Fick du svar på hur man gör med köket om man väljer bort vitvarorna....alltså om man måste beställa skåp för inbyggnads ugn/micro??
 
För att anknyta till trådstartarens fråga om någon haft att göra med Björklidenhus kan jag berätta lite kort om våra erfarenheter så här långt. Häromdagen hade vi ett för oss mycket givande möte med dem. Vi började på deras kontor och gick igenom våra önskemål - slutsats: det mesta går att lösa. Vi fick sen en guidning i fabriken, personlig visning av deras visningshus och av en villa under uppförande. Mötet tog ca 4h... Inga av de andra husföretag vi hittills träffat innan dem har tagit sig sådan tid. Får se om deras ansträngning ger frukt :)

Så lite trådkommentarer:

Det här med tillval och tillvalspriser är alltid intressant. Visst kostar det, och även om "det mesta går att lösa" så kan de ta betalt för det och som Bengan1978 skriver så kommer man kanske lätt upp i eller över LB-hus el a-hus priser. För oss är dessa inte dock inte intressanta av flera skäl, men främst för att de inte har några husmodeller som passar vår tomt. Men visst är deras grundpriser lite av lockpriser för det är inget svårt att passera 2mkr när man väl satt igång.

Mollymattis: vi har ungefär samma funderingar som ni hade, förhöjt väggliv eller 45gr takvinkel. Om ni kan får ni gärna dela med er av den där ritningen som fick er att stryka förhöjt väggliv, skicka ett pm el mail.

KayM76: Jag förmodar att du fick svar på dina funderingar på ert säljmöte, men jag är också lite nyfiken på det där med vitvarorna....
 
Nej, jag fick inte svar på det, bobbi91. Jag erkänner, jag missade att fråga..... Vi var i visningshuset, hade lite samtal hit och dit om byggnationssätt, dränering, övriga kostnader och dyl och sen var vi tvungna att åka hem för att hämta på dagis. (Lilltjejen ville INTE följa med ;)) Det avslutades med att vi sa att vi skulle maila en "önskelista" och sen skulle säljaren göra en kalkyl efter det. Och det är den vi väntar på nu.

Jag fick svar om tillvalsrabatten i alla fall.... De har tydligen haft en drive under våren med ett avdrag på 20' kallad tillvalsrabatt.

Vi kommer att dra av för vitvarorna, det var 18500 har jag för mig. Gillar inte standardutförandet och är inte så förtjusta i tillvalsalternativet...
Drar man av för köket är det 17' (eller runt ikring det) och då försvinner dessutom alla garderober. I standard är det en vanlig slät, vit lucka (för Favorithusen) men vi gör tillval för ART från Ballingslövs sortiment. Vi har även statuerat vårt önskemål på en köks-ö men inte fått svar än.
 
Ligger också i startgroparna för att beställa ett favorithus...jag valde mellan LB och björkliden och tycker att man får mer för pengarna när jag jämför husen emellan(inkl alla TILLVAL). Tänker också välja bort vitvarorna, tror jag hittar billigare rostfria vitvaror under 56 000 kr som björkliden tar. Måste bara kolla upp det där med inbyggnadsskåpet :).....Björkliden säljaren har varit mycket trevlig och inte påstridig med att man måste skriva kontrakt till skillnad från LB-hus suck........Har också varit i fjärdhundra i deras visningshus och det ser ok ut.
Men visst man ska vet att det drar i väg med tillvalen mycket är INTE standard.
 
Har även jag vart på ett första info möte med björkliden hus samt tittat på visningshuset i fjärdhundra.

Mitt intryck av björklidenhus är enormt bra bemötandet jag fick av smålandsvillan mådde jag dåligt av han bemödade sig inte ens att höra av sig..

Ang visningshuset i fjärdhundra så är det ungefär vad jag och min sambo har tänkt oss vi är bara 2 och har inte nån plan nu att skaffa nått barn. dom tillvalen vi gjorde tycker jag absolut inte var speciellt dyra och huset skulle bli ganska likt visningshuset.

Vi har väl till 95% säkerhet bestämt oss för att det blir Björkliden hus men letar tomt för tillfället.

Nån här som vet om säljaren förljer med ut och kikar på en tomt för att fastställa en mer exakt kalkyl ?
 
christer&sanna skrev:
Nån här som vet om säljaren förljer med ut och kikar på en tomt för att fastställa en mer exakt kalkyl ?

Jo det kan de göra. Vi håller på att försöka hitta ett datum med "vår" säljare och en till, som kunde lite mer om grundläggning och sånt, för att titta på vår tomt.
 
Har nu bokat tid med mäklare & björkliden hus för koll av en tomt =)
 
Har nu skrivit kontrakt med björkliden preliminärt inflytt v.24 2009 :)
 
Vad kul, bobbi91!! Vad blev det för nåt?

En massa annat har kommit ivägen för vårat planerande så vi står i nuläget still. Men blir det husbygge är vi överens om att det blir Björklidenhus i alla fall....
 
Vi beställde ett trendig hus som vi ska bygga i strängnäs.
 
G
Har bara hört bra saker om Björklidenhus. Ett par bekanta har köpt ett hus från dem som heter utmärkt och de är jättenöjda.
 
Jag gillar att de använder råspont i taket. Flera husföretag vi pratat med tidigare har använd board, men det känns ju sådär. Sen att det ingår kakel och klinkers samt ett Ballingslövkök är ju inte fy skam.
 
Vi är också inne på att bygga med Björkliden. Är det någon som varit intresserade eller byggt favorithuset Kavat? Säljaren vi har varit i kontakt med har verkligen varit jätte trevlig.
 
Vi håller på att bygga en villa kavat i Dalarna, Falun. Just nu håller Björklidenhus på att anlägga grunden. Vår kontakt med säljaren Bengt i Gävle området är mycket bra och så här långt är vi jätte nöjda. När det gäller valet av villa kavat så var det för oss självklart. Vi är en stor familj och då behöver vi bl a ett stort kök. Dessutom var det ganska charmigt med trappen till övervåningen i köket. Huset beräknas komma i början av oktober. Jäte spännande! Jag kan starkt rekommendera Björkliden hus!
 
amanda_g skrev:
Vi håller på att bygga en villa kavat i Dalarna, Falun. Just nu håller Björklidenhus på att anlägga grunden. Vår kontakt med säljaren Bengt i Gävle området är mycket bra och så här långt är vi jätte nöjda. När det gäller valet av villa kavat så var det för oss självklart. Vi är en stor familj och då behöver vi bl a ett stort kök. Dessutom var det ganska charmigt med trappen till övervåningen i köket. Huset beräknas komma i början av oktober. Jäte spännande! Jag kan starkt rekommendera Björkliden hus!

Vad spännande. :) Vi bor i Gävle och har också varit i kontakt med Bengt, super trevlig. Har ni gjort några tillval eller ändringar i planlösningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.