Yes absolut. Är väl medveten om detta - störigheten var nog eg en kombination av att
A) en del människor undviker blåbetong som pesten (av allehanda anledningar)
B) på rak fråga sade mäklaren innan budgivning att det INTE var blåbetong utan bara markradon och
C) radonet i all ära men nog tusan skulle det bära emot att lägga ungen varje natt bredvid en blåbetongvägg som sprakar på geigermätaren (även om det bara motsvarar gammastrålning för en flygresa ToR till mallis per år i stråldos räknat i mSv. Radonet går ju att åtgärda. Inte sugen på att lägga på en ny innervägg av tegel på de väggar som var av blåbetong (eller en blygardin för den delen..)
 
Intressant hur man värderar risker. Efter att ha läst mycket om hälsorisker av väldigt låga doser av gammastrålning, motsvarande nivån som blåbetong avger, kan jag konstatera att trots att många studier är gjorda verkar man egentligen inte ha kunnat konstatera att det skulle innebära någon ökad risk för cancer eller annan hälsofara - vissa studier tyder t o m på det omvända. Ändå kan jag sympatisera med argument C ovan, att det känns lite jobbigt.

Antar att jag och flera andra upplever potentiell risk från strålning som mer obehaglig än t ex risk från chips, rött kött, bilåkning eller att elda i öppen spis. Även om den faktiska risken är betydligt lägre eller kanske inte finns alls.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Docno
Det är absolut så att man ska vara försiktig. Jag tror dock att rädslan för radon är lite överdriven allmänt sett. Särskilt med tanke på att radon förekommer naturligt nästan överallt.

The United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation (UNSCEAR) har gjort en sammanställning av hur olika strålningsdoser påverkar oss. Se bild nedan. Se under rubriken, What are the effects of exposure to radiation?

http://www.unscear.org/unscear/en/faq.html

Upp till 10 millisivert per år så finns det ingen påvisad effekt på vår hälsa.

Tabell över indikativa stråldoser (mSv) och dess effekter på människors hälsa, inklusive ofödd barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Strålsäkerhetsmyndigheten skriver att, -”Den naturliga strålningen som vi dagligen får från rymden, vår egen kropp och marken (radon undantaget) ger under ett år en stråldos på 1-2 millisievert (mSv).”

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/om-stralning/bakgrundsstralning/

De skriver vidare att , -”Om miljödosekvivalentraten är över 0,3 µSv/h intill en vägg är det troligt att väggen är av blåbetong och kommer att avge radon.”

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/radonkallor-i-inomhusluften/

Detta motsvarar 2,628 millisivert per år ((0,3 / 1000) x 8760 tim) om jag har räknat rätt? (Detta gäller således om du oavbrutet ett helt år skulle befinna dig bredvid en sådan vägg)

Även om strålningsdosen från väggen skulle vara tre gånger högre och den naturliga strålningen skulle vara 2 millisivert så skulle gränsen på 10 millisivert per år ändå inte överskridas.

Eftersom radonhalten kan minskas med olika typer av åtgärder såsom exempelvis ökad ventilation mm så handlar det nog mer om en prissättningsfråga. Dvs köper man ett hus med hög radonhalt och dålig ventilation så får man nog räkna med kostnader för förbättrad ventilation mm. Det innebär också att man har möjlighet att få huset till ett lägre pris.
 
  • Gilla
Nevada2 och 1 till
  • Laddar…
Är det vanligt att man känner till radonvärden i sina hus? Ser aldrig att mätning är utförd i objekt som är ute till försäljning eller skiljer det sig åt geografiskt?
 
Jag bor i Bohuslän och här ser man det då och då. Lär bero på att det finns ett stråk av radon i marken. De har tom varit och mätt i min lägenhet för några år sedan.
 
Docno Docno skrev:
Det är absolut så att man ska vara försiktig. Jag tror dock att rädslan för radon är lite överdriven allmänt sett. Särskilt med tanke på att radon förekommer naturligt nästan överallt.

The United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation (UNSCEAR) har gjort en sammanställning av hur olika strålningsdoser påverkar oss. Se bild nedan. Se under rubriken, What are the effects of exposure to radiation?

[länk]

Upp till 10 millisivert per år så finns det ingen påvisad effekt på vår hälsa.

[bild]

Strålsäkerhetsmyndigheten skriver att, -”Den naturliga strålningen som vi dagligen får från rymden, vår egen kropp och marken (radon undantaget) ger under ett år en stråldos på 1-2 millisievert (mSv).”

[länk]

De skriver vidare att , -”Om miljödosekvivalentraten är över 0,3 µSv/h intill en vägg är det troligt att väggen är av blåbetong och kommer att avge radon.”

[länk]

Detta motsvarar 2,628 millisivert per år ((0,3 / 1000) x 8760 tim) om jag har räknat rätt? (Detta gäller således om du oavbrutet ett helt år skulle befinna dig bredvid en sådan vägg)

Även om strålningsdosen från väggen skulle vara tre gånger högre och den naturliga strålningen skulle vara 2 millisivert så skulle gränsen på 10 millisivert per år ändå inte överskridas.

Eftersom radonhalten kan minskas med olika typer av åtgärder såsom exempelvis ökad ventilation mm så handlar det nog mer om en prissättningsfråga. Dvs köper man ett hus med hög radonhalt och dålig ventilation så får man nog räkna med kostnader för förbättrad ventilation mm. Det innebär också att man har möjlighet att få huset till ett lägre pris.
Ja precis. Har sett uppgifter i en rapport från strålsäkerhetsmyndigheten om gammastrålning från blåbetong baserat på mätningar i många hus och inte beräkningar. Hittar inte rapporten nu men den extra strålningen från blåbetongen var typ 0-4 mSv/år, alltså under nivån där det finns någon påvisad negativ effekt på hälsan.
 
  • Gilla
Docno
  • Laddar…
Docno
”Fördelen med att köpa ett hus med förhöjt radonvärde är att människors överdrivna rädsla gör att de undviker sådana hus. Resultatet av detta blir därför att man kan göra en väldigt bra husaffär genom att köpa ett radonhus eftersom det finns väl beprövade metoder för att åtgärda förhöjda värden.”

https://www.mynewsdesk.com/se/skepp...-ett-problem-som-aer-laett-att-aatgaerda-5958

Finns nog stora möjligheter till att göra en bra affär om man är medveten om att det kan tillkomma kostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.