Hej,

Lite luddig rubrik kanske, men ska förklara bättre här.
Jag och min sambo har kollat på en tomt som vi är intresserade av, och vi har nu fått muntligt OK att det är vi som får köpa den. Det finns ett förhandsbesked att tomten får bebyggas och alla villkor för hur hus och liknande ska se ut finns. Dock har lantmäteriet pga semstrar inte gjort klart allt så att alla papper är klara på tomten.
Vi ska nu träffa markägaren och kolla på papper och lite sånt. Hur skriver vi bäst ett avtal som är bindande. Vi vill ju inte köpa tomten om bygglovet inte går igenom eller om banken skulle säga nej till lån etc. Det finns även en liten stuga som vi gärna ser att markägaren tar bort. Det finns alltså lite småsaker.

Hur gör man på bästa sätt för att vi kunna få på papper att vi verkligen får köpa tomten under förutsättning att bygglov och liknande uppfylls? Vem brukar betala för avstyckningkostnaderna?
Om det finns flera liknande trådar så ber jag om ursäkt för upprepningen.

Tack på förhand.
 
Jag tycker ni skriver ett avtal med de punkter som ingår ovan helt enkelt. Krångla inte till det så mycket om ni inte har en kunnig fastighetsjurist som skriver ett avtal åt er, utan skriv precis som ni är överens om att det skall vara.

Se till att alla underskrifter bevittnas.

Avstyckningen kommer faktureras den som äger marken vid avstyckningen, men det brukar sedan märkas på tomtpriset.
 
Tänk på att vid avstyckning så är det inte säkert att avstyckningen blir exakt så som ni ser tomten nu. Det är bra om det finns någon klausul i avtalet som ger er rätt att hoppa av eller få prisrefuktion om inte den avstyckade tomten blir minst xx kvm.
 
Swetrot skrev:
Jag tycker ni skriver ett avtal med de punkter som ingår ovan helt enkelt. Krångla inte till det så mycket om ni inte har en kunnig fastighetsjurist som skriver ett avtal åt er, utan skriv precis som ni är överens om att det skall vara.

Se till att alla underskrifter bevittnas.

Avstyckningen kommer faktureras den som äger marken vid avstyckningen, men det brukar sedan märkas på tomtpriset.
Ok, men det behöver inte formuleras på något speciellt sätt för att det ska vara juridiskt bindande? Av vem måste det bevittnas? Sambo samt någon av våra föräldrar kommer ju att närvara, men de borde vara jäviga.

Tack för ditt svar.
 
hempularen skrev:
Tänk på att vid avstyckning så är det inte säkert att avstyckningen blir exakt så som ni ser tomten nu. Det är bra om det finns någon klausul i avtalet som ger er rätt att hoppa av eller få prisrefuktion om inte den avstyckade tomten blir minst xx kvm.
Ok, tack för det tipset. Är det vanligt att det skiljer mycket?
 
Har ingen personlig erfarenhet av avstyckning. Men det finns ett antal trådar här om folk som fått lite annan tomt än de trodde att de köpte.
 
Sambor kan inte bevittna varandras namnteckningar men det går bra att några grannar bevittnar, bara de är myndiga.

Enligt jordabalken skall namnunderskrifter på avtal och kontrakt bevittnas för att vara oantastligt giltiga.
 
Tack för alla svar.
Vi väntar fortfarande på att lantmäteriet ska bli klart med avstyckningen och att alla papper ska bli klara. Lite frågor som kommit upp under tiden. Rent praktiskt hur går man tillväga när papprena är klara? Förhandsbesked finns och jag har kollat upp dessa vilkor. Men när ska vi betala för tomten och när söker vi bygglov? Måste vi stå som ägare för att söka bygglov och måste vi då ha betalat hela summan för att bli ägare av marken? Brukar man betala handpenningen först och sedan resterande när bygglovet är klart eller vad är brukligt?
 
Handpenning betalas vid kontraktskrivning och resten vid tillträde.
Gamla ägaren bryr sig nog väldigt lite om när ni får bygglov.
 
styrman1 skrev:
Handpenning betalas vid kontraktskrivning och resten vid tillträde.
Gamla ägaren bryr sig nog väldigt lite om när ni får bygglov.
Tillträde av tomten? Det kommer väl iaf ta 4-6månader efter kontraktskrivningen innan ett hus kan stå klart. När räknar man att man får tillträde till tomten? Efter kontraktskrivningen borde man ju ha tillträde tämligen omgående till tomten, isf känns handpenningen lönlös. Eftersom vi inte gärna köper en tomt som man inte får bygglov på så ligger det givetvis i säljarens intresse eftersom han inte kan sälja en tomt som inte kan bebyggas.
Därför är ju frågan om man kan söka bygglov innan man står som ägare på tomten. Vi vill ju inte gärna betala hela beloppet utan någon garanti som sagt.
 
Redigerat:
Det är ju upp till parterna att bestämma när bi skall ha tillträde till tomten, kan handla om när ni kan finansiera resten av köpet etc.

Ni kan inte börja bhygga på tomten, men få bygglov innan ni fått tilträde (tillträde = äga ). Säljaren kan iofs tillåta att ni börjar bygga innan ni äger tomten, men det är inte att rekomendera varken för säljare eller köpare.
 
vi skrev avtal på vår tomt och betalade handpenning i Februari.
Då började vi med ritningar och bygglovsprocessen.
Sedan fick vi tillträde och betalade tomten i Maj och började då med markarbetena.
Vi skrev in i avtalet att vi hade fri tillgång till tomten för att göra mätningar och undersökningar men inte börja bygga.
Den som säljer tomten är förmodligen mindre intresserad av när ert hus är klart. de vill nog ha sina pengar innan. ett husbygge kan ta fem år i värsta fall och det skulle inte jag gå med på som säljare.
 
styrman1 skrev:
vi skrev avtal på vår tomt och betalade handpenning i Februari.
Då började vi med ritningar och bygglovsprocessen.
Sedan fick vi tillträde och betalade tomten i Maj och började då med markarbetena.
Vi skrev in i avtalet att vi hade fri tillgång till tomten för att göra mätningar och undersökningar men inte börja bygga.
Den som säljer tomten är förmodligen mindre intresserad av när ert hus är klart. de vill nog ha sina pengar innan. ett husbygge kan ta fem år i värsta fall och det skulle inte jag gå med på som säljare.
Jag förstår att säöljaren inte vill vänta hur länge som helst, men jag tänker mest på att det verkar kunna ta 3-6månader att söka bygglov. När då allt är klart hos lantmäteriet och det finns möjlighet att stå som riktig ägare på tomten så kan det dröja bra länge innan man kan göra markarbeten och börja bygget av tomten. Om det då dessutom tar 4 månader att tillverka huset så har vi i värsta fall ~8 månader från det att avstyckningen är klar till att man kan börja gräva och bygga kåk. Då är det ju kommunen som avgör hur snabbt man kan börja bygga. Säljaren skiter väl som du säger i vilket. Då tycker jag att det kanske är rimligt att betala 10% vid kontraktskrivning och sedan betala resterande belopp när bygglovet är klart, förutsatt att det inte drar ut på tiden. Lite på så sätt som ni gjorde. Men är det upp till säljaren att godkänna det? Dvs att hela summan inte behöver betalas förens arbetet kan börja eller finns det något rent juridiskt som gör att jag har rätt att hålla inne med betalningen tills det att det är möjligt att börja markarbeten?
 
Hemmakatten
Visst, man kan komma överens om vad som helst (nästan) och skriva in det i ett avtal. Men, inte är det vanligt att säljaren väntar på sina pengar tills man börjar bygga sitt hus. Det finns garanterat ingen lagtext som stöder något sådan och inte heller anser jag att det är rimligt.

För att fastigheten skall vara din juridiskt måste du ha lagfart på den. Att börja bygga, eller beställa hus, göra mark- och grundarbeten innan du äger fastigheten är dumt och risken finns att säljaren vill dra sig ur affären. Du lär heller inte få något lån till ett husbygge på mark som du inte äger.

Jag anser att du har tillräcklig säkerhet i och med att det finns ett förhandsbesked från kommunen. Förhandsbeskedet är en utfästelse från kommunen att du kommer att beviljas bygglov om du ansöker om detta inom två år från beslutet om förhandsbesked. Lämnar du in ett bygglov om bostadshus som ligger inom ramen för det som står i förhandsbeskedet kan inte kommunen neka dig bygglov.

Vid tomtköp är det dessutom vanligt att köpekontrakt och köpebrev (och därmed tillträdet) sker vid samma tidpunkt. Själva köpte vi tomt 2004 och började bygga 2006. Anser man att man inte har råd att betala ett lån på en tomt (om man nu lånar till tomten) utöver sitt nuvarande boende under en tid, skall man kanske fundera på om man har råd att bygga hus.
 
Tack för ditt svar.
För att klargöra så handlar det givetvis inte om att ha råd eller inte. Frågan var mer om det fanns möjligheter att vänta med slutbetalningen. Vem vill betala ränta i onödan menar jag. Det är väldigt mycket nytt och det är väldigt stora beslut och mycket pengar det handlar om. Därför vill man gärna veta lite mer vilka rättigheter (och skyldigheter) man som köpare har och hur det brukar gå till.
Som det är nu så väntar vi på att alla papper från lantmäteriet ska bli klara sen är det flera muntliga avtal som måste skrivas ner på papper. Har iaf lånelöfte, och väntar på husritningar så att man kan söka bygglov. Har förstått att jag kan söka bygglov redan innan tomten är klar och innan jag står som ägare. Detta mest för att handläggningstiderna var väldigt långa.
Tack återigen för alla svar. Det är möjligt att jag skriver fler korkade frågor här framöver :)

Hemmakatten skrev:
Visst, man kan komma överens om vad som helst (nästan) och skriva in det i ett avtal. Men, inte är det vanligt att säljaren väntar på sina pengar tills man börjar bygga sitt hus. Det finns garanterat ingen lagtext som stöder något sådan och inte heller anser jag att det är rimligt.

För att fastigheten skall vara din juridiskt måste du ha lagfart på den. Att börja bygga, eller beställa hus, göra mark- och grundarbeten innan du äger fastigheten är dumt och risken finns att säljaren vill dra sig ur affären. Du lär heller inte få något lån till ett husbygge på mark som du inte äger.

Jag anser att du har tillräcklig säkerhet i och med att det finns ett förhandsbesked från kommunen. Förhandsbeskedet är en utfästelse från kommunen att du kommer att beviljas bygglov om du ansöker om detta inom två år från beslutet om förhandsbesked. Lämnar du in ett bygglov om bostadshus som ligger inom ramen för det som står i förhandsbeskedet kan inte kommunen neka dig bygglov.

Vid tomtköp är det dessutom vanligt att köpekontrakt och köpebrev (och därmed tillträdet) sker vid samma tidpunkt. Själva köpte vi tomt 2004 och började bygga 2006. Anser man att man inte har råd att betala ett lån på en tomt (om man nu lånar till tomten) utöver sitt nuvarande boende under en tid, skall man kanske fundera på om man har råd att bygga hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.