Ok lycka till. Håller med han ovan som skrev att det mest troligt är 3 faser + jord.
 
YEEES!
Jag lever!
Här e resultaten.

Röd - Blå = 223V
Vit - Blå = 393V
Svart - Blå = 395V
Röd - Vit = 225V
Röd - Svart = 227V
Svart - Vit = 393V

Detta betydel alltså att de inte finns nån jord eller?
aaaaaggrrrrr....!
 
Röd är skyddsjord, de övriga faser. Du har ingen nolla.

Ring elektriker.

(Edit: Röd skulle kunna vara nolla, och då saknar du skyddsjord, men då är det färgfel också)
 
Mest troligt betyder det att du har 3 faser + jord. Det som behövs göras i detta fall är att elektriker hittar dosa/central som matar denna kabel och kopplar blå som neutralledare samt kopplar väck vit.
 
åååh. jag som hadde hoppats på ett lyckligt slut, nu måste ja ringa elektikrt ju.
aja....tack för hjälpen alla.

Jo föresten....om nu röd e nollan :) hehe.....va skulle de värsta kunna hända om .....hehe.....eller nä....nu gör ja inga mer amatör försök, nu ringer ja.
 
Rito skrev:
åååh. jag som hadde hoppats på ett lyckligt slut, nu måste ja ringa elektikrt ju.
aja....tack för hjälpen alla.

Jo föresten....om nu röd e nollan :) hehe.....va skulle de värsta kunna hända om .....hehe.....eller nä....nu gör ja inga mer amatör försök, nu ringer ja.
Bra tänkt :)
 
lyfter på kåpan till centralen flyttar över den blå från säkringen till den skena som INTE har röda kabalar på sig d.v.s Neutralledare.

Mätar att det vart rätt.

Sedan kopplar in en 2-vinkel fas fel brytare mellan Mars plint och skyddsjord, sedan ska det fungera.

Det kan behövas en synfel för att kunna hitta protein felet, om det finns ett annars är det bara att köra..

/Lycka till
 
hehe...tack el_richard men de var rena grekiskan de där.
Plus att jag antagligen bryter mot lagen om jag försöker mig på det där.
 
Rito, ja du bryter mot lagen om du ger dig in där, men vi behöver inte diskutera det mer. (Finns många dagars läsning på detta forum om du skulle vilja se hur mycket du bryter mot lagen)
Det glädjer oss att du väljer att anlita en elektriker för detta. Ett alternativ hade ju givetvis varit att du tog ström från ett annat utanpåliggande uttag i närheten, och sedan kopplat bort denna kabel med t.ex. en kopplingsdosa i änden, men återigen tillbaka till vad man får och inte får resp. vet hur man gör...

/Stefan
 
El-ricard driver med oss, fult gjort.
 
Mikael_L
Ahhh ...
Det var därför dom skrattade åt mig på Ahlsell när jag frågade efter en "2-vinkel fas fel brytare" ... ;)
 
Mikael_L skrev:
Ahhh ...
Det var därför dom skrattade åt mig på Ahlsell när jag frågade efter en "2-vinkel fas fel brytare" ... ;)
Vadååå det var väl inte den delen som var ett skämt.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.