harry73
L lbgu skrev:
Kommer du ihåg i höstas när regeringen fick gå in och garantera en massa miljarder till elterminsmarknaden? Det förekommer visst att bolagen 'säkrar' sina elpriser i flera steg. På samma sätt som banker gör det när det gäller utlåning på långa kontrakt. Du kan ju kolla upp hur bankerna skötte det under finanskrisen 2008 ifall du inte tror mig.



Visst kan det bli lönsamt för alla. Det kan även bli olönsamt för alla. Allt handlar om sannolikheter och min poäng är att kunden har lägst sannolikhet att göra en bra affär som ensam amatör i en affär som också innehåller 1 eller flera proffs.
L lbgu skrev:
Kommer du ihåg i höstas när regeringen fick gå in och garantera en massa miljarder till elterminsmarknaden? Det förekommer visst att bolagen 'säkrar' sina elpriser i flera steg. På samma sätt som banker gör det när det gäller utlåning på långa kontrakt. Du kan ju kolla upp hur bankerna skötte det under finanskrisen 2008 ifall du inte tror mig.



Visst kan det bli lönsamt för alla. Det kan även bli olönsamt för alla. Allt handlar om sannolikheter och min poäng är att kunden har lägst sannolikhet att göra en bra affär som ensam amatör i en affär som också innehåller 1 eller flera proffs.
Nja. En intresserad kund har samma info om framtiden som elbolagen, ser på samma terminsmarknad och behöver inte ligga sämre till
Men att säkra en liten kundaffär i flera steg (vare sig det gäller el eller räntor ) skulle bli administrativt tungt, onödigt och dyrt så det sker inte. Snarare tvärtom så bakas många mindre kundaffärer ihop till en lite större hedge.

Tror du blandar med reassurans, där ett försäkringsbolag får en stor affär som de inte vill ta hela risken på själva utan återförsäkrar sig hos andra bolag för att sprida risken.

På elmarknaden finns en terminsbörs, Nasadaq, där man täcker dig UTAN att veta vem motparten är.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Fredriklonnborg Fredriklonnborg skrev:
Vänta tills i sommar om du ska binda, annars så riskerar du att löptiden löper ut nästa vinter då priset kan vara högt.
Augusti sägs vara den billigaste månaden
 
2022 va augusti dyraste månaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man ska absolut inte binda på dessa nivåer. Terminsmarknaden är supertydlig med att priserna väntas vara bra mycket lägre än så kommande året. Och ännu lägre åren efter.

Läget med elavtalen som erbjuds nu är lite som priserna i matbutiken. Man har höjt rejält och kommer i bra mycket långsammare takt att sänka dem, helt enkelt för att man inte behöver, folk har accepterat det nya prisläget.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Vi blev erbjudna i december att binda på ett år till 390 öre/kWh när vårt nuvarande avtal går ut 23:e februari (företagsavtal), detta var Vattenfall. Vi gick över till rörligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.