Men all teak kommer ju inte från regnskogar.... :)
 

Nä, det är säkert riktigt.

Men tydligen finns ingen godkänd märkning för "ickeregnsskogsteak". Risken är alltså stor att det är regnskogsteak.

Jag bojkottar teak.
 
FSC -märkt....rekommenderas av världsnaturfonden...tänk också på att ökad efterfrågan av miljövänlig odlat trä från oss konsumenter gör att sådant tas fram....minns allt klorfritt papper som vi konsumenter krävde ioch fick... :D...
 
Berit:

Har du lärt barnen att sitta och kissa då? Små och stora pojkar brukar ju ha problem med det. ;)

M.V.H

Jörgen
 
Hittade ett svar från Sköna Hems hemsida:

"Teak är ett material som mycket väl går att använda i badrum. Dock ska alla fuktspärrar och nåtning av golvet göras av hantverkare. Lärk är också rötbeständigt och går att använda. Beroende på skötsel, bearbetning och underhåll kan man använda nästan vad som helst, se bara på båtar som ju finns i så gott som alla träslag.
Hälsningar
Jacob Wallér"

Och en förklaring av skeppsgolv (skeppsgolv.com):

"Ett trägolv med ränder i brukar de flesta säga. Så enkelt kan man utrycka sig om man inte riktigt vet vad det är.
Ett skeppsgolv skall ge utryck för ett marint utseende och ge känslan av närhet till hav och båtar. Till skillnad från fabrikstillverkade sk. Skeppsgolv består ett äkta skeppsgolv av en mjukfog mellan brädorna. Detta för att ta upp träets rörelser som är störst i breddriktningen. samt förhindra att det bildas öppna springor mellan golvbrädorna.
Skeppsgolv gör sig bäst i stora lokaler där mönstret kommer till sin rätt.

Skeppsgolv lämpar sig för både ut och invändiga golv.

Skeppsgolv skall tåla en våt miljö och på senare år har det blivit alltmer vanligt att lägga in skeppsgolv i badrum, vilket ger en varm och ombonad miljö.

Ett äkta skeppsgolv är ett hantverk som skall läggas in och behandlas av företag som har kunskap om trä och ytbehandlingar."
 
Sluta nu med de här dumheterna.... ::)
Att ha trägolv i badrum är en jättedålig idé.
Det är liksom dömt att bli problem, om man inte är modefascist och lojalt byter till t.ex. industrigummigolv tre år senare...
 
Och Karl vet som vanligt vad han pratar om... ;) eller är det mest ett inlägg för inläggets egen skull.. :-/
 
KarlXII skrev:
Det är liksom dömt att bli problem
Är nog beredd att hålla med där...Tror inte att man ska lägga in trägolv i våtutrymmen.
Kanske ett flytande med våtmatta under, så att det bara är att ta bort när man vill. (Har sett det i en bastu)
Förresten, får man göra så? Det vet jag faktiskt inte.
Jaja, nu blev det lite snurrigt... :p Men inget trä i mina våtutrymmen :)
/C 8)
 
Man kan mycket väl ha teakgolv i vårutrymme men däremot inte i själva duschen där du spolar vatten daglidax..Som tidigare sagts så är ju teak mycket tåligt mot väta. Men fuktspärr är ju ett måste som alltid 8)
 
Lill skrev:
Och Karl vet som vanligt vad han pratar om... ;) eller är det mest ett inlägg för inläggets egen skull.. :-/
Hmm, det där kom ju från rätt person ;)

Jaja, tycker man att det är snyggt med golv som hänger i luften efter ett tag med en schysst beläggning av mögel under låter det ju faktiskt som en riktigt god idé.
Organiska material - och dit hör även teak - har ju en förmåga att samla på sig sånt. Speciellt om ena sidan sitter mot tätskikt.

Får jag förslå lite Camenbertfärgat kakel till? :)
 
hmmm hmmm...

Vad har du då för erfarenhet av teakgolv i våtrum Kalle ???
Berätta innan jag spricker av nyfikenhet... ;)
 
Man är väl gammal båtägare. Samt kanske innehavare av lite sunt förnuft samt en skepsis mot de senaste modeknepen...

Prova att lätta lite på en av dina svartfläckiga panelbitar i badrummet (jodå, jag såg det innan du tog bort posten :) ) och flukta lite på baksidan.
Sen kan du ju fundera på vad som händer när en planka ligger på golvet...
 
Tog faktiskt bort trä lite för en tid sedan...såg prima ut... ;) Anledningen till borttagandet var att det nya  ;)klinkergolvet krånglade....ähhhhummm....Så vi fick kakla om golv och en vägg...Efter endast ett halvårs användande...kulijul :D

(anledningen att jag tog bort ett inlägg var att jag skulle ändra stavningen....men tryckte fel i stressen mellan jobb å byggforum  8) ... orka inte skriva igen Kalle f`låt  :)...Kanske ska titta innan man trycker nästa gång) Simultanförmågan är annars på topp.. ;D
 
Ja just de...skulle försvara panelen också...du beskriver den som svartfläckig Kalle....men jag skall säga dig att du skulle INTE hitta dom små fläckarna..det är bara JAG som ser dom i familjen...och så snart jag bara får tid över ska jag ta lite slippapper och ta bort dom...svisch svusch så är dom borta... ;D
 
Försvara? Det är väl inget ställningskrig det här? ;)

Jag tror det är dags att vända på det här.
Vad kan du ge för garantier att teakgolvet håller sig fräscht och fungerande utan obehaglig doft under, låt säga en tioårsperiod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.