Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Bytte sladd på min GST 60 ikväll, hur smidigt som helst, dessa maskiner är gjorda för att kunna lagas.
Men man får inte göra min tabbe, glömde trä sladden genom kåpan innan jag kopplade kablarna... bara att göra om och göra rätt...🤣🤣🤣

[bild]
Tog ditt misstag med mig och höll kvar sladden i kåpan. Nu funkar den :)
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Skruvade isär och rädd blev jag när jag stoppade i sladden och den hoppade igång! (glömde brytaren i on-läge)
Tack för hjälpen eller nja, blev ingen ny maskin ;)
Du kanske skulle dra ut sladdkontakten från vägguttaget nästa gång.
För säkerhets skull bara liksom ;)
 
Jag gjorde ett liknande ingrepp på en vibrerande planslip för många år sedan. Det hade kommit så mycket slipdamm i brytaren att den inte längre gick att manövrera.

Jag skruvade av kåpan över elintaget, regaerade på att två av skruvarna var väldigt långa, men tänkte inte mer på det.

Kraffsade ur så mycket damm jag kunde, ville prova brytaren innan jag skruvade på kåpan igen. Varvid maskinen bokstavligen exploderade. Hela maskinen delade på sig, rotorn flög ut och landade ett par meter bort, jag såg ett spår av diverse plåt o plastbrickor, fjädrar osv efter rotorn, bitarna spred sig över rummet.

Kolen i motorn slog ihop när inte lägre rotorn satt där, en blå blixt och så gick proppen.

Det visade sig att de där två långa skruvarna höll ihop hela motorn. Så när jag startade maskinen utan elkåpa, så började den vibrerande excenteraxeln slå isär hela maskinen.

Jag fick aldrig ihop den igen...
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du kanske skulle dra ut sladdkontakten från vägguttaget nästa gång.
För säkerhets skull bara liksom ;)
Haha
Det gjorde jag medans jag skruvade. Knappen glömde jag bort att stänga av...
 
H hempularen skrev:
Jag gjorde ett liknande ingrepp på en vibrerande planslip för många år sedan. Det hade kommit så mycket slipdamm i brytaren att den inte längre gick att manövrera.

Jag skruvade av kåpan över elintaget, regaerade på att två av skruvarna var väldigt långa, men tänkte inte mer på det.

Kraffsade ur så mycket damm jag kunde, ville prova brytaren innan jag skruvade på kåpan igen. Varvid maskinen bokstavligen exploderade. Hela maskinen delade på sig, rotorn flög ut och landade ett par meter bort, jag såg ett spår av diverse plåt o plastbrickor, fjädrar osv efter rotorn, bitarna spred sig över rummet.

Kolen i motorn slog ihop när inte lägre rotorn satt där, en blå blixt och så gick proppen.

Det visade sig att de där två långa skruvarna höll ihop hela motorn. Så när jag startade maskinen utan elkåpa, så började den vibrerande excenteraxeln slå isär hela maskinen.

Jag fick aldrig ihop den igen...
Hahaha :D
Påminner mig om när jag skulle laga en kompaktkamera, ni vet på den gamla goda tiden sådana som hade film som skulle framkallas....

Fick bort några kåpor och vred och vände på den för att kunna dela på den helt då jag råkade lägga fingrarna på blixten som tydligen var fulladdad. Det var tillräckligt mycket elektricitet i den för att musklerna i armen skulle spänna sig som en stålfjäder med följden att kameran for i tangentens riktning med en sjujäkla fart tvärs över rummet. Den träffade väggen och det flög delar åt alla håll.

Den fick jag heller aldrig ihop igen.
 
  • Gilla
Tärnvind och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.