Hej,
Jag planerar mitt badrums renovering och förbereder allt möjligt.
Jag tänker använda klinker 15x15. Blir det bra fall med 15x15 mot brunnen? Finns det några TIPS för bra fall med 15x15?
Är det ok om i duschen 80x80 ha 5 eller 6 eller 7mm fall? När jag lägger golvbrunnsmanschetten tänker jag dra ett varv med fixet så skarvar(1 mm tjocklek) slätas ut!
Jag vill undvika fogsprång(tandad klinker)!
Fixkam kan vara 6 eller 8mm?
Tack på förhand fõr alla råd!
 
A Anton Arvanitis skrev:
Hej,
Jag planerar mitt badrums renovering och förbereder allt möjligt.
Jag tänker använda klinker 15x15. Blir det bra fall med 15x15 mot brunnen? Finns det några TIPS för bra fall med 15x15?
Är det ok om i duschen 80x80 ha 5 eller 6 eller 7mm fall? När jag lägger golvbrunnsmanschetten tänker jag dra ett varv med fixet så skarvar(1 mm tjocklek) slätas ut!
Jag vill undvika fogsprång(tandad klinker)!
Fixkam kan vara 6 eller 8mm?
Tack på förhand fõr alla.
Blir det bättre fall om jag använder mosaik(10×10)?
Vad tror ni?
 
BirgitS
A Anton Arvanitis skrev:
Är det ok om i duschen 80x80 ha 5 eller 6 eller 7mm fall?
Enligt branschreglerna ska det vara 7-20 mm lutning per m så om man säger att det är 30 cm från duschens kant till en rund golvbrunn i mitten blir det mellan 2 mm och 6 mm på den sträckan.
Om det är ett linje- eller hörnavlopp så blir det nästan 80 cm och därmed 5,5 till 16 mm.

Det brukar gå att få fall i det lägre intervallet med 15x15 plattor, med 10x10 är det lättare även med mer fall.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt branschreglerna ska det vara 7-20 mm lutning per m så om man säger att det är 30 cm från duschens kant till en rund golvbrunn i mitten blir det mellan 2 mm och 6 mm på den sträckan.
Om det är ett linje- eller hörnavlopp så blir det nästan 80 cm och därmed 5,5 till 16 mm.

Det brukar gå att få fall i det lägre intervallet med 15x15 plattor, med 10x10 är det lättare även med mer fall.
Du menar 2mm med 15x15 och 3mm med 10x10mm. Stämmer det?

Tack så hemskt mycket !!!
 
A Anton Arvanitis skrev:
Du menar 2mm med 15x15 och 3mm med 10x10mm. Stämmer det?

Tack så hemskt mycket !!!
Brunnmanchettens tjocklek (1mm) gör inte fallet lite lägre? T.ex. 2mm blir 1mm och 3mm blir 2mm! Vad tror du?
 
BirgitS
A Anton Arvanitis skrev:
Du menar 2mm med 15x15 och 3mm med 10x10mm. Stämmer det?

Tack så hemskt mycket !!!
Så exakt kan jag inte svara på vad som går att få till i ditt badrum, men det är svårare att få till större fall ju större plattorna är. Men i princip något sånt.
A Anton Arvanitis skrev:
Brunnmanchettens tjocklek (1mm) gör inte fallet lite lägre? T.ex. 2mm blir 1mm och 3mm blir 2mm! Vad tror du?
Det är fallet ovanpå tätskikt som ska uppfylla branschreglerna. Och ovanpå klinkern.
Du får kolla upp hur tjock just den manschett som du ska använda är och anpassa efter det.

Har du sett det här:
https://www.byggahus.se/badrum/flytspackla-badrum-oversikt
Kolla även trådar som handlar om badrum i delforumet Socialt & Projekt.
 
Tack
BirgitS BirgitS skrev:
Så exakt kan jag inte svara på vad som går att få till i ditt badrum, men det är svårare att få till större fall ju större plattorna är. Men i princip något sånt.

Det är fallet ovanpå tätskikt som ska uppfylla branschreglerna. Och ovanpå klinkern.
Du får kolla upp hur tjock just den manschett som du ska använda är och anpassa efter det.

Har du sett det här:
[länk]
Kolla även trådar som handlar om badrum i delforumet Socialt & Projekt.
Tack så mycket Birgitt !
 
Det är nästintill omöjligt att få till det så 15x15 inte tandar alls... något lite blir det oundvikligt för plattorna är inte av gummi. ;)

Då tycker jag det blir bättre med stora plattor och kuvertfall för mosaik är ett skit med en massa fogar som blir skitfula efter ett tag.
 
  • Gilla
Fjonken och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är nästintill omöjligt att få till det så 15x15 inte tandar alls... något lite blir det oundvikligt för plattorna är inte av gummi. ;)

Då tycker jag det blir bättre med stora plattor och kuvertfall för mosaik är ett skit med en massa fogar som blir skitfula efter ett tag.
Jag förstår vad du menar! Jag tänker bara att mitt hela badrummet är 2,3kvm och duschen 80x80cm! Passar det där med kuvertskärning ?
Jag tror att kuverskärning(som är superbra) ska synas lite konstig i ett sånt litet badrum! Är det fel vad jag säger?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är nästintill omöjligt att få till det så 15x15 inte tandar alls... något lite blir det oundvikligt för plattorna är inte av gummi. ;)

Då tycker jag det blir bättre med stora plattor och kuvertfall för mosaik är ett skit med en massa fogar som blir skitfula efter ett tag.
En fråga. I en dusch 80x80 hur mycket fall kan jag få med 30x30 plattor?
Och i övriga badrummet det skulle finnas fall men hur är det möjligt med så stora plattor?
Mitt hela badrum är 2,3kvm !
 
A Anton Arvanitis skrev:
Jag förstår vad du menar! Jag tänker bara att mitt hela badrummet är 2,3kvm och duschen 80x80cm! Passar det där med kuvertskärning ?
Jag tror att kuverskärning(som är superbra) ska synas lite konstig i ett sånt litet badrum! Är det fel vad jag säger?
Allt, eller iallafall nästan allt, beror på hur du lägger plattorna i förhållande till väggarna och brunnen. Helst vill man ju ha hela plattor i duschen, och brunnen precis i centrum. Då blir kuvertskärningen snyggast. Då du har 15x15-plattor, och duschen är 80x80 går det ju inte med hela plattor. Det viktiga är att försöka skära lika mycket i varje platta runt brunnen. Prova att lägga ut plattor på golvet, och mät vart brunnen helst ska hamns, och se om det då fungerar med plattsättningen i hela badrummet.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
Du kan ju också använda ett linjeavlopp, typ unidrain, och därmed bara behöva fall åt ett håll. Då kan du ha hur stora plattor som helst.
 
A AG A skrev:
Allt, eller iallafall nästan allt, beror på hur du lägger plattorna i förhållande till väggarna och brunnen. Helst vill man ju ha hela plattor i duschen, och brunnen precis i centrum. Då blir kuvertskärningen snyggast. Då du har 15x15-plattor, och duschen är 80x80 går det ju inte med hela plattor. Det viktiga är att försöka skära lika mycket i varje platta runt brunnen. Prova att lägga ut plattor på golvet, och mät vart brunnen helst ska hamns, och se om det då fungerar med plattsättningen i hela badrummet.
Du menar mer fix intill vãgarna och gradvis mindre mot brunnen!
Jag tänker skärning av 15x15 plattor då blir nästan som mosaik (för mycket fog, etc)! Om det gäller kuvertskärning då skulle det va stora plattor,... Annars tror jag , det ãr inte värt det!
Vad tror du?
 
Jag som jobbar som plattsättare, åt privatpersoner skulle rekommendera plattor gärna större än 30cm. Mindre fogar, lättare att hålla rent, snyggare och iaf för mitt tycke enklare att få till ett snyggt och korrekt fall.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är nästintill omöjligt att få till det så 15x15 inte tandar alls... något lite blir det oundvikligt för plattorna är inte av gummi. ;)

Då tycker jag det blir bättre med stora plattor och kuvertfall för mosaik är ett skit med en massa fogar som blir skitfula efter ett tag.
Jag gissar att du är plattsättare :) 15x15 är inte bara en mardröm om dom är rektifierade, det är fsn inte snyggt.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.