Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Till snikarboden och mape 17
Som egen företagare utan anställda kan du aldrig fakturera 40 tim i veckan.Som max skulle jag uppskatta 30 Tim/vecka.Resten är spill tid,titta på jobb,räkna på jobb,fakturera jobb osv.
Årsarbetstid är ca 52 veckor minus 4 veckor semester = 1920 timmar/år
30 timmar/vecka gånger 48 = 1440 tim /år
Jag fakturera som egen företagare 395 exkl. moms per timme.De skulle ge en årsinkomst 1440 tim gånger 395 exkl. moms 568000 exkl. moms.
Enligt bokföring 2007 har jag fakturerat 521000 exkl. moms.
Detta betyda att jag har fakturerad 521000delad med 395 exkl. moms = 1318 tim
Resten av årstid låg jag på soffan eller ?
Nu kommer vi till kostnader:
Enligt Årsbokslut 2007
Övriga externa kostnader
Kontor,bensin skatt porto, försäkringar,medlemskap EIO, förbrukningsmaterial leasing företagsbil osv.
Externa kostnader 2007 143000 sek
Räntekostnader till banken 6000 sek pga. kunder betala för sent och mitt företag har ingen checkkredit.
Detta skulle ge en skattepliktigt inkomst från:
Inkomst av tjänst 521000 minus övriga kostnader + räntekostnader = 521000- 149000 = 372000 sek brutto .
Minus social 32% =252960 sek
Minus kommunal ca 30% = 177000 netto per år
177700 delad med 12 monader skulle ger 14729 netto per monad utbetalt
Materialförsäljning:
Jåg har såld material för 431000sek exkl. moms
Inköpspris till material var enligt bokföring 247000 sek.
Detta innebär att jag hade en vinst på material från 431000 minus 247000 =
materialvinst brutto 184000 sek brutto
minus social ca 32% minus skatt ca 30% =netto vinst 88000 sek.
Nu räkna vi ihopp vinst genom timlön + materialvinst
vinst timlön 177000 netto per år.
Vinst materialförsäljning ca 88000 sek per år.
Total vinst per år 265000 sek år
Dela 265000 med 12 månader har jag netto inkomst från ca 22000 .
Ni får ni inte glömma att jag jobba ute + i kontor (fakturering, offerter, planering till nästa dagarna. Jag uppskatta mitt jobb till ca 60 timmar i veckan.
Räknar själv 22000 netto /mån delad med 240 tim / mån = är de så illa att jag har trots att jag tagit överpriser för material har bara 92 sek per timme
Om jag skulle sälja material till inköpspris ,som jag inte få enligt skattemyndigheten ,F skattesedel ( företag måste drivas i vinstsyfte )måste jag höja min timlön med (material vinst = 184 000 delad med 1440 timmar
detta skulle innebär att jag måste höja min timlön med 184000 delad med 1440
=127 sek =527 exk moms = 652 inkl,. moms.

till mape 17 :
Kan jag fakturera 522 + moms = 652 ink moms kan jag sälja material med 10% vinst.
Men jag kan aldrig sälja material till pris av hornbach eller bauhaus.
hornbach sälja eljo 2-vägs uttag ink moms för 108 ink moms
Mitt inköpspris hos elgrossister ligger rund 112,00 ink moms
Nu måste jag fråga er : vill ni driva ett företag och tjäna grova pengar, debattera med privatkunder vänta att kunden att ändligt betala eller vara anställt
HUR MYCKET TJÄNA NI SOM ÄR ANSTÄLLT OCH GÅR TILL JOBB MÅNDAG TILL FREDAG 8,00 - 16,00 ? Säker mer än jag! Snälla ring inte till mig!. Jag vill inte med er att göra!!!!
 
Skippa medlemskapet till EIO :)

Håller med LEISTI, ingen dans på roser..
 
Har slutat göra jobb till privatpersoner. Nu är det mycket roligare att gå till jobbet :)
 
A
LEISTI: Vad ni tjänar är ett ointressant argument för att sälja material till överpriser. Det är som om en anställd skulle gå in till chefen och säga att han bara måste få löneförhöjning för nu har han köpt ett svindyrt hus med höga lån och frugan tjatar om att familjen bara måste till Thailand i vinter. Pfft, skulle chefen säga, det är dina problem att du har dragit på dig höga utgifter.

Ta det på rätt sätt, men om man inte kan få firman att gå ihop när man är rak och ärlig så kanske man ska lägga ner firman och börja göra något annat istället.

Sen tycker jag personligen inte att det handlar om att jämföra priser på kvalitetmaterial typ Elko med skräp från Clas Ohlson. Självklart ska det vara kvalitetsmateriel, men det är min åsikt, det finns andra som tycker annorlunda.

Problemet är snarare att 10 timmars arbete kostar olika mycket beroende på om det är 10 timmar dragning av VP-rör, 10 timmar kabeldragning i VP-rör eller 10 timmar montering av elcentral beroende på hur mycket extra elektrikern lägger på materialet.

Det vore mycket, mycket ärligare och snyggare att ta 520kr/tim (enl LEISTIs uträkning) plus ett litet pålägg på materialet istället för 395 kr/tim (enl LEISTIs uträkning) och ett hutlöst pålägg på materialet. Återigen, jag vill betala för elektrikern kompetens och för hans tid och inte för vilket material jag behöver ha i mitt bygge. Varför verkar det vara så svårt för elektriker att förstå detta?
 
Redigerat av moderator:
Tråden återförd till orginalämnet och kraftigt städad och eftersom vi inte kom längre så även stängd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.