Karlia
axelman axelman skrev:
Hej
ingen som har koll på om en "skarp" vätska skall späs ut en aning ?
/ a
Det ska stå på flaskan,det går säkert att köpa både koncentrat och utspätt. Du borde kunna läsa dig till det här, om inte tycker jag att du ska låta bli gift.

Finns anledning till att bönder som tillåts använda gifter behöver en utbildning för att få göra det.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Gift ska alltid vara den sista utvägen.

Som flera redan föreslagit så behöver du ju väl ändå få bort stubben? Gräv fram rötterna och köp ett gäng blad till en tigersåg så går det ganska smidigt.
 
  • Gilla
Hedberge och 2 till
  • Laddar…
C
Skall det bli gräsmatta är det inget problem, då håller man efter med gräsklipparen bara tills det ger sig.
 
MrJay
Varför skriver du med stubbar med citattecken?
Hursomhelst, Byggahus säljer en mojäng för ändamålet, du kan likväl recensera den..

Har själv ryckt upp alla mina stubbar inkl. alla tillhörande rötter med en 17-ton grävmaskin :cool:(y)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Varför skriver du med stubbar med citattecken?
Hursomhelst, Byggahus säljer en mojäng för ändamålet, du kan likväl recensera den..

Har själv ryckt upp alla mina stubbar inkl. alla tillhörande rötter med en 17-ton grävmaskin :cool:(y)
Med så stor maskin är det ju inte ens en liten utmaning ;)
 
axelman axelman skrev:
Hej
ingen som har koll på om en "skarp" vätska skall späs ut en aning ?
/ a
Varför använder du inte plugg i stället? Giftet är inkapslat och doserat och du riskerar varken spill eller överdosering.
Det är pga att alltför många amatörer har mixtrat med egna huskurer som detta praktiska och effektiva ogräsmedel nu har blivit förbjudet för andra än för proffsen.
 
C
N NoOne2k skrev:
Med så stor maskin är det ju inte ens en liten utmaning ;)
Det kan bli en utmaning om det är små buskstubbar som skall pillras bort. :rofl:
 
  • Haha
NoOne2k
  • Laddar…
I vårt fall är det just fråga om små buskstubbar
Skott växer fram väldans snabbt
/a
 
Har du en bild på en av dessa stubbar? Jag förstår fortfarande inte problemet med att sticka ner spaden och lyfta upp stubben, istället för att borra massa hål och sedan vänta några år på att stubben ruttnar bort.
 
Stubbar i det formatet brukar vara rätt enkla att få upp. Använd ett ordentligt järnspett. Om du bryter åt olika håll ”känner man var det finns någon rot som måste kapas. Oftast får man gräva 10 15 cm, klipp roten och bryt upp stubben. Brukar räcka att kapa en rot, Max.
 
Tackar
Det är fråga om en väghörna där det växer 3 stora tallar. Marken är täckt av tallbarr.
Det är inget område som vi använder.
Så det är egentligen inget problem med BUSKSTUBBARNA, men vi vill gärna bli av med skotten från stubbarna.
De växer upp alldeles för snabbt.
/a
 
axelman axelman skrev:
Tackar
Det är fråga om en väghörna där det växer 3 stora tallar. Marken är täckt av tallbarr.
Det är inget område som vi använder.
Så det är egentligen inget problem med BUSKSTUBBARNA, men vi vill gärna bli av med skotten från stubbarna.
De växer upp alldeles för snabbt.
/a
Jag håller med dig om att det inte är värt ansträngningen att gräva bort sådana stubbar! Använder själv alltid eko-plugg, till och med i slystubbar som är så klena att det med näppe på plats en plugg. Rosbuskar som jag tröttnat på etc…Sedan överlåter jag åt naturen att bryta ner stubbarna. Blir ju fint mikroliv i gamla stubbar…
 
Jag fyller upp med jord och låter robotklipparen ta skotten där grävning inte fungerar. Efter ett par år så kan man lätt ta bort resten. Oftast lyckas man ju kapa stubben ett par centimeter ovanför jord och då blir det inte mycket extra jord för att klipparen skall hålla efter skotten.
 
En liten plåttunna och så tar du bort locket på undersidan och tar upp lufthål på översidan. Ställ tunnan över stubben och fyll på med kol och så sätter du eld på kolen som får glöda under några dygn.
Har du flera tunnor och Parkslide kan du testa att ta död på Parkslide med samma metod.
 
Claes Sörmland
EcoPlug blir förbjudet att använda på tomtmark den första oktober p g a Miljöp... förlåt regeringens nya förordning.

Tillståndet att sälja produkten går ut i oktober.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.