Bjälkarna ser bra ut tycker jag, det som verkar ha ruttnat är ytveden. Kärnan är säkert friskt. Det kan bara du bedöma. Det blir nog bra, och häftigt valv tycker jag!
 
Helt rätt tompaah, bara nån enstaka balk som är lite mer än ytrutten. Som glad amatör överdimensionerar och överdramatiserar man ju ganska ofta, därför är era tankar och råd väldigt värdefulla.

Man skulle lägga ett glasgolv egentligen, så man ser valvet... 😊
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Eftersom jag börjar landa i regelkonstruktionen så hoppar jag vidare till isoleringen... Leca, skumglas, cellulosafiber eller helt enklet minralull. Jag är hyffat vettig i skallen och kan läsa mig till rekommendationer osv, men alla spretar åt olika håll och baseras mer på känslor och tyckande än vetenskap (upplever jag).

Så frågan jag ställer mig är, spelar det någon roll överhuvudtaget vad jag isolerar med? Jag har ju källare under och kommer eventuellt ha golvvärme så ev fukt borde dunsta ganska snabbt?

Jag förstår principen bakom cellulosa men jag förstår inte utfallet i verkliga livet, dvs om jag isolerar ett golv med cellulosa och ett annat med mineralull, håller det ena i 90år och det andra i 110år? Allt beror på yttre omständigheter och förhållanden, och det är ingen garanti att jag slipper fuktproblem bara för att jag isloerar med cellulosa, eller?

Jag har för övrigt berg direkt under huset, och kommer inte använda någon plast eller annan tät duk under isoleringen.

/duckar-under-bordet-i-väntan-på-hetsk-debatt!
 
Det finns lite att läsa här om skillnaden på mineralull och andra typer av isolering.
http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/isolering/välja-isolering-vilka-är-riskerna

En nackdel med mineralull är att den saknar hygroskopiska egenskaper. Det innebär att den inte kan kan ta upp och avge fukt i ångfas. Däremot kan fibern binda vatten kapillärt (det fastnar mellan fibrerna).

Tillverkarna av mineralull var naturligtvis medvetna om denna egenskap och införde en diffusionsspärr (ett ångtätt skikt) att placeras på den varma sidan (insidan) av mineralullen. Dess uppgift är att hindra vattenångan i inneluften att komma in i isoleringen och avkylas så att den i värsta fall kondenseras till vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.