Hej,

Vi skadet lägga nytt golv och har kommit till bjälklaget. Nedan bild är på entréplan i huset, ovan finns en våning till och under finns ett stort valv i en matkällare (som ev blir bastu/spa i framtiden). Valvet ser ut att gå upp precis under bjäklaget i mitten av golvet, så där begränsas min bygghöjd till 120-130mm. Varefter valvet faller utmot sidorna så ökar bygghöjden.

Man har fyllt ut hela utrymmet med jord och lagt 1-2cm sågspån ovanpå. Det är rejält mkt jord ut mot väggarna alltså. Bjälkar a ligger alltså inbäddade i jord och är lite små murkna på undersidan här och där.

Spännvidden är ca 4700mm.

Jag funderar på att sätta 45x220 så långt in mot mitten jag kan ( kanske 3 rader med 220) och därefter minska storlek på reglarna så de ryms ovanpå valvet.

Har dock lite allmänna funderingar;

1. Bör jag gräva ut all jord, isolera, och låta det vara tomrum under isoleringen? Dvs mellan nya golvet och valvet.

2. Där det är ont om utrymme så hamnar isoleringen direkt på Valvet (tegel + bruk). Kan det vålla problem?

3. Bör jag köra med cc30 med mina nya reglar? Kommer limskruva golvspån ovanpå och sen skruvat trägolv ovanpå spån.

4. Bör jag även "kottla"? I så fall, i vilket fack gör det mest nytta?

Tror det var allt just nu.

Tusen tack!




Bjälklag med synlig jord och sågspån, verktyg och byggmaterial utspridda i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild på bjälklag med jord och sågspån, samt synlig del av valv i en matkällare som kan bli bastu/spa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En rörledning ovan jord  med flera röranslutningar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
spännande,
en gissning från mig är att man kanske ska fylla upp med lecakulor eller liknande som isolering...

känns inte som mineralull passar där, egentligen inte heller jord som ligger nu.. men jag är amatör :)
 
Generellt sett är jag inte jätterädd för att använda mineralull eller vad nu som används i "vanlig" isolering. Men vet att många tycker annorlunda... 😊

Men leca kanske är en idé att köra i facken i mitten, där isoleringen kommer i kontant med burk/tegel. Tål att tänkas på, tack.
 
tror säkert du kommer få fler förslag, är det risk att det suger fukt skulle jag inte vilja ha mineralull iaf,

jag såg danske bonden... han fyllde ju med musselskal/snäckskal från backen upp till bjälklaget, så det lär nog fungera.
tänker mig att lecakulor kan ha liknande funktion.. sedan vet jag inget om isoleringsvärden... men man kanske kan ha mineralull nåt lager högst upp?
 
Varför ska du ta bort jorden? Vad är syftet? Jag tänker, ska du inte sänka golvet så låt bjälkarna ligga. Man har rejäla bjälkar för att det ska kunna ruttna lite utan att svikta. Har det legat så där sen urminnes tider, varför peta i det?

Hasopor har jag annars använt i grund, direktkontakt med mark. Oorganiskt isoleringsmaterial med ungefär dubbelt så bra u-värde som lecakulor. Tillverkat av returglas med uppvispad luft i. Kapillärbrytande efter 120 mm.
 
tompaah7503 skrev:
Varför ska du ta bort jorden? Vad är syftet? Jag tänker, ska du inte sänka golvet så låt bjälkarna ligga. Man har rejäla bjälkar för att det ska kunna ruttna lite utan att svikta. Har det legat så där sen urminnes tider, varför peta i det?

Hasopor har jag annars använt i grund, direktkontakt med mark. Oorganiskt isoleringsmaterial med ungefär dubbelt så bra u-värde som lecakulor. Tillverkat av returglas med uppvispad luft i. Kapillärbrytande efter 120 mm.
jag tänker på tex hussvamp... det vill man INTE ha, tro mig :)

även fast det legat sen urminnes tider kan ändrade förutsättningar ändra fuktbetingelser m.m....
 
På 4700mm spännvidd utan stöd så blir det efter 130+ år som kåken stått en del svikt och nivåskillnader. Det är också lite golvkallt där, men det kan beror på annat än jorden.

Så det jag vill uppnå är mindre svikt å lite jämnare golv. Har inte uteslutit att de gamla reglarna får sitta kvar och att jag limskruvar nya i sidan på dem.

På det stora hela så måste jag bort med en hel del jord för att kunna arbete med bjälkarna, så det är väl främst därför jorden försvinner.

Annars är timret i gott skick, Anticimex kollade krypgrunden förra vecka å den fick mkt väl godkänt så jag är inte orolig där heller.
 
camaro1969 skrev:
jag tänker på tex hussvamp... det vill man INTE ha, tro mig :)
även fast det legat sen urminnes tider kan ändrade förutsättningar ändra fuktbetingelser m.m....
Vad jag sett, så består dessa ändrade förutsättningar oftast tyvärr av klåfingriga hemmansägare som gett sig på att modernisera konstruktionerna på något sätt. Vanligt med betonggjutningar, plastmattor eller isolering som förhindrar uppvärmning, -torkning och fuktdiffundering av grunden. Oftast med förhöjd fukthalt i grunden som resultat och därtill följande skada, antingen förruttnelse eller svamp. Man ska vara oerhört försiktig med gamla hus, här gäller verkligen regeln "if it ain't broken, don't fix it".

Nu har huset i tråden en källare under del av huset vilket indikerar på att det är ganska torrt under huset. Hade ändå varit försiktig med att lägga ångtäta/-tröga material i golvet. Det blir aldrig bra i gamla hus. Man kan lägga ett tjockt lager papp under det nya golvet för att förhindra drag mellan brädorna. Tofflor och strumpor brukar räcka på vintern även om det är neråt 12-15 grader kallt på golvet.
 
  • Gilla
godeha
  • Laddar…
Well it's pretty much broken now... 😊

Å det har huset lyckats med helt själv, utan min klåfingriga hjälp. 😉 Hade dom bara lagt papp under trätt så hade det stått här i evigheter men nu åker det nog ut och reglas upp på nytt. Förvisso finns det ganska mkt virke kvar trots lite murket här och där så jag ska undersöka det hela lite närmre innan jag tar fram sågen.

Obs hur valvet kommer upp i golvet. Några bjälkar vilar direkt mot valvet så jag funderar på att lägga nya reglar från yttervägg och in mot valvet istället, för att minska spännvidden så att säga. Vad tror ni om det? Jag utgår från att valvet pallar lite tryck från golvet, känns grymt stabilt när jag hoppar på det.. 😆 (var det nån som sa byggsäkerhet??)

Renoveringsprojekt med exponerade träbjälkar mot ett tegelvalv i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadade träbjälkar och murkenhet i byggprojekt, med spade och kvast på betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murket träbjälke och sprucken mark i ett gammalt husgrund där bjälkar vilar direkt mot valvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla skadade träbjälkar och ett betongvalv i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
O
Lecakulor låter som en bra idé för att fylla upp med. Ska du gjuta igen golvet? Eller lägger du golv?
 
Har faktiskt inte tänkt tanken på att gjuta. Planen är att det blir nya träbjälkar, golvspån och trägolv.
 
den där kopplingen till radiatorn hade inte jag velat ha under golvet =(
 
Rören kommer jag flytta så dom inte går igenom bjälkar, men dom kommer bitvis fortsätta gå i golvet på ett eller annat sätt. Om jag inte ändrar mig å satsar på golvvärme istället dvs... Lite för många beslut på g just nu.... 😊
 
absolut golvvärme när du rivit upp golvet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.