En fråga till, va tycker ni om o ha spottar i hela taket? Vi håller på o bygger nytt o jag har funderat fram o tebax på o ha spottar i nästan hela undervåningen hall, kök vardagsrum (öppen planlösning) Men jag vet inte tänk om jag ångrar mig? Va tycker ni? Fint/fult?? Tack så länge=)
 
När vi byggde vårt hus (inflytt feb-04) valde vi bort spottar pga kostnaden, elektrikern skull ha ca 1000 kr/st inkl montering. Spottar kan vara snyggt men jag gillar inte de som är silver eller guld, vita är bättre då de mer "försvinner" mot taket och inte blir så framträdande. Sen finns det idag så mycket smart och snygga lampor som kanske känns överflödiga när man har spottar, så mitt förslag är en kombination av spottar och vanliga lampor. Till saken hör ju oxå att i det stadie när du ska välja var spottarna ska sitta har du inte möblerat och bott i huset och när du sen gjort det kanske spottarna sitter helt fel...
 
Mm vet att de kan bli ganska dyrt men tänkte göra en del själv...jag hade oxå tänkt ha även vanliga lampor över köksbordet osv..men lixom ha spottarna i bakgrunden el. va man ska säga, om ni förstår?? Tex istället för såna lysrör som tex brukar finnas i köket så att när man vill lysa upp kan göra de me dom istället... att dom finns där när man behöver dom o tänkte även ha dimmer på me jag vet inte?? :-/
 
Folk kommer att komma in i ert hus om 50 år och säga... "Guuud så typiskt tidigt 2000-tal" :)

Vi har spottar, men hälften av vad elektrikern ville sätta. Vi har dem på dimmer. I köket har vi 6 st 50W i taket. Plus belysning under köksskåpen och i fläkten.
 
Har du nån bild på detta?
 
Menar du köket, med belysningen på?
 
Menar du köket, med belysningen på?
 
aaa vill gärna se bilder om du har :)
 
Litet fel årstid :) Orkar inte hålla mig vaken tills det är mörkt....

Köket är på ca 25m2, du kan kolla på vår hemsida. Vi har 6 st 50W i taket och det räcker och blir över som arbetsbelysning. Under överskåpen har vi "Hide-A-Lite" remsor.

Kollade genom bilderna och jag har en massa av resten av huset, städat så att man täcks visa upp det, men köket....

 
så här då..
 
  • Kok.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man ska ha spottar på stora ytor tycker jag det är viktigt att de går på olika kretsar (heter det så?) så att man inte behöver ha allt tänt på en gång... Av denna anledning valde vi bort spottar i vårt allrum m matplats (också öppen planlösning) och istället har vi spottar enbart i köket, i badrummen och i hallen.

Jag tycker spottarna ger ett trevligt ljus och det känns skönt att slippa fula taklampor (ffa i köket...).

Lycka till med valet!

/Lena
 
Jo. På separata dimmers skall de vara.
 
Aha tackar :) Jo vi tänkte oxå att de måste va på separata, så man kan ha köket för sig hallen för sig o vardagsrummet tänt för sig....men du menar att de räckte me så få lampor, vi kommmer inte ha nåra överskåp vid diskbänken kanske e de då lämpligt o ha en radda just där då, men e lyset så pass starkt att de kommer enda ner på bänken? ( Vårat kök e ca 25 m2 de oxå)El. ska man ha nåt separat där oxå? Om ni förstår hur jag menar?
Fler me åsikter på o ha spottar??

Tack så länge :)
 
Eftersom vi har torkskåp (Sådana nymodigheter har ni inte i Sverige :) ) så har vi inga lampor under det skåpet, just över diskhon, men man ser bra ändå.

Det är himla svårt att uttala sig om ljussättning utan en bild/skiss.
 
En nackdel med spottar är ju att om man ångrar sig en dag blir det en väldans massa hål i taket....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.