Jag har en smakfråga. Vi håller på att bygga hus och har valt ett kök i björk, golvet är i ek. Vilket träslag hade du/ni haft på köksmöblerna, björk eller ek??
 
Vita ;)

Zephir

ps. annars ek pga större utbud och att det är ett bra (hårt) möbelträslag ds
 
Ett vitt "diskret" (design)bord med vita stolar för att bryta av mot allt trä i övrigt, framhäver även det vackra ek-golvet bra.
 
Jag tror björk kan bli snyggt i ert kök. Stolab har en hel del vackra svensktillverkade björkmöbler. Helst då lackad eller såpad björk eftersom oljad björk går åt det röda hållet vilket inte ser så snyggt ut mot ek.
 
Röstar för vita möbler! Det blir för mycket trä annars, tycker jag...

:)
 
Vi har HTH´s björkkök och ekgolv. Eftersom vi har småbarn köpte vi IKEAs matbord Norden - i björk - och stolar i björk till. Vi färgade de vita stolsöverdragen så de blev röda. Blev kanonbra. När barnen blir större köper vi ett nytt matbord.
Tycker att det blev jättebra med björkmöbler ihop med resten.
 
Röstar oxå för vita köksmöbler. Tycker (liksom andra som svarat) att det blir lite väl mycket trä annars. Man kan ju tänka sig kraftigt vitbetsat el likn, så att man fortfarande ser träet ådringar och inte bord med målade blanka (lackade) ytor. Men det är ju en smaksak ;)
 
Hej,

Vi har björkkök från Ballingslöv, ekparkett och ett köksbord i bok och det tycker jag funkar alldeles utmärkt. Boken är ju väldigt ljus (beige/vit) (ljusare än björk) i början men med åren gulnar den lite och liknar björk.

// Lina
 
Vi har motsvarande kök som er och vi har valt köksmöbler i ek, stolarna dock med skinnsits. tycker inte det blir för mycket trä (var dock rädd det skulle bli så) och har inte hört någon annan tycka det heller, DOCK kan man nog inte säga det generellt då det beror på rummets utformning, övriga möbler, tapeter osv. men det säkraste är väl att prova er fram och låna hem prylar i möbelaffären.........

Ps. Kan skicka en bild till er på vårat om ni vill.
 
Jag hade valt en blandning av vitt och ek tex

sortiment3.jpg

wilma_9742.jpg

gustav-Filippa-vit.jpg
Ursäkta jättebilden!!


Stick.feb06.450.jpg
 
Jag tycker ek och björk går bra att blanda. Vi har valt bort målade möbler eftersom dessa har en tendens att se skavda ut efter ett tag (tänker ffa på köksbord och stolar). I nya huset har vi ekkök i öppen lösning m allrum/vardagsrum där vi har ett ljust björkbord (allegro från stolab). Nu vet jag ju inte hur det kommer att se ut (vi får huset nästa vecka) men själv tycker jag inte kombinationen är problematisk. Anledningen till att vi valt ett björkbord är att vi vill bryta av den lite mörka ekstilen med något ljusare.

Lycka till med dina val!

/Lena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.