Hej!
Har idag blandat limfärg med benlim. Men det gick sådär. Det blev klumpar av både kritan och benlimmet. I färgen började det efter ett tag bildas en massa små klumpar som jag bedömer vara av benlimmet. Varför blir det klumpar av benlimmet? Värmde benlimmet i ett vattenbad tills det smälte innan jag blandade det tillsammans med kritan och vattnet. Helt enligt instruktionerna.
Vad har jag gjort för fel? :rolleyes:
 
Hej!

Jag har blandat limfärg med pärllim enligt detta recept från Skansen, utan problem. Har du följt detta?

"I ett kärl som rymmer minst 15 l, hälls 5 liter kallt vatten. Häll försiktigt ner kritan så att en konisk topp bildas. Rör ej om blandningen, då uppstår det klumpar i färgen. Låt vila över natten, så att kritan får svälla och dra åt sig vattnet.

Pärlimmet läggs i blöt samma dag som kritan. Lägg limmet i ett rostfritt kärl, häll på vatten så att det precis täcker och låt vila till nästa dag. Limmet värms dagen efter i vattenbad tills det blir lättflytande. Vattenbadet får inte överstiga 60 grader.
Om cellulosalim används, följ anvisningarna på förpackningen.

Ta limmet från vattenbadet och häll ner i kritlösningen. Rör kraftigt. Använd en borrmaskin med färgblandare för att undvika klumpar i färgen."

http://www.skansen.se/sv/artikel/limfarg
 
ozean skrev:
Jag har blandat limfärg med pärllim enligt detta recept från Skansen, utan problem. Har du följt detta?
Ja, fast en liten skillnad. Jag gjorde en lite mindre sats. Tog en 10 liters hink med 2,5 liter vatten, 5 kg krita och 1 hg benlim.

Jag märkte dagen efter att hela kritan inte hade sjunkit ner till vattenytan. En liten topp stack fortfarande upp. Men eftersom den toppen ändå var våt blandade jag i alla fall. Eller ska allt sjunka ner? Det fick stå i minst 15 timmar innan jag blandade. Både kritan och limmet.

Limmet värmde jag i vattenbad tills det blev som sirap ungefär innan jag hällde ner det i hinken samtidigt som jag började blanda. Efter nån timme upptäckte jag en massa små pärllimsliknande klumpar i färgen som inte var av kritan i alla fall.
 
Jag har gjort limfärg 2 gånger och då har jag gjort med full sats. Pärllimmet ska också röras ner kraftigt, jag körde med omrörare på en borrmaskin. Du kanske inte rörde tillräckligt, kan det vara en anledning?

Funderade också på temperaturen på benlimmet, det får tydligen inte gå över 60 grader
 
Jag får nog tvätta ner färgen igen och börja om från början. Det var ju första gången man sysslade med limfärg så allt kan ju inte gå perfekt direkt.

Men en annan sak; Jag målade på ny obehandlad furupanel i taket. Och färgen täckte också väldigt dåligt. Framförallt kvistarna skiner igenom väldigt tydligt. Hur gör man för att få färgen att täcka bättre? Måste man grunda med något?
 
Limfärg är inte enkel att jobba med :) , kräver en del kunskap.

Jag skrapade ner gammal linoljefärg från taket (slitsamt minst sagt) i köket. När detta var klart så målade jag med limfärg. Problemet var att det blev bruna genomslag, troligtvis fett från det gamla köket. Det var bara att tvätta ner det och måla en mager linolja som spärrade, och sedan måla med limfärg igen, pust.

Skulle nog råda dig att måla med linolja utspädd med terpentin som grund

Du måste nog låsa kvistarna med shellack före linoljemålningen eftersom panelen är ny, annars kommer du få gula märken efter ett tag när dem blöder igenom.
 
Redigerat:
...en annan miss är att lägga på för tjockt eller måla på samma ställe som det torkat (torkar ju snabbt) för att få bättre täckning...gör inte det, då kommer det att ramla ner och börja flagna efter ett tag. Jodå, jag har gjort det också :)
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Tack ozean, det ska jag definitivt överväga att prova. Men...linolja, tar det inte väldigt lång tid för den att torka? Eller har jag inbillat mig det :rolleyes:
 
GammErik skrev:
Tack ozean, det ska jag definitivt överväga att prova. Men...linolja, tar det inte väldigt lång tid för den att torka? Eller har jag inbillat mig det :rolleyes:
Hej GammErik.
Torktiden för linolja är lite olika, men ett dygn får du räkna med. Köper du linoljefärg med torkmedel, t.ex. Ottossons, är min erfarenhet att torktiden går ned från 3 dygn till 1 dygn. Linoljefärg utan torkmedel, t.ex. Gysinges, kan fås att torka snabbare om man själv tillsätter torkmedlet. Dessutom bidrar terpentinet, om man blandar i det till grundfärg, till att få ned torktiden.
Om du tillsätter torkmedel själv, tillsätt 0,5% torkmedel, det står 1% på instruktionerna, men 0,5% får samma effekt och färgen "skinnar" sig inte lika mycket. Använd en doseringsspruta så blir det enkelt att dosera. När man ser torkmedlet får man en chock och tror att den kraftiga lila färgen kommer påverka kulören, men det gör den magiskt nog inte alls.
Rengör penslar med ren linoljesåpa. Fyll en glasburk så såpan täcker borsten, "duttla" runt lite med penseln i såpan så borsten tar åt sig ordentligt, och låt ligga över natten. Sen sköljer du ur såpan med vanligt vatten. Om du ska använda penseln igen inom nåt dygn så räcker det att vira in den i t.ex. en fryspåse och se till att det blir lufttätt - då hinner inte borsten stelna.
 
Redigerat:
  • Gilla
GammErik
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet: Vad är poängen med limfärg, mer än att det är en traditionell färg och relativt billig? Rent tekniskt verkar den ju inte så bra, eller? Den tål ju inte vatten t.ex.
Är inte äggoljetempera en vettig(are) kompromiss?
 
GammErik skrev:
Tack ozean, det ska jag definitivt överväga att prova. Men...linolja, tar det inte väldigt lång tid för den att torka? Eller har jag inbillat mig det :rolleyes:
Och, glömde jag tillägga, använd alltid shellack på kvistarna, oavsett typ av färg. Två lager. Shellack torkar på 1h.
Är du petnoga med ytfinishen kan du slipa lite lätt med fint slippapper på shellack-ytan när den torkat. Den skrovlar sig lite nämligen.
 
GammErik skrev:
Tack ozean, det ska jag definitivt överväga att prova. Men...linolja, tar det inte väldigt lång tid för den att torka? Eller har jag inbillat mig det :rolleyes:
Du behöver inte blanda i något torkmedel, det tar bara ca 1 dag för linolja att torka med terpentin. Linolja är absolut den finaste färg du kan måla med och innehåller bara två ingredienser, linolja och pigment. Den är också väldigt dryg då den är full av pigment som du inte hittar i dagens färger. Nåväl, det är en helt annan historia som jag kan skriva massor om i en annan tråd 😊
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
S
ozean skrev:
Du behöver inte blanda i något torkmedel, det tar bara ca 1 dag för linolja att torka med terpentin. Linolja är absolut den finaste färg du kan måla med och innehåller bara två ingredienser, linolja och pigment. Den är också väldigt dryg då den är full av pigment som du inte hittar i dagens färger. Nåväl, det är en helt annan historia som jag kan skriva massor om i en annan tråd 😊
skulla jag kunna få se exempel på färger med torkmedel?
 
ozean skrev:
Du behöver inte blanda i något torkmedel, det tar bara ca 1 dag för linolja att torka med terpentin. Linolja är absolut den finaste färg du kan måla med och innehåller bara två ingredienser, linolja och pigment. Den är också väldigt dryg då den är full av pigment som du inte hittar i dagens färger. Nåväl, det är en helt annan historia som jag kan skriva massor om i en annan tråd 😊
Men alltså...är det linoljefärg du menar? Eller bara ren rå linolja?
 
Dibbs skrev:
Av ren nyfikenhet: Vad är poängen med limfärg, mer än att det är en traditionell färg och relativt billig? Rent tekniskt verkar den ju inte så bra, eller? Den tål ju inte vatten t.ex.
Är inte äggoljetempera en vettig(are) kompromiss?
Jadu Dibbs, det är den totalt matta och kritvita färgen. Känslan man får när man drar fingret över färgen och blir alldeles vit på fingret. Det gillar jag. Det är kultur helt enkelt (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.