "pain in the a**"


Håller med Snickarboden : Kan det inte vara bättre att från början prata med hantverkarna och säga att man är osäker på vissa saker...?
Ett stort problem är att kunden inte kan se det färdiga resultatet trots ritningar framför sig.

Personligen så är kundrelationer väldigt viktigt för både mig och företaget.
Vi försöker aldrig blåsa ngn.
Men oerfrana nygyggare undviker vi så långt det går får oftast innebär det mkt problem då de inte riktigt vet vad de beställer.
Och när fakturan kommer skall den bestridas.
En väldig soppa för alla inblandade.
Jag vet inte riktigt hur man skall undvika sånt.
Men ett steg på vägen är att hålla denna debatt igång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.