Fulkemisten
anders07 anders07 skrev:
Enormt stor skillnad på blad också, det lönar sig att lägga den där extra hundralappen på vettiga blad!
Jo. Men så är det ju verkligen. Brukar köra Milwaukees.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Posta en video så vi som inte har en Fein kan få en liten hum om vad vi missar!

Jag har en billig Jula-maskin "Meec" med sladd, tycker den är rätt bra men javisst jag förstår att det finns bättre.
Ni missar inget. Den är dyr, tung och väsnas. Används inte, ligger i sin fina låda. Men det är en Fein...
 
  • Gilla
  • Haha
fredand44 och 2 till
  • Laddar…
C
Nackdelen med Fein är att man är förvisad till svindyra märkesblad. Om man inte fixar en adapter.
Annars är det en gedigen och välbyggd maskin. Huruvida den sågar bättre tvivlar jag dock på. Som alla andra multimaskiner är den, förutom att den klarar sånt andra sågar inte kan göra, rätt usel som såg beträffat.

Prisvärd? Förmodligen inte om man jämför med 369:- på Biltema. Men noterar att priset varierar extremt mycket och att de ofta är på kampanj med avsevärda rabatter.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Det är vanligt Starlock på en Fein idag.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
C
Stefan N Stefan N skrev:
Det är vanligt Starlock på en Fein idag.
Är det? Då har jag missat nåt.
Vilka modeller gäller det? Har bara sett Starlock Plus och Starlock Max.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Feinfästet för mig är det här, men det har dom inte längre.
Multiverktygsklinga för trä, precision HCS, tänder på ena sidan, cirkulärt fäste i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
C
Stefan N Stefan N skrev:
Feinfästet för mig är det här, men det har dom inte längre.
Aha, nä det har de inte. Men de har inte heller det ursprungliga Starlock-fästet som alla "icke-licensierade" maskiner, inklusive Biltemamaskinen, har. Och där det finns en uppsjö av billiga tredjepartsblad.

Fein, Makita och Bosch har den patenterade "koppen" som kom med Starlock Plus, som gör att bara deras blad passar.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
optimum
Jag var dum-snål för några år sedan och köpte en sådan på Biltema.
Slutade fungera efter garantin gått ut. Köpte en bättre från AEG som fortfarande håller.
Nej det blir inga mer eldrivna verktyg från Biltema.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Till TS reklamera det där till Biltema.

Själv har jag en från Clas Olson som levt flera år mest pga att den inte används så ofta gissar jag. Jag köper dock bara bosch blad då billigare blad inte duger. När hantverkarna var här sist lånade jag deras fein och jösses vilken skillnad. Men kostar väl typ 3tkr och så ofta användes den ju inte till en hemmafixare, är ju en specialsåg för problemlösning inget annat
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Har också nån sån där billig Kina-maskin med samma infästning (minns inte var jag köpte den). Man får dra åt skruven hårt, och ändå brukar bladet skaka loss efter ett tag, så man får efterdra. Ändå nöjd, duger bra till min renovering och diverse annat småpyssel.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Köpte biltemas multiverktyg. Tycker mig följt instruktionerna men verktyget blev lite skadat.
Tyder på aningens dålig kvalitet kanske. Men om man gör som jag i filmsnuttarna verkar det leverera bra ändå.
Mvh
Fredrik [video]

[video]


[video]

[video]

[video]
Som den gamla Coca cola reklamen.. "biltema, cant beet the feeling"... riktigt undermåliga skitsaker. Men absolut. Använder man en skruvdragare 2gånger per år så funkar det. Men inte annars
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Festool OSC 18? någon?
 
Jag handlar mycket på Biltema, men undviker apparater med sladd. Rent generellt håller de betydligt sämre kvalitet än övriga utbudet. En del, som en trekantsslip som jag köpte, är helt oanvändbara från början.

Har också ett sånt multiverktyg, och skruven till bladet sitter nu helt fast, så jag kan inte byta det.

Ändå är det bättre att köpa en sån än ingen alls, särskilt om man inte vet hur ofta man kommer att använda den. Att köpa en maskin för flera tusen för att lägga några enstaka snitt är ganska värdelöst.

Kolla också begagnatmarknaden; där kan man ofta få märkesmaskiner för samma pris som Biltemas/Julas. Se dock upp för stulna verktyg; begär originalkvitto i tveksamma fall.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Festool OSC 18? någon?
Jag har den, bytte från BOSCH GOP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.