K
jon_h: tänk på att du talar snabbt, lågt RF medans de andra talar snabb hållfasthet... olika saker.
 
ktm250 skrev:
jon_h: tänk på att du talar snabbt, lågt RF medans de andra talar snabb hållfasthet... olika saker.
Fast dom två sakerna går väl han i hand?

Ju lägre vct man har på betongen desto mindre överskottsvatten blir det väl , samtidigt som hållfasthetstillväxtkurvan blir lite brantare.

http://www.swerock.se/Produkter/Betong/Betongtyper/Snabbuttorkande_betong

Har läst att om man underskrider 0,35 i vct så är betongen i det närmaste byggfuktfri.

Edit: eller 0,32 enligt denna: http://www.betongbanken.se/index.aspx?s=2925
 
Redigerat:
parkway skrev:
Tackar för svaret och visst gör jag det på egen risk. Om man skulle blanda i flyt har du förslag på vad och hur mycket? En kompis tyckte jag skulle blanda i stålfiber som armering men jag känner mig lite osäker...

/Andreas

Nu har jag fått tag på lite 0-8 kross att prova med ,och utan flyt blev det något som bara med vääldigt god vilja kan kallas betong(om man ska under vct 0,6 med det receptet). Med 0,5% flyt(10g) blev det som väntat andra bullar och det såg klart användbart ut. Har en provkub på "bakning" nu , återkommer med hållfasthet.

Gjorde en till nyss med 1% flyt istället. Vct blev 0,52 för ungefär samma konsistens. Eftersom det är så små satser blandade i en spann för hand så kan man ju inte förlita sig till hundra procent på mina prov, men det ger nog en fingervisning iaf :)
 
Redigerat:
LLLVäxjö skrev:
Nu har jag fått tag på lite 0-8 kross att prova med ,och utan flyt blev det något som bara med vääldigt god vilja kan kallas betong(om man ska under vct 0,6 med det receptet). Med 0,5% flyt(10g) blev det som väntat andra bullar och det såg klart användbart ut. Har en provkub på "bakning" nu , återkommer med hållfasthet.

Gjorde en till nyss med 1% flyt istället. Vct blev 0,52 för ungefär samma konsistens. Eftersom det är så små satser blandade i en spann för hand så kan man ju inte förlita sig till hundra procent på mina prov, men det ger nog en fingervisning iaf :)
Den första kuben höll 34MPa efter 7dygn , sluthållfasthet ca 42MPa

Den andra höll 54 MPa efter samma tid, förväntad sluthållfasthet ca 67 MPa.
 
Tackar för infon. Det var jäkligt schysst gjort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.