Startar en ny tråd.....
Björkliden?
Vad säger Ni om dem?
Det är som tex Älvsbyhus, med nyckelfärdigt och ej förändringsbart?
Men, de "låter" mer rejäla och mer som ingår i Standarden....

Och angående det där om att det inte är ändringsbart;
Är det nåt man vill ändra, som tex ta bort en liten vägg(om möjligt!) och placera skåp/bänkar istället, eller sätta in extra fönster? Hur är det egentligen?
Det kan man väl komma överens om med de som monterar/snickrar?

Är det nån/några här som har haft/har att göra med Björkliden?

Virrig Karlstadstjej:p
 
hej! Vi har bestämt oss för att bygga med björklidenhus. Känns mer rejäla än smålandsvillan som vi tänkte oss från början. Vi ska ta bort en vägg, inga problem, sätta till ett fönster,inga problem. Just nu fixar de en ritning till oss för vi ska ev ha förhöjt väggliv och extra fönster på ovanvåning. Vi är mycket nöjda än så länge. Har inte gjort slutbeställningen män men ska skicka iväg nybyggnadskarta om nån vecka. Mvh Linda
 
Tack för svar.
Enligt leveransbeskrivningen står de att de inte gör några ändringar, men det kanske bara gäller deras Favorithus?.
 
Vi ska bygga ett favorithus. De tar en startkostnad på 8000kr för ändringar men då kan man göra många... om man vill!! Du kan inte förändra planlösningen så mycket men vi ska som sagt ta bort en befintlig vägg och det var i alla fall inga problem./Linda
 
Hej! Vi är också intreserade av björklidenhus, dom verkar ha relativt bra grund standard. Vad tar dom för ett förhöjtväggliv. Som jag har förstått det så gör det ganska mycket för övervåningen.
 
De tar 40000kr för förhöjt väggliv och sen behöver man ju extra fönster.
 
Deras vanliga gavelfönster eller är det några andra när man ska ha förhöjt.
 
Vet du om det går att välja till ett mansardtak till faviritserien (sånt som är på detas kataloghus Björkliden S).
 
Vi tänkte ha liggande fönster på fram och baksidan samt deras gavelfönster. Vi var också inne på mansardtak ett tag men tyckte det blev mycket pengar. Runt 150 000 tror jag det var./Linda
 
Mucklan skrev:
Det är som tex Älvsbyhus, med nyckelfärdigt och ej förändringsbart?
Men, de "låter" mer rejäla och mer som ingår i Standarden....
De stora skillnaderna (som talar till björklidenhus fördel) är:
* Platta på mark.
* Kunden får utse vilken KA de vill.
* Besiktning sker av besiktningsman som utsetts av Gar-Bo.

I mina ögon är det ett snäpp bättre än vad Älvsbyhus kan leverera.
 
mollymattis skrev:
Vi tänkte ha liggande fönster på fram och baksidan samt deras gavelfönster. Vi var också inne på mansardtak ett tag men tyckte det blev mycket pengar. Runt 150 000 tror jag det var./Linda
Det här med förhöjt väggliv måste vara relativt nytt?! Fanns inte när vi pratade med Björkliden för snart ett år sedan. Liggande fönster på fram- och baksidan låter intressant, har ni några skisser/bilder på hur det kan se ut?

/JB
 
Vet inte, de håller på att bygga nåt sånt i Skåne som vi fick nys om. Denna vecka ska vi får se ritningar så vet inte hur det ser ut än!
 
Jo, nu har vi i alla fall varit i en första kontakt med Björkliden. Jag tyckte det var en trevlig säljare.
De verkar bra.
Magkänslan säger att de är våra favoriter!!
Men kanske får ta kontakt med fler leverantörer först.
 
volvo skrev:
De stora skillnaderna (som talar till björklidenhus fördel) är:
* Platta på mark.
* Kunden får utse vilken KA de vill.
* Besiktning sker av besiktningsman som utsetts av Gar-Bo.

I mina ögon är det ett snäpp bättre än vad Älvsbyhus kan leverera.
Det där var fel, med Älvsbyhus kan du, 1: Utse vilken KA du vill och 2: Ha besiktning av en besiktningsman utsedd av Gar-Bo. Så det som skiljer är Platta på mark.

Sen vet inte jag om väggtjocklekar, material och annat skiljer.
 
Till Walles, i priset på ett Älvsbyhus ingår ju en besiktning, om du vill ha en Garbocertificierad får du allt betala och inte kan du räkna med något avdrag på priset om du inte utnyttjar den de valt ut. Likaså gäller KA... Vilken valfrihet ger det dig? Svar INGEN!!!
Våra grannar besiktigade sitt älvsbyhus med deras besiktningsman och de påtalade fel som besiktningsmannen sa var fel, sedan gick Älvsbyhus representant ut med besiktningsmannen och rökte och vips så var det inget fel längre... ( skarv nära en golvbrunn i en tvättstuga). Våra grannar gjorde en överbesiktning med en garbocertifierad besiktningsman och den besiktningen godkände inte Älvsbyhus så nu har de stämt varandra...
Visst ta in en egen besiktningsman, men vi godkännar inte den besiktningen...

Sedan vet jag inte fler leverantörer än älvsbyhus som lägger takpannor på plast istället för board/råspont som de andra kör med... Hur länge håller plasten och hur vet man att takläggaren inte råktat trampa snett så plasten töjts ut vid spikhålen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.