kabel.jpg
Denna kabel går direkt till proppskåpet.
Tidigare har det varigt ett element här, nu vill jag ha ett enkelt vägguttag.
Vilka färger skall andvändas till vägguttaget?
MvH Rito
 
Inte så säkert att någon av dessa trådar är nolla. De kan vara så här om du har otur: svart/vit/blå = faser och röd nolla. Annars kan de vara riktigt hursomhelst. Svart kan vara nolla.. Blå kan vara nolla.. Vit kan vara nolla..

Omöjligt att säga! Du måste mäta! och veta säkert HUR du ska mäta!
 
Uj... Mest troligt är röd "jord" då kabeln ser ut att ha hängt med ett tag. Men precis som Rrrrr skriver måste du mäta dig fram till vad som är fas och nolla.
 
Det är inte så att du råkar ha kvar ellementet med avklippt kabel? Det skulle kunna ge en ledtråd om vilken tråd som är vilken.
 
Vilket år kommer installationen från? Förr i tiden användes röd till jord, men som andra säger så kan du inte anta att så är fallet. Den ända man kan anta är gul/grön...

Har du jordade uttag i rummet idag?
 
Med risk för att tänka högt och fel... Men lika bra att blotta sin eventuella okunskap i området. ;)

Om man mäter mellan två tåtar och får 400V är båda fas.
Om man får 230 är den ena fas och den andra nolla.
Enda sättet att säkert mäta borde vara att mäta mellan säkerställd jord och tåt, eller?
 
Öppna börsen och ring en elektriker :)
 
joflopp skrev:
Om man får 230 är den ena fas och den andra nolla.
... eller jord!
 
Rito skrev:
är det nån av dessa ja skall andvända för att mäta ut nollan och fasen?
[länk]

I princip så funkar det att mäta med vilken som helst av multimetrarna. Det väsentliga är att den måste ha ett mätområde för växelsänning (VAC) som klarar minst 400V.

Ett litet varningens ord ang. "billiga" multimetrar, de har ofta dåligt personskydd. Att mäta kan vara väldigt farligt om man antingen inte vet exakt hur man skall gå tillväga, eller är slarvig. En billig multimeter kan bokstavligen explodera i handen med brännskador (tom. splitterskador om man har otur) som följd. Detta ifall man ex. mäter med fel mätområde inkopplat. En mera proffsig multimeter har skydd mot sådana felmätningar, en halvproffsig blir visserligen förstörd men utan personskador till följd. Jag har ingen aning om hur säkra COs instrument är.

Så länge man mäter rätt så är ett billigt instrument helt OK.

Med rätt mätområde inkopplat, mät spänning mellan trådarna. Som sagts i tidigare inlägg så får du ca 400V om du mäter mellan 2 faser (minst 2 av trådarna borde vara olika faser). Du får 230V om du mäter mellan en fas och nollan (om det finns en nolla). Och du får 230V mellan en fas och skyddsjord. Mellan nolla och skyddsjord får du 0V.

Det som är lite vanskligt är om du får fram 2 trådar som är nolla och skyddsjord. Då är det svårt att med absolut säkerhet avgöra vilken som är nolla och vilken som är skyddsjord. I äldre installationer (1960 talet och tidigare) var ofta röd skyddsjord. Men detta kan man aldrig helt lita på. En felkoppling av just jord kan bli akut livsfarlig. För att vara säker bör man följa ledningen tillbaka till centralen och helt enkelt titta efter vilken skena den är inkopplad på (och veta hur man tolkar vilken skena som är vilken).
 
För att kunna vara säker räcker det inte med at mäta utan man måste öppna centralen och se hur det är kopplat. Sen så glöm inte kravet på jordfelsbrutare men detta har du väl koll på antar jag.
 
Tack alla för så hjälpsamma svar.

Har nu köpt en multimeter och skall testa.
Är multimetern rätt inställd?
multimeter.jpg
 
Nej nej nej absolut inte!
Testa den i ett vanligt uttag först.
Ställ in den på 500 V~. Mellan de 2 hålen ska det finnas runt 230 i displayen, mellan ett hål o jordbleck 0 och det andra hålet och jord 230 igen.
Och var mycket försiktig.
Ps tänk på att ibland finns 3 hål för testsladdarna, du måste isf stoppa dessa i de 2 rätta annars funkar det inte!
 
Har du så dålig koll som det verkar skall du nog överlåta detta till någon annan. Som tidigare nämnts kan det gå riktigt illa med en sådan multimeter......
 
Hehe, tack sluggen. Du kanske rädda mitt liv  hehe
Nu har jag mätt i ett vanligt jordat vägguttag och får 228V när jag mäter i de 2 hålen och 0V när jag mäter mellan ett hål och jorden.
Nu skall ja mäta på den röd, blå, svart, vita kabeln.
Om detta är mitt sista inlägg så har jag nog hamnat på sjukhus 
Att man inte bara tar å ringen en elektriker va.
Vet inte hur jag skall försvara att jag inte gör det.
Vill så gärna greja detta själv.
Det kommer ge mig ett glädjerus så stort att de för hoppningsvis e värt risken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.