Claes Sörmland
Birger Schlaug har blivit ordförande för en vägförening i Finspång men har stött på utmaningar. Vägföreningen är ingen samfällighetsförening och verkar istället ha drivits som någon sorts ekonomisk förening för underhållet av vägen. Nu får föreningen ingen organisationsnummer av staten och därmed går det ej att ha ett bankkonto.

Det borde till en lantmäteriförrättning men det vill man inte genomföra. Från Birgers blog:

https://schlaug.blogspot.com/2023/09/vagforening-och-onda-tankar.html

Hur borde Birger lösa sina problem? Är han ensam med detta problem?
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Det framgår inte varför de måste byta kontot. Det funkar utmärkt att en privatperson sköter det ekonomiska på sitt privata konto vad jag vet och hört.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Visst är det smidigt med ett bankkonto. Men det går ju att ro runt en så liten organisation ändå.

Vem tycker han att ska betala lantmäteriet om de inte vill göra det?
 
  • Gilla
Zakarth
  • Laddar…
Vad jag vet så kan en gemensamhetsanläggning skötas på två sätt. Antingen via en samfällighetsförening vilket är en egen juridisk person som kan ingå avtal, ha bankkonton osv eller via delägarförvaltning, alltså att att en/flera av delägarna sköter gemensamhetsanläggningen och vidarefakturerar kostnaderna till övriga medlemmar enligt andelstalen.

En samfällighetsförening kräver mer admin och pappersarbete, men är ofta värt det om det finns många delägare eller är en komplex anläggning.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hans G2 skrev:
Vad jag vet så kan en gemensamhetsanläggning skötas på två sätt. Antingen via en samfällighetsförening vilket är en egen juridisk person som kan ingå avtal, ha bankkonton osv eller via delägarförvaltning, alltså att att en/flera av delägarna sköter gemensamhetsanläggningen och vidarefakturerar kostnaderna till övriga medlemmar enligt andelstalen.

En samfällighetsförening kräver mer admin och pappersarbete, men är ofta värt det om det finns många delägare eller är en komplex anläggning.
Jag antar att det som har hänt här är att man har bildat en förening som formellt inte är en samfällighetsförening och den juridiska personen har sedan s a s utan rätt hållit i förvaltningen av en väg. Och det skedde för länge sen enligt blogginlägget. Lite landgrabbing.

Jag uppfattar det således som att det inte finns en gemensamhetsanläggning. För finns det så kostar det inga hundratusentals kronor bilda en samfällighetsförening, det rör sig om några tusenlappar.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur borde Birger lösa sina problem? Är han ensam med detta problem?
Jag tror att många andra är i liknande situationer. Om de faktiskt har en GA eller inte vet nog många inte. Så vetskapen om ifall det rör sig om tusenlappar eller hundratusen för den enskilda föreningen är nog ofta bristfällig.

Ställer Trafikverket så småningom krav på föreningskonto för bidrag, vilket väl inte är omöjligt blir nog ilskan än större.

Sluta vifta med armarna och istället läsa på och ta reda påvad man verkligen måste göra är nog mitt tips. Något som väl är att tala för döva öron om man säger det till en politiker, men ändå.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Men jag är ändå inte med på varför man inte kan få org nummer och bankkonto. En ekonomisk förening behöver ju inte nödvändigtvis vara förordnad av lantmäteriet för att förvalta en väg. Däremot försvinner en del av föreningens makt och befogenheter. Men en förtenign måste man väl kunna ha ändå.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
Vad lärorikt det ändå blev för Birger att på äldre dar få förmånen att stöka med lite små problem och lära sig att det inte bara är att måla med en stor pensel doppad i floskler och ideologisk dumhet.
 
  • Haha
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Men jag är ändå inte med på varför man inte kan få org nummer och bankkonto. En ekonomisk förening behöver ju inte nödvändigtvis vara förordnad av lantmäteriet för att förvalta en väg. Däremot försvinner en del av föreningens makt och befogenheter. Men en förtenign måste man väl kunna ha ändå.
Jag har uppfattat det som Skatteverket har blivit lite kinkiga med att registrera ideella föreningar som heter "vägförening" och har som ändamål att förvalta en väganläggning. Det är liksom inget ideellt och samhällsnyttigt ändamål att förvalta enskilda vägar. Och då nekar de organsiationsnummer och hänvisar till Lantmäteriet för att starta en samfällighetsförening. Men där tar det också stopp eftersom det inte är en samfällighetsförening.

Lösningen skulle ju kunna vara att bredda syftet och bilda en ideell förening med syftet att "främja de lokala boendes tillgång till bygden X" och ta bort namnet vägförening. Sen Glider det säkert igenom som en ideell förening som kan användas för att samla in pengar.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fsn skrev:
Vad lärorikt det ändå blev för Birger att på äldre dar få förmånen att stöka med lite små problem och lära sig att det inte bara är att måla med en stor pensel doppad i floskler och ideologisk dumhet.
Han borde nog också ha varit med och lagstiftat om detta under sin tid i riksdagen. 90-tal, då tog man bort gamla lagen om enskilda vägar.
 
H hempularen skrev:
Men jag är ändå inte med på varför man inte kan få org nummer och bankkonto. En ekonomisk förening behöver ju inte nödvändigtvis vara förordnad av lantmäteriet för att förvalta en väg. Däremot försvinner en del av föreningens makt och befogenheter. Men en förtenign måste man väl kunna ha ändå.
Det kan man nog, men risken är väl att det när man inte längre kan göra som man alltid gjort poppar upp både det ena och det andra.
 
Vägföreningen är en ideell förerning och nyckeln för att en sådan ska vara rättskapabel och öppna bankkonto m.m. är att den är en juridisk person. För detta krävs 1. att det finns stadgar och 2. att föreningen har en styrelse:

För att en förening ska anses som juridisk person ska den ha antagit stadgar och valt en styrelse som kan företräda föreningen mot tredje man. Stadgarna ska innehålla föreningens namn, ändamål och hur beslut i föreningens angelägenheter ska fattas.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.13/1741.html

Att bilda en samfälllighetsföreningen är många gånger helt idiotiskt: Lantmäteriet debiterar höga kostnader och det medför administration m.m. för föreningen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Birger Schlaug har blivit ordförande för en vägförening i Finspång men har stött på utmaningar. Vägföreningen är ingen samfällighetsförening och verkar istället ha drivits som någon sorts ekonomisk förening för underhållet av vägen. Nu får föreningen ingen organisationsnummer av staten och därmed går det ej att ha ett bankkonto.

Det borde till en lantmäteriförrättning men det vill man inte genomföra. Från Birgers blog:

[länk]

Hur borde Birger lösa sina problem? Är han ensam med detta problem?
Klart man kan få bankkonto utan org.nr. Man säger bara man är en ideel förening. Finns mängder med såna och knappt någon har org.nr. Sen kan vissa banker tycka det är knöligt och så men om kassören bara går till den banken där denna själv har konto så brukar banken inte klaga när man redan har en relation.
 
K Kvackatore skrev:
Klart man kan få bankkonto utan org.nr. Man säger bara man är en ideel förening. Finns mängder med såna och knappt någon har org.nr. Sen kan vissa banker tycka det är knöligt och så men om kassören bara går till den banken där denna själv har konto så brukar banken inte klaga när man redan har en relation.
K Kvackatore skrev:
Klart man kan få bankkonto utan org.nr. Man säger bara man är en ideel förening. Finns mängder med såna och knappt någon har org.nr. Sen kan vissa banker tycka det är knöligt och så men om kassören bara går till den banken där denna själv har konto så brukar banken inte klaga när man redan har en relation.
Själva frågan rör att föreningen inte får öppna konto eftersom det saknar org. nr så ditt påpekande tillför inte mycket. Med hänsyn till bankernas krav på AML och KYC är det numera svårare att få öppna ett bankkonto.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det framgår inte varför de måste byta kontot. Det funkar utmärkt att en privatperson sköter det ekonomiska på sitt privata konto vad jag vet och hört.
Det funkar bra tills den dagen det inte gör det. T.ex. när kassören trillar av pinn eller satsar hela summan på lotto.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.