F Fjonken skrev:
Jag gissar att du är plattsättare :) 15x15 är inte bara en mardröm om dom är rektifierade, det är fsn inte snyggt.
Exakt... Kan bara hålla med dig... hatar 15x15 rektifierade... håller sällan måtten heller upplever jag... hellre 60x60 och kuvert...
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Exakt... Kan bara hålla med dig... hatar 15x15 rektifierade... håller sällan måtten heller upplever jag... hellre 60x60 och kuvert...
Spot on! Kan nog säga med handen på hjärtat att jag inte kan leverera ett 100% felfritt 15x15 bad, men allt annat. Där levererar jag perfektion :)
 
  • Gilla
Anton Arvanitis och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Du kan ju också använda ett linjeavlopp, typ unidrain, och därmed bara behöva fall åt ett håll. Då kan du ha hur stora plattor som helst.
Tack för det men jag har inte den kunskapen för att använda unidrain, tyvärr !
 
A Anton Arvanitis skrev:
Tack för det men jag har inte den kunskapen för att använda unidrain, tyvärr !
Du kan ha vilka plattor du vill oavsett utrymme. Allt hänger på plattsättarens kunskap och engagemang
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Jag som jobbar som plattsättare, åt privatpersoner skulle rekommendera plattor gärna större än 30cm. Mindre fogar, lättare att hålla rent, snyggare och iaf för mitt tycke enklare att få till ett snyggt och korrekt fall.
Spot on! Plattor större än 30cm är lättare att använda.
Men hur mycket fall blir det med såna plattor i en dusch 80x80cm med kuvertskärning?
Och hur mycket fall blir det i õvriga golvytan i mitt badrum med stora plattor?
Mitt badrum är 2,3 kvm.
Kan jag få något fall i övriga golvytan i badrummet om jag använder stora plattor
(30×30, 60x60, etc) ?
 
A Anton Arvanitis skrev:
Spot on! Plattor större än 30cm är lättare att använda.
Men hur mycket fall blir det med såna plattor i en dusch 80x80cm med kuvertskärning?
Och hur mycket fall blir det i õvriga golvytan i mitt badrum med stora plattor?
Mitt badrum är 2,3 kvm.
Kan jag få något fall i övriga golvytan i badrummet om jag använder stora plattor
(30×30, 60x60, etc) ?
Alltså fallet blir ju vad du har spacklat, vi har ju krav på lutning så. Det kan så klart skilja sig beroende på om du har storformat, men fallet sk alltid vara enligt bkr eller gvk. Sen hänger det ju på hur plattsättaren väljer att dela in skärningar och kuvert.
Mitt senaste bad jag gjorde va ett relativt stort badrum med 3 brunnar varav en unidrain, 60x60 överallt. Möter du på tätskiktet så kan du se att allt faller mot brunnar i rätt grad
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Alltså fallet blir ju vad du har spacklat, vi har ju krav på lutning så. Det kan så klart skilja sig beroende på om du har storformat, men fallet sk alltid vara enligt bkr eller gvk. Sen hänger det ju på hur plattsättaren väljer att dela in skärningar och kuvert.
Mitt senaste bad jag gjorde va ett relativt stort badrum med 3 brunnar varav en unidrain, 60x60 överallt. Möter du på tätskiktet så kan du se att allt faller mot brunnar i rätt grad
Kan du ge mig några tips om fall med stora plattor förutom duschen?
Måste man skära till plattorna på nåt sätt?
 
A Anton Arvanitis skrev:
Kan du ge mig några tips om fall med stora plattor förutom duschen?
Måste man skära till plattorna på nåt sätt?
Jag tycker att man ska välja samma vägg som golv, om u inte väljer big slabs såklart, då är det en annan femma. Annars kan du välja vad du tycker är snyggt
 
A Anton Arvanitis skrev:
Kan du ge mig några tips om fall med stora plattor förutom duschen?
Måste man skära till plattorna på nåt sätt?
Man behöver inte ha så mycket fall på plattorna utanför duschzonen så länge man inte har bakfall.
Så här löste jag det i ett av mina egna badrum där det till vänster blev dusch och till höger ett badkar.
Plattorna mellan de två fallen ligger helt plant och resterande av badrummet faller ytterst lite mot de två brunnarnas placering.
Funkat alldeles utmärkt i 3,5 år nu ;)
Badrum med stora grå plattor på väggar och golv, inbyggd nisch med belysning, samt golvbrunn. Plattor lagda med minimalt fall mot brunnarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelplattor i ett badrum med lätt fall mot två avlopp, ett i mitten under duschzonen och ett till höger mot badkaret, med Centro Tätskiktsfolie på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum med grå kakelväggar, jacuzzi till vänster, ett fönster ovanför, toalett och handfat till höger. Inbyggd belysning ovanför badkaret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med rymlig dusch till vänster och ett badkar med bubbelbad till höger, kakelplattor på golvet och väggen, dusch med glasväggar och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med både dusch och badkar. Golvplattorna är plant mellan duschen och badkaret med lätt lutning mot två brunnar. Badrumsskåp och toalett syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Man behöver inte ha så mycket fall på plattorna utanför duschzonen så länge man inte har bakfall.
Så här löste jag det i ett av mina egna badrum där det till vänster blev dusch och till höger ett badkar.
Plattorna mellan de två fallen ligger helt plant och resterande av badrummet faller ytterst lite mot de två brunnarnas placering.
Funkat alldeles utmärkt i 3,5 år nu ;)
[bild][bild][bild][bild][bild]
Utmärkt jobbat! Jätte snyggt!
Mycket respekt för ditt arbete !!!
Tack för dina lärorika råd!!!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.