Hej,
Vi har nyligen köpt ett hus där hela trädgården tidigare bestod av grus. Jag har grävt bort gruset på framsidan, och under gruset fanns ett lager sand samt en markduk. Jag har nu tagit bort både markduken och gruset så gott jag kunnat. Kvar ligger lite sand i högar efter att jag slitit upp markduken.
Min plan var att lägga på ett lager matjord på ungefär 10-15 cm och sedan så gräs. Men efter att ha haft en trädgårdsexpert på besök idag, är jag nu riktigt orolig. Han menade att vi måste gräva ut minst 30 cm av hela trädgården och sedan fylla på med matjord. För att göra detta skulle vi behöva ta in grävmaskiner, vilket skulle bli en kostnad på närmare 100 000 kronor. Enligt honom är jorden så pass dränerande att gräsmattan inte skulle överleva utan detta arbete.
Jag har svårt att förstå om det verkligen stämmer, eller om det bara är ett försök att lura oss på pengar. Jorden verkar ändå ganska bra, den är lite lerig och stenig, så jag förstår inte varför vi skulle behöva gräva djupare.
Jag bifogar några filmer som visar hur jorden ser ut på olika delar av tomten. På några ställen har det tidigare funnits små dammar, och där kan man se lite djupare hur jordlagret är.

FÖRTYDLIGANDE FÖR BILDERNA:
Det är alltså det översta lagret som ligger, det är ett sandigt/grusigt lager. Men tar man ett hugg med spaden så kommer det mer lera/sten. Syns lättast på filmerna vad det är för jord.
 
  • Framsidan av ett hus med en stenlagd gång. Trädgårdsområdet runtom har grästs bort, där syns sand och några högar av resterande sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av grus- och sandblandad jord med mindre stenar, efter att markduk har tagits bort i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med bortgrävt grus, kvarvarande sand i högar, några planterade buskar och ett blått tält i bakgrunden. Detaljerat arbete syns närmast huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trädgård med buskar, grus och sandiga ytor mellan två hus, gräset planeras att ersätta sanden och gruset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Hej,
Vi har nyligen köpt ett hus där hela trädgården tidigare bestod av grus. Jag har grävt bort gruset på framsidan, och under gruset fanns ett lager sand samt en markduk. Jag har nu tagit bort både markduken och gruset så gott jag kunnat. Kvar ligger lite sand i högar efter att jag slitit upp markduken.
Min plan var att lägga på ett lager matjord på ungefär 10-15 cm och sedan så gräs. Men efter att ha haft en trädgårdsexpert på besök idag, är jag nu riktigt orolig. Han menade att vi måste gräva ut minst 30 cm av hela trädgården och sedan fylla på med matjord. För att göra detta skulle vi behöva ta in grävmaskiner, vilket skulle bli en kostnad på närmare 100 000 kronor. Enligt honom är jorden så pass dränerande att gräsmattan inte skulle överleva utan detta arbete.
Jag har svårt att förstå om det verkligen stämmer, eller om det bara är ett försök att lura oss på pengar. Jorden verkar ändå ganska bra, den är lite lerig och stenig, så jag förstår inte varför vi skulle behöva gräva djupare.
Jag bifogar några filmer som visar hur jorden ser ut på olika delar av tomten. På några ställen har det tidigare funnits små dammar, och där kan man se lite djupare hur jordlagret är.

FÖRTYDLIGANDE FÖR BILDERNA:
Det är alltså det översta lagret som ligger, det är ett sandigt/grusigt lager. Men tar man ett hugg med spaden så kommer det mer lera/sten. Syns lättast på filmerna vad det är för jord.
Känns nog inte orimligt i sig. Men sen är frågan vad er entrepenör tycker är "bra" och vad ni kan nöja er med. Det funkar att ha 10cm jord på singel också (jag har haft så), men den gräsmattan blir oerhört känslig för torka tex ochj kan lätt dö om det kommer en torr sommar och man inte vattnar på regelbundet osv.

Ta in en offert till skulle jag säga, och resonera lite kring tjocklek och vilka nackelar tunnare andel jord skulle ge osv
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
För att ta reda på hur väldränerat det är så kan man hälla ut en hink vatten i en grop och ta tid på hur fort det försvinner ner.
 
  • Gilla
TuSk och 8 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Känns nog inte orimligt i sig. Men sen är frågan vad er entrepenör tycker är "bra" och vad ni kan nöja er med. Det funkar att ha 10cm jord på singel också (jag har haft så), men den gräsmattan blir oerhört känslig för torka tex ochj kan lätt dö om det kommer en torr sommar och man inte vattnar på regelbundet osv.

Ta in en offert till skulle jag säga, och resonera lite kring tjocklek och vilka nackelar tunnare andel jord skulle ge osv
Tack för svar, jag får försöka ta in fler offerter då.
Har det någon betydelse om huset ligger 50 meter från en sjö?
Gud känner mig så vilsen i allt detta. Har slitit som ett djur för att få bort den största delen av gruset på framsidan. Nu kämpar jag med att få bort markduken.
Hade till och med naivt nog beställt jord som kom samtidigt som trädgårdsexperten kom.
hade helt gått på denna guiden https://grascenter.se/underlag-och-...massor bör det finnas,att växa neråt i marken.
där det står "
Fyllnadsmassor är kanske det vanligaste att man har på tomten. Fyllnadsmassor är en blandning av jord, sand, grus, sten, rötter och annat organiskt material. Ibland finns allting med i fyllnadsmassan och ibland bara jord och 1-2 tidigare nämnda material.

Ovanpå fyllnadsmassor bör det finnas 5-10 cm med matjord"

Tycker jag hade rätt lerig fylllnadsmassa så att 10 cm matjord kändes ok efter den guiden.

Så nu står jag här med ett berg av jord på uppfarten och en trädgårdexpert som konstaterade att det ska grävas ut 30 cm i hela trädgården oavsett. Suck.

Men jag gör som du säger, ska höra med fler trädgårdsanläggare och ta in deras synpunkt.
 
  • Gilla
  • Älska
Eksingras och 3 till
  • Laddar…
Det är väldigt få gräsmattor som ligger på optimala underlag. De flesta av oss kan leva med det. Det är inte alltid supergrönt och ogräsfritt men för det mesta helt ok. Däremot kanske en trädgårdsexpert inte kan leva med att rekommendera något annat än det optimala för att kunden inte ska komma och reklamera arbetet senare. Ibland vill trädgårdsexperter helt enkelt inte ha jobbet och lämnar en helt orimligt dyr offert istället för att säga det rent ut. Ta in minst tre offerter när det handlar om lite större jobb.
 
  • Gilla
Helena Lundberg och 24 till
  • Laddar…
Vi har gräsmatta ovanpå sprängsten och fyllnadsmassor.
Men dom som anlade trädgården la ca 10-15cm lera först och sen ung lika mkt till jord. Då hålls fukten kvar rätt bra i gräsmattan.
Om man sen måste göra så vågar jag ej svara på men hos oss funkar detta rätt bra, (vi stödvattnar ej på sommaren och vissa delar gulnar men den brukar återhämta sig när det regnar).
 
  • Gilla
Sågasnett och 4 till
  • Laddar…
F
Har du egen grävd brunn för bevattning eller kan du tom ta bevattningsvatten direkt från sjön? Jag hade kört på med 15-20cm jord med vetskapen att det kan bli lite torrt 3 veckor på sommaren om man inte vattnar. Och jag hade kollat av möjligheten att beställa lite ”tyngre” jord som kan hålla vatten. Aen hade jag rullat ut gräs på det.
 
  • Gilla
sesanor och 3 till
  • Laddar…
Först - tummen upp för att du tar bort markduken, det blir aldrig bra med markduk under vare sig planteringar eller gräsmatta.

Jag har en fundering ang. den kompakta "jord" som uppenbarar sig under markduken som antagligen legat där under ett flertal år. Marken under duken blir förstörd, där sker ingen nedbrytning av växtlighet som är det som så småningom bildar mull därför att inga maskar eller andra småkryp överlever under duken. Maskgångar som syresätter jorden saknas och allt blir kompakt och dött.

Om jag har rätt så räcker det antagligen med ett mindre lager matjord när markduken är borta och maskarna och småkrypen återvänder och gör det dom är bäst på - bryter ner organiskt material och omvandlar det till jord.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 20 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Först - tummen upp för att du tar bort markduken, det blir aldrig bra med markduk under vare sig planteringar eller gräsmatta.

Jag har en fundering ang. den kompakta "jord" som uppenbarar sig under markduken som antagligen legat där under ett flertal år. Marken under duken blir förstörd, där sker ingen nedbrytning av växtlighet som är det som så småningom bildar mull därför att inga maskar eller andra småkryp överlever under duken. Maskgångar som syresätter jorden saknas och allt blir kompakt och dött.

Om jag har rätt så räcker det antagligen med ett mindre lager matjord när markduken är borta och maskarna och småkrypen återvänder och gör det dom är bäst på - bryter ner organiskt material och omvandlar det till jord.
Vilka fantastiska svar jag får här, tusen tack till er alla.

Det du säger låter ju väldigt intressant och hoppfullt!!


Harmagedon, det är precis det jag tänker också. För min del behöver det verkligen inte vara den mest perfekta gräsmatta, så länge dottern kan vara ute och leka på gräs istället för sten, så är jag nöjd! Så någon gul fläck på sommaren hade inte direkt stört mig.
 
  • Gilla
  • Älska
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du egen grävd brunn för bevattning eller kan du tom ta bevattningsvatten direkt från sjön? Jag hade kört på med 15-20cm jord med vetskapen att det kan bli lite torrt 3 veckor på sommaren om man inte vattnar. Och jag hade kollat av möjligheten att beställa lite ”tyngre” jord som kan hålla vatten. Aen hade jag rullat ut gräs på det.
Nej inte möjlighet till bevattning direkt från sjön. Tänkte mer om vattnet från sjön hade någon påverkan över dräneringen. Men antagligen kvittar det.
 
F
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Nej inte möjlighet till bevattning direkt från sjön. Tänkte mer om vattnet från sjön hade någon påverkan över dräneringen. Men antagligen kvittar det.
Kör ändå, gräs dör inte, det blir torrt och gult. Kommer tillbaka sen.
 
  • Gilla
EllinorLag och 6 till
  • Laddar…
Ett "proffs" ger ett råd man vet fungerar, sedan kan man själv prova med andra lösningar och får då hantera ev. problem som uppstår.
Vanligt i trådar med olika lösningar, fungerar ibland och inte alls vid andra tillfällen.
 
  • Gilla
johannord och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ett "proffs" ger ett råd man vet fungerar, sedan kan man själv prova med andra lösningar och får då hantera ev. problem som uppstår.
Vanligt i trådar med olika lösningar, fungerar ibland och inte alls vid andra tillfällen.
Jag mailade Robin Hedström, som även har youtube om gräsmattor. Detta fick jag till svar:

"Hej!
Vilket projekt du har framför dig! 👍
Jag har också gjort den där resan själv och lärt mig lite på vägen. Ta det dock med en nypa salt för jag är ingen anläggare. Du borde nog prata med en anläggare egentligen.

Vi hade en stor grusad uppfart på vår tomt när flyttade in, och några delar av uppfarten skulle passa mycket bättre som trädgårdsland och gräsmatta. Så här i efterhand så skulle jag nog använt en jord med mer lera i botten och sen matjord ovanpå för att så i, istället för enbart 30cm matjord för den delen av gräsmattan torkar ut väldigt mycket snabbare än de äldre delarna.

Det jag tycker du ska göra är att ta ett eller flera jordprov och skicka in på analys (jag har använt Eurofins) för att se vad den jord du har innehåller. Kanske har du tillräckligt med lera och mull för att vattnet ska vara kvar, då tror jag bara det behövs lite mindre mängd jord (min 15-20cm?) ovanpå för en såbädd, men om din jord saknar vattenhållande egenskaper så behövs justeringar."

Det jag tycker är intressant är att han själv hade 30 cm matjord men att det även där blev gult gräs.
 
  • Gilla
Maria.F
  • Laddar…
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Jag mailade Robin Hedström, som även har youtube om gräsmattor. Detta fick jag till svar:

"Hej!
Vilket projekt du har framför dig! 👍
Jag har också gjort den där resan själv och lärt mig lite på vägen. Ta det dock med en nypa salt för jag är ingen anläggare. Du borde nog prata med en anläggare egentligen.

Vi hade en stor grusad uppfart på vår tomt när flyttade in, och några delar av uppfarten skulle passa mycket bättre som trädgårdsland och gräsmatta. Så här i efterhand så skulle jag nog använt en jord med mer lera i botten och sen matjord ovanpå för att så i, istället för enbart 30cm matjord för den delen av gräsmattan torkar ut väldigt mycket snabbare än de äldre delarna.

Det jag tycker du ska göra är att ta ett eller flera jordprov och skicka in på analys (jag har använt Eurofins) för att se vad den jord du har innehåller. Kanske har du tillräckligt med lera och mull för att vattnet ska vara kvar, då tror jag bara det behövs lite mindre mängd jord (min 15-20cm?) ovanpå för en såbädd, men om din jord saknar vattenhållande egenskaper så behövs justeringar."

Det jag tycker är intressant är att han själv hade 30 cm matjord men att det även där blev gult gräs.
Ungefär vad jag skriver.
Beror på läge, hur mycket sol dagtid och vad det visar sig att du har 30 cm ned.
Hur mycket regn kommer det på platsen Borås, Växjö, Kalmar Borgholm, etc, skiljer mycket här nere i söder. Så lokalkännedom har en viktig poäng.
Men också, hur mycket tid vill du lägga ned, kan du acceptera gul gräsmatta, vad har du för krav, osv.
Jag ställer mina frågor till den lokala handelsträdgården då de har bra koll på förutsättningar.
Har en del besvärliga växter/träd t.ex. haft blommande näsduksträd, tulpanträd, etc, och utgår från att det kan skilja mellan fastigheter i området och marken.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndrésJoaquin och 3 till
  • Laddar…
Om jag vore du skulle jag göra som först tänkt. Allt gräs blir gult vid torka oavsett underlag. Lägg du 10 cm jord och så i gräs. Ligger dessutom huset 50 m från en sjö kanske du har möjlighet att ta vatten därifrån och stödvattna om du ser att det blir torrt.
Kommer att bli riktigt fint med de växter du redan har. Lycka till/Urban
 
  • Älska
  • Gilla
Mats48 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.