Värdena är med radioaktivitetsmätaren direkt mot väggen. Jag minns inte storhet, får återkomma på det.
Enligt kommunen så rekommenderar dom radonmätning vid värden mellan 20-25 om det säger någonting?
 
Ofta mäter man både i rummets mitt och direkt mot väggen (det senare skall göras så mitt på som möjligt). Det man förutom själva gammavärdet är intresserad av är också att kontrollera vilka väggar som innehåller joniserande material. Ibland kan det ju vara så att endast en vägg av fyra innehåller sådant material osv.

Huruvida man ska göra en radonmätning hänger ju ihop med flera parametrar och till syvende och sisdt, vad man är ute efter att få veta. I många fall så tillför markradon väsentliga mängder och radongashalten beror ju av bla. ventilation mm.
Det man kan säga är att dina mätvärden indikerar att den lättbetong som använts ligger på den nedre delen (= bättre) av skalan, vilket ju är positivt i alla fall! Några egentliga slutsatser om radongashalten kan man dock inte dra med endast denna information.



Mangan skrev:
Värdena är med radioaktivitetsmätaren direkt mot väggen. Jag minns inte storhet, får återkomma på det.
Enligt kommunen så rekommenderar dom radonmätning vid värden mellan 20-25 om det säger någonting?
 
Bara för att det är blåbetong behöver det inte innebära höga halter radon dvs det finns blåbetong och blåbetong med för höga halter radon. Jag föreslår att du kontaktar en radonexpert som gör en korttidsmätning i köket samt undersöker om din blåbetong avger för höga värden innan du river och bygger om till stora kostnader.
 
Som sagt.. Hade jag haft tid så hade jag gjort en korttidsmätning. Nu får vi ta det säkra före det osäkra och leva med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.