Svikt och hållfsthet är två sidor av samma mynt. Enkelt förklarat så är svikten ett uttryck för den momentana nedböjningen och hållfastheten är ett uttryck för den långsiktiga nedböjningen. Sedan räcker det inte att golvbjälkarna har bra svikt och hållfasthet, materialet som bygger mellan bjälkarna måste också hänga med.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja, det är 10kvm så det är ganska stor yta i detta gamla huset att värma upp med el.
Sen att vi installerar elvärme är mest för att det inte är så stor skillnad i kostnad att lägga in det när man ändå renoverar och på höst och vår innan vattenburna systemet kommit igång få varmt golv i badrummet.

Alternativet är kanske att byta ut gipset mot golvplyfa och ändra ordningen.
1. Bjälklag
2. Golvplyfa
3. Spårad spån
4. Värmeslang +plåt
5. Flyt med golvvärme och armering (min 12mm +fall)
6. Tätskickt och klinker

bygghöjden blir ju likvärdig i slutändan
Eller köra på min initiala ordning och lager men limskruva på 45x45 under mina 45x145 reglar.

men det verkar vara lite olika direktiv om det räcker med att flyta över värmeslangen eller om man skall ha en ”död” skiva ovanpå.
Om jag var du skulle jag ersätta den spårade 22mm spånskivan mot en v313-p5 fukt-trög spånskiva också den 22mm, klammra golvvärmeslangen(bra idé att stipa fast comfortslingan[elvärmen] i i slangen)på det följt av rotnät för spacklet och sedan flyta golvet, ett minimum på 15mm över slangen är vad jag vet nödvändig tjocklek.

Inser att detta endast är möjligt såvida du inte ännu köpt golvspånet.
Jag har i alla fall gjort enligt ovanstående efter mkt jämförande mellan olika branchregler och i samråd med tillverkaren av mitt golvvärmesystem.

Tillägg: givetvis lägger du golvplyfan först, sen spånet.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.