Som den hypokondriker man är så funderar jag på om det är värt att göra en radonmätning i min lägenhet. Jag vet att det finns andra lägenheter i trakterna med blåbetong. Men innan jag bestämmer mig för att köpa en mätare så har jag några funderingar.

Jag vet att huset är byggt innan år 1975, skulle chansa på närmare 1960/1950. Skillnaden på min bostad i jämförelse med andra i trakten är att det är ett tegelhus. Jag kunde inte hitta någon blåbetong (tror jag, bilder bifogade) i källaren eller i väggen. Det ser ut som att grundstommen är av tegel. Jag vet att fasaden är gjord i tegel men innebär det att hela stommen eller bjälklagen är gjord av det?

Som jag förstår det så är det isåfall troligast att det skulle finnas blåbetong i bjälklagen? Hur är det isåfall lättast att ta reda på det, går det till exempel att borra ett hål i taket för att säkerställa det?

Tack på förhand!
 
  • Närbild av tegel i en vägg där puts har fallit av och blottlagt materialet inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en vägg med synligt tegel och flera genomförda kablar, vilket indikerar en undersökning av väggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en tegelvägg med vit spröd beläggning för att illustrera en fråga om radonmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilderna men skulle kunna vara blåbetong. Att mäta är att veta.
 
  • Gilla
Jassådu
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Svårt att se på bilderna men skulle kunna vara blåbetong. Att mäta är att veta.
Färgen skulle jag säga är grå eller ljusbrun. Det var inga tydliga "luftbubblor" som det brukar vara. Då kanske det är värt att beställa hem en mätare för att avgöra.
 
Har du frågat hyresvärden / föreningens styrelse om en radonmätning gjorts någon gång de senaste åren?
 
  • Gilla
Jassådu och 1 till
  • Laddar…
Om du kommer fram till att mäta ska du inte köpa en mätare. Du behöver då göra en radonmätning av firma, där du placerar ut dosor i lägenheten under vinterhalvåret (minst 2 mån) som därefter skickas på analys.
Www.radonanalys.se
 
1 16386 skrev:
Har du frågat hyresvärden / föreningens styrelse om en radonmätning gjorts någon gång de senaste åren?
Nej faktiskt inte, ska skicka ett mail och se vad de svarar!
 
För att uppdatera lite, har gjort mätningar och fått runt cirka 55 bq i snittvärde sedan februari. I källaren är det väldigt många hål och sprickor med exponerad vägg bakom målarfärgen/putsen. Hittade även ett hål i min garderob.

Den betong jag hittat i ytterväggen är grå till utseendet. Det ser ut som sandkorn inbakat i betongen och när jag petar på det med en skruvmejsel så faller det isär och när det slår i marken så splittras den ungefär som hårdpackad sand. Vet någon vilken typ av betong det kan vara?

Vill också nämna att jag borrat i taket i min lägenhet, kan det hända att jag borrat i något blåbetongblock där? (om det nu skulle finnas i huset). Jag läste någonstans att det inte användes i taket men har även läst att det används i bjälklag, vilket finns i taket på lägenheter iallafall, eller?
 
J Jassådu skrev:
För att uppdatera lite, har gjort mätningar och fått runt cirka 55 bq i snittvärde sedan februari. I källaren är det väldigt många hål och sprickor med exponerad vägg bakom målarfärgen/putsen. Hittade även ett hål i min garderob.

Den betong jag hittat i ytterväggen är grå till utseendet. Det ser ut som sandkorn inbakat i betongen och när jag petar på det med en skruvmejsel så faller det isär och när det slår i marken så splittras den ungefär som hårdpackad sand. Vet någon vilken typ av betong det kan vara?

Vill också nämna att jag borrat i taket i min lägenhet, kan det hända att jag borrat i något blåbetongblock där? (om det nu skulle finnas i huset). Jag läste någonstans att det inte användes i taket men har även läst att det används i bjälklag, vilket finns i taket på lägenheter iallafall, eller?
Vilken sorts mätningar har du gjort?
 
  • Gilla
Jassådu
  • Laddar…
Ditt mätvärde indikerar väl att du inte har något radonproblem. Det du beskriver om "hårdpackad sand" låter absolut inte som det vore blåbetong, mer som puts.Jag tror inte att man använt blåbetong i bärande takkonstruktioner, däremot i bärande väggar. Det tål tryckkrafter skapligt, men inte nedböjning. Om du borrar i blåbetong så märker du det, det är som att borra i kartong.
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Vilken sorts mätningar har du gjort?
Jag har gjort både med små svarta dosor som hyresvärden lade dit. Sedan fick jag låna en sån där mätare man kan köpa på Clas Ohlson.


H hempularen skrev:
Ditt mätvärde indikerar väl att du inte har något radonproblem. Det du beskriver om "hårdpackad sand" låter absolut inte som det vore blåbetong, mer som puts.Jag tror inte att man använt blåbetong i bärande takkonstruktioner, däremot i bärande väggar. Det tål tryckkrafter skapligt, men inte nedböjning. Om du borrar i blåbetong så märker du det, det är som att borra i kartong.
Okej! När jag borrade i taket så fick jag slå med en hammare för att komma åt en gammal skruv och minns då att materialet gick sönder väldigt enkelt. Intressant, då fick jag lite klarhet i hur blåbetong används (och inte används). Så då kanske det används snarare i bjälklag som är överst i trapphuset där inget nämnvärt tryck läggs ovanpå? Sedan så används väl blåbetongkross som värmeisolering i bjälklag på flerbostadshus?
 
Redigerat:
J Jassådu skrev:
Jag har gjort både med små svarta dosor som hyresvärden lade dit. Sedan fick jag låna en sån där mätare man kan köpa på Clas Ohlson.
Mätaren från Clas Ohlson är inte mycket värd, men långtidsmätning med dosor är trovärdigt. Om den visar 55 bbq så har du absolut ingenting att oroa dig för. Önskat gränsvärde är 200 och för nybyggnationer 90 eller 100. Du har inget radon i boendet :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Mätaren från Clas Ohlson är inte mycket värd, men långtidsmätning med dosor är trovärdigt. Om den visar 55 bbq så har du absolut ingenting att oroa dig för. Önskat gränsvärde är 200 och för nybyggnationer 90 eller 100. Du har inget radon i boendet :)
I källaren och trapphuset är det många skador/hål i väggar och tak. I trapphuset är skadorna decimeterlånga och cirka 4 cm i bredd som mest. I källaren är vissa av hålen en halvmeter stora. Under mätningen så har jag sett till att hålla att hålla det stängt i min lägenhet för att radonvärdena ska vara precisa. Med det i åtanke och låt säga att det blåbetongskross som värmeisolering i bjälklagen, ungefär vilka nivåer hade värdena legat på då?
 
J Jassådu skrev:
I källaren och trapphuset är det många skador/hål i väggar och tak. I trapphuset är skadorna decimeterlånga och cirka 4 cm i bredd som mest. I källaren är vissa av hålen en halvmeter stora. Under mätningen så har jag sett till att hålla att hålla det stängt i min lägenhet för att radonvärdena ska vara precisa. Med det i åtanke och låt säga att det blåbetongskross som värmeisolering i bjälklagen, ungefär vilka nivåer hade värdena legat på då?
Jag vet inte. Men om gränsvärdet är 200 och du har 55, varför oroar du dig?
 
P peter.linkan skrev:
Jag vet inte. Men om gränsvärdet är 200 och du har 55, varför oroar du dig?
Det jag främst tänker på är när jag borrar för att sätta upp lampor/hyllor osv och det yr damm som kan vara från blåbetong. Vore skönt att veta så jag slipper ha det orosmomentet i bakhuvudet.
 
Radon i källaren kan ha sitt ursprung i markradon också.
 
  • Gilla
Jassådu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.