Jag var hemma hos en släkting idag som skaffat ett nytt boende och jag la då märke till att i ett av rummen fanns det både jordade och jordade uttag. Vi diskuterade lite och jag påtalade att det inte är tillåtet, men jag kunde inte riktigt förklara vad som egentligen kan hända. Kan någon förklara vad worst case scenario är?

För att vara på den säkra sidan kollade vi hur det var kopplat, och det jordade var verkligen jordat så det var inte bara en "elektriker" som tog vad han hade tillgängligt. Gammal 20-talslägenhet för övrigt.
 
S
Ett ojordat uttag är inte jättefarligt (misstolka inte nu) så länge man inte för in jordpotential i rummet. Om din dator skulle få ett elfel och leder över fas till jord, och du inte har jordat uttag. Då blir chassit spänningssatt med 230 volt. Om du bara tar i chassit då men inte i något annat som kan ha annan potential så är du säker.

Det farliga är om du t.ex har en golvlampa som sitter i ett jordat uttag med jordat chassi som du nuddar med foten, samtidigt som du har datorn i ojordat uttag med spänning i chassit pga. Trasig nätdel. nuddar du datorns chassi samtidigt som lampans chassi är risken överhängande att det är det sista du gör.

Hade datorn setat i jordat uttag hade säkringen löst ut direkt felet uppstod.

Hade lampan setat i ojordat uttag hade du saknat jordpotential och då är det inte säkert att just kontakten mellan lampan och datorn ens skulle kännas beroende på en massa olika faktorer.
 
  • Gilla
Johan.da och 5 till
  • Laddar…
S
Kan tillägga att dilemmat dök upp med vattenburna radiatorer som då också ofta blir jordade pga. Rören i anläggningen.

Då har man fört in jordpotential i form av vattenradiator i ett ojordat rum, detta ansågs dock vara OK pga att färgen på radiatorerna ansågs isolerande.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Snailman
Det finns väl nåt specialfall då det är/var tillåtet typ ett stort kök, där det är jordat i köksdelen men inte i resten av rummet?
 
S
Snailman skrev:
Det finns väl nåt specialfall då det är/var tillåtet typ ett stort kök, där det är jordat i köksdelen men inte i resten av rummet?
Yes, det var tillåtet förr.
 
Jag har hört att den där blandningen i kök, egentligen inte var tillåten då när det utfördes, utan en "pragmatisk" tolkning av regelverket, som var väldigt vanlig. Det ger en gråzon, för om man har ett sådant kök idag, och vill hävda att det inte behöver åtgärdas, det var ju ok när det gjordes. Då går det inte att visa formellt att det var ok någonsin.
 
Tackar för svaren. Jag förstår problematiken även om risken inte är så jättestor och problemet med elementen egentligen är minst lika stort.

Hur är det med uttag som bara har sådana där smala europapluggar? Får dessa sättas i ett rum med i övrigt enbart jordade uttag?
 
Men som svar på frågan, hur farligt är det? Att ha blandade uttag i ett rum ger en enorm ökning av olycksrisken, därmed inte sagt att risken blir jättehög.

Antag att chansen för att det någon gång under rummets "livstid" finns en apparat med fel på isolationen i rummet är en på tusen. Antag vidare att sannolikheten för att det är fel på skyddsjorden (lossnat, glappar, aldrig inkopplad) är en på tusen, och att någon då håller i den trasig apparaten och något jordat har sannolikheten en på tio. Då sker en dödsolycka med en sannolikhet av en på tio miljoner någon gång i rummet, om rummet är korrekt utan blandade uttag.

Sannolikheten för en olycka i det felaktiga rummet med blandade uttag blir då en på tiotusen, kanske inte känn så allvarligt? Men om man då tänker sig att man under sin livstid vistas i rätt många rum, är då alla felaktiga, då börjar det kanske kännas lite skakigt?
 
Graden av risk är en sak som kanske kan hanteras, OM det inte vore för att det är den allra heligaste grundregeln för skydd mot elchock som vi bryter mot då - de två skyddsbarriärerna. En blandning av jordat och ojordat innebär att en av två skyddsbarriärer sätts ur spel. Det är alltså en regel som man aldrig någonsin ska bryta mot. Kanske är avståndet mellan uttagen i detta fall sådant att man kan betrakta dem som ej samtidigt nåbara, såsom man gjorde förr i kök?

För övrigt är jag lat och hänvisar till gamla trådar för mer detaljer kring detta:
https://www.byggahus.se/forum/el/216630-varfor-inte-jordade-och-ojordade-uttag-i-samma-rum.html
https://www.byggahus.se/forum/el/240510-att-jorda-kontakter.html?showAll
 
krillek skrev:
Hur är det med uttag som bara har sådana där smala europapluggar? Får dessa sättas i ett rum med i övrigt enbart jordade uttag?
Ja, de får blandas med både jordade och ojordade uttag eftersom skyddet där inte beror av uttaget. Apparaten i sig har de två skyddsbarriärerna "inbyggd" i form av en dubbel eller förstärkt isolering, så den behöver inte extern "hjälp" från antingen skyddsjord i anläggningen eller ett rum som har isolerande väggar och golv. De kan därför samsas med de andra.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det där med enkla eller dubbla skyddsbarrierer är väl bara på pappret.
Om jag meka el och är dum och glömma ta ur proppen då får jag en smäll även om jag står på ett plastgolv eller har skor med gummisulor. Visst kunde det vara värre om jag får ström rakt genom kroppen men det känns taskigt i alla fall.
Och vad gäller glödlampor så gäller tydligen inte dubbla barriärer längre. Jag var med om att en arbetskollega hanterade en adventsljusstake och vips var en lampa trasig och de strömförande glödtrådarna åtkomliga. Det var faktiskt på håret!
 
  • Gilla
HasseOlle
  • Laddar…
Nej det är inte bara på papperet, det genomsyrar allt vad regler och materiel heter.
Att det sedan finns (historiska) brister där reglerna inte tillämpats speciellt väl i praktiken är en annan sak.
 
Bara att ingen förstår mig fel: idén om dubbla skyddsbarriärer är mycket bra. Dubbel säkerhet ska eftersträvas. Men detta med att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum verkar dock skumt. Att man fastnar mellan en spänningsförande del från en ojordad apparat och skyddsjord är väl extremt långsökt. Samtidigt är det tydligen OK i ett kök/matplats för där är det stora avstånd som gäller. Mer inkonsekvens är att leta efter.
Om man nu som husköpare påträffar blandade uttagt i samma rum och inte kan förlika sig med det så kan man ju konvertera de ojordade uttag till smala europa-uttag som bara kan anslutas till dubbelisolerade apparater. Som Bo S skrev.
 
Jo lyckligtvis har vi så bra standard på elmaterielen i Sverige att ett (1) fel är sällsynta, och två fel blir ju då ännu mer sällsynta. Men det spelar ingen roll då man ändå aldrig ska bryta mot denna regel. Sedan är det svårt att skriva regler som är heltäckande och samtidigt rimliga. Man har tillåtit att olika rum använder olika skyddsmetod, trots att ett rum inte är så jättebra gräns. Man har också tillåtit en lättnad i rumsbegreppet i kök, där man istället ställer krav på ett minsta avstånd mellan jordade och ojordade uttag. Jordade och ojordade uttag precis bredvid varandra är inte tillåtet någonstans.

Byte av ett ojordat uttag till ett eurouttag är en bra åtgärd för enstaka uttag i ett rum. Det är bara synd att det strikt inte är tillåtet då det ska finnas en skyddsledare framdragen även till dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.