S SueCia skrev:
Därför att han amorterat så "mycket" och därför känner sig berättigad till detta. När det i verkligheten är så att han knappt amorterat över huvud taget utan dragit lite av en vinstlott genom att ha köpt hus billigt och ridit på bostadsmarknadens utveckling.

minsta lilla del av denna vinst vill han såklart inte unna sin nya sambo :D
Precis. Han har ammorterst 1600kr i snitt per månad.

Under 50% belåning så finns inte krav på att amortera så känns magstarkt att kräva det av hans sambo. Vill han "spara" till sig själv så får han såklart amortera upp till honom.

Personligen skulle jag göra såhär;

Ränta + löpande drift får man dela på. Det är kostnaderna för att dra runt huset. Däremot så ska taket bytas etc etc får nog han stå för det själv, med hänvisning att hon är hyresgäst hos honom. Ska hon betala för husets renoveringar bör hon vara delägare i det. Vad hon haft i hyra eller avgift tidigare spelar ingen som helst roll.

Som någon sa, varför anta att hennes besparing inte kommer honom till gagn? Hon kanske bjuder på en resa, spa-weekend mm mm. Att anta ont om någon som ska bli ens sambo? Då bör man fundera ett varv till om man ska bli sambos.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Däremot så ska taket bytas etc etc får nog han stå för det själv, med hänvisning att hon är hyresgäst hos honom.
Konstigt resonemang. Är hon hyresgäst så ska hon väl betala hyra? Hyra omfattar normalt drift, underhåll, risk och avkastning.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Konstigt resonemang. Är hon hyresgäst så ska hon väl betala hyra? Hyra omfattar normalt drift, underhåll, risk och avkastning.
Det var ts som myntade begreppet hyresgäst. Alla är olika, men jag skulle göra som jag resonerade ovanför. Tror inte att ta ut mycket pengar av någon i början av ett förhållande är speciellt charmigt. Hans amortering kommer inte henne till gagn om det tar slut. Inte heller takpannorna.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Fairlane
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Självklart har vi pratat och är överens om detta, som det mesta annat.
Vad är det som säger att hon åker ut? Hon är som jag; vill inte lägga last på den andre. En relation är inte, enligt oss, för att man skall vara beroende av varandra, utan för att man väljer att och vill vara tillsammans.
Om du blev svårt sjuk så skulle det bli skilsmässa?
Om hon blir svårt sjuk borde det väl också bli skilsmässa?
Om jag inte minns fel var huset ditt?
Betyder det inte att hon åker ut om hon blir svårt sjuk?
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om du blev svårt sjuk så skulle det bli skilsmässa?
Om hon blir svårt sjuk borde det väl också bli skilsmässa?
Om jag inte minns fel var huset ditt?
Betyder det inte att hon åker ut om hon blir svårt sjuk?
Den som blir vårdtagare lämnar den juridiska relationen. Den personliga/emotionella relationen behöver inte förändras.
Hon har besparingar (tack vare vårt upplägg) som medger köp av nytt eget boende precis när hon vill.
 
Runt 4000 per månad känns rimligt.
 
Förstår inte hur någon skulle vilja leva i ett förhållande där de lever på allmosor från sambon med högre lön oberoende på kön. Att leva i ett förhållande med konstant dåligt förhandlingsläge i alla situationer.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Man kanske vill leva med den personen?, men oavsett lösning så är det ju "allmosor" ifall det diffar mycket i inkomst.
 
Jag förstår hur du tänker. Du har ett bundet kapital som du hade kunnat tjäna ränta/avkastning på om du haft det fritt, samt att hus kräver underhåll. Nu har du ju möjligheten att se en värdeökning i ditt kapital, men det kan lika gärna bli en värdeminskning.
Men det är svårt att ta betalt av en ny sambo såklart men det bör nog i allafall delas på omkostnaderna för huset. (drift, räntor samt underhåll)
Så rimligt är väl att dela på drift och de räntor som finns, sen lägga på en tusenlapp för underhåll. Skapa ett gemensamt konto för dessa kostnader där ni var och en sätter av samma belopp. Så kanske ni har en slant över att fixa det så det vartefter så det blir även hennes touch på huset.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Runt 4000 per månad känns rimligt.
Jag höjer. Jag ger 4500 för en sambo.
 
  • Haha
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag höjer. Jag ger 4500 för en sambo.
Men om de gifter sig, ska man höja eller sänka? Min fru betalar ju 4000... Känns lite orättvist att hon ska betala mindre än din hypotetiska sambo? Kränkande, på min ära.
 
Kan inte bli lätt för TS att bestämma sig för hur han ska göra, utifrån diskussionerna här. Det kanske är sånt här som gör att en del skriver "Det är komplicerat" när de på Facebook ska beskriva sina förhållanden?

Tur man är lyckligt gift så man slipper fundera alltför mycket.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Spola till 1:32 om du inte hamnar där direkt.

[media]
We shall overcome... tralala.. :cool:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Min sambo betalar 5000, så jag tänkte att i början av förhållandet får man vara lite snäll. Å andra sidan betalar jag bra mycket mer än det.
 
S
V Ville_Vessla skrev:
Runt 4000 per månad känns rimligt.
hur känns det rimligt? 4000 är hälften av 8000, vilket är en hög hyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.