Hubbe2 skrev:
dubbelkollar hemma ikväll, men jag har för mig att den har märkeffekt på 3kw. dock är det snedtak i bastun så volymen blir ju lite mindre, men 10m3 är det nog iaf.
Jag tillhör nog också de som inte tror riktigt på detta. Har själv 6kw på 5m3 (med glasdörr) och det ca 1 timma.
 
Det är ett 8 kW aggregat som vi har. Har testat med 3-4 olika termostater, men de säger alla ungefär samma.
En grej somd et kan vara är att det är rätt högt till tak,ca 0,5-1m över huvudet på högsta, men det borde ju ändå kunna trycka på ganska bra där!?
 
phetterr skrev:
Det är ett 8 kW aggregat som vi har. Har testat med 3-4 olika termostater, men de säger alla ungefär samma.
En grej somd et kan vara är att det är rätt högt till tak,ca 0,5-1m över huvudet på högsta, men det borde ju ändå kunna trycka på ganska bra där!?

8 kW aggregat är en jäkla skillnad mot att du skrev 3 kW tidigare och därav att jag blev något skeptisk. 8 kW så köper jag det rakt av. Snedtaket påverkar inget, såvida du inte glömt att räkna bort den volymen för då skiljer det såklart lite där med åt det positiva hållet.

Mvh Rob
 
Robster skrev:
8 kW aggregat är en jäkla skillnad mot att du skrev 3 kW tidigare och därav att jag blev något skeptisk. 8 kW så köper jag det rakt av. Snedtaket påverkar inget, såvida du inte glömt att räkna bort den volymen för då skiljer det såklart lite där med åt det positiva hållet.

Mvh Rob
Det var Hubbe2 som hade super 3kW aggregatet...

Phetterr har fortfarande problem med sin 8kW aggregat om jag förstår det rätt.
8 kW borde räcka för att värma, nåt skumt är det.

/ATW
 
Oj. My bad. Sorry.

//Rob
 
phetterr skrev:
Det är ett 8 kW aggregat som vi har. Har testat med 3-4 olika termostater, men de säger alla ungefär samma.
En grej somd et kan vara är att det är rätt högt till tak,ca 0,5-1m över huvudet på högsta, men det borde ju ändå kunna trycka på ganska bra där!?
Det är något fel på aggregatet. Då gissar vi vidare:
* Det saknas någon av faserna i aggregatet. Om du startar aggregatet och drar termosten på fullt, lyser då alla värmeelementen "rött" efter ett tag?

* Ett annat alternativ skulle kunna vara potentiometern som du ställer värmen med som inte fungerar riktigt.

* Om vi kör vårt aggregat med inbyggda panelen krävs inte nollan, däremot om man vi skulle komplettera med extern panel måste nollan vara ansluten för att det ska fungera.
 
du har för stor bastu eller för litet aggregat enligt dina spec så har du över 17 kubik luft och ett 8 kw klarar upp till 12 kubik normalt.
ta en sådan i stället http://www.ikikiuas.fi/swe/sahko_iki_10.htm
 
Temperaturen ska inte stanna på 60grader utan forsätta stiga, om än det går långsamt, även med ett 8kw aggregat.
 
Jag vet inte var jag har skrivit att det är ett 17 kubiks rum?
Det är 8m3 som jag skrev innan.
Aa, okej jag ser att ni tror det kan vara fel på elementet/ felkopplat.
Jag skall kolla upp det, verkar ju konstigt att den stannar på 60 grader. Hur fungerar temperaturmätaren på ett sådant element? Om man trycker upp mätaren på MAX, är det att den ger maxkapacitet tills det att timern stannar eller är det att den värmer upp till en viss tempratur?

Tack för engagemanget!

//P
 
Vet inte om jag missade ngt men i första inlägget skrev du 8m2 och då blir det ju typ 20m3??


phetterr skrev:
Jag vet inte var jag har skrivit att det är ett 17 kubiks rum?
Det är 8m3 som jag skrev innan.
Aa, okej jag ser att ni tror det kan vara fel på elementet/ felkopplat.
Jag skall kolla upp det, verkar ju konstigt att den stannar på 60 grader. Hur fungerar temperaturmätaren på ett sådant element? Om man trycker upp mätaren på MAX, är det att den ger maxkapacitet tills det att timern stannar eller är det att den värmer upp till en viss tempratur?

Tack för engagemanget!

//P
 
Jamen, om ni läser längre ner så skriver jag att det var fel.
Självklart menade jag 8m3, jag tar ju inte för givet att ni ska veta höjden, även fast den är någorlunda självklar.

I detta fallet är den dock ovanligt högt i tak.
 
phetterr skrev:
Jag vet inte var jag har skrivit att det är ett 17 kubiks rum?
Det är 8m3 som jag skrev innan.
Aa, okej jag ser att ni tror det kan vara fel på elementet/ felkopplat.
Jag skall kolla upp det, verkar ju konstigt att den stannar på 60 grader. Hur fungerar temperaturmätaren på ett sådant element? Om man trycker upp mätaren på MAX, är det att den ger maxkapacitet tills det att timern stannar eller är det att den värmer upp till en viss tempratur?
//P
Det finns begränsning även om du vrider upp till max, men den hamnar över 100grader strecket.
Om jag sent kommer på att jag ska bada bastu så drar jag upp termosten till max för man kan tjäna en kvart på att den matar fullt upp till badtemperatur, med termostaten inställd på badtemp så kan den göra 1-2 av/påslag innan hela bastun är uppe i temp.
"Temperaturmätaren" brukar normalt vara en känselkropp/givare som ändrar sin resistans (motstånd) utifrån temperatur och sedan finns det elektronik som slår av och till spänningen till värmeelementen. Finns lite olika varianter på hur det fungerar vid uppvärmning och under badande beroende av modell/fabrikat. Men trots allt en enkel konstruktion.
 
Ja, jag testade nyss o märkte en intressant sak.
Satte aggregatet på timer tills hemkonsten o nu när jag gick in var tempen 60 grader (som vanligt max) trots att det stått på i 3h.
Meen!! slingorna var inte röda! alltså måste aggregatets slå av o hålla 60 grader som max. Där måste felet ligga!
Hur går jag tillväga med det här nu?
 
phetterr skrev:
Ja, jag testade nyss o märkte en intressant sak.
Satte aggregatet på timer tills hemkonsten o nu när jag gick in var tempen 60 grader (som vanligt max) trots att det stått på i 3h.
Meen!! slingorna var inte röda! alltså måste aggregatets slå av o hålla 60 grader som max. Där måste felet ligga!
Hur går jag tillväga med det här nu?
Vad är termostaten ställd på? Var sitter känselkroppen för termostaten?
 
Det låter som att du har ett eller flera av följande fel:
1) Felaktig termostat
2) Säkringen har gått på en fas så du bara får uppvärmning med 2 faser.
3) En värmeslinga har brunnit och funkar inte. Kolla så att alla slingor blir röda när du slår på bastun.
4) Överhettningsskyddet har löst (borde inte funka alls då).

Kolla igenom alternativen och uteslut var och en. Jag gissar på 2) eller 3).
8kW på 8m3 ska vara safe för att nå över 60 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.