Larsa skrev:
Allra enklast med små skruvar är att köra med klämtången. Den har gängade hål man skruvar in skruven i och sen är det bara att klippa.

[bild]

annars funkar det med krafavbitare eller bågfil..
Nej. :blushing:

Otydligt av mig. Det är den här ovan jag menar. Går även att köpa på dom flesta mackar med verktyg.
 
Snailman
De brukar kalllas kabelskotång....
 
kamilenski skrev:
Det har du rätt i. Inte konstigt jag inte kunde hitta den...

[länk]

Nu blir det lättare för TS att hitta rätt.
Vad bra! Tack!

Får nog starta en ny tråd sen om hur man använder den... he he. Antar att man stoppar in skruven någonstans. Men vart?? :)
 
Kabeskotången är suverän att kapa småskruvar med, även såna som inte är avsedda för skåhandtag. M5 är lite trögt, men funkar. Tunnare skruvar går som en dans
 
kia2 skrev:
Vad bra! Tack!

Får nog starta en ny tråd sen om hur man använder den... he he. Antar att man stoppar in skruven någonstans. Men vart?? :)

Det röda visar hålen. Gängade från ena sidan. Och just från den sidan skruvar man in en skruv medan tången är halv öppen så att skruven sticker ut via det andra hålet.
Sen klipper man den och skruvar ut. Medan man skruvar ut denna, rättas till gängan automatiskt i tången.
tang.jpg
 
Kabelskotången var inte helt lätt. Lite småjobbigt att skruva i varenda skruv, för att sedan knipsa, och därefter skruva ut. Trots att det finns markering på skruven där man skall kapa så är det omöjligt att se exakt var kabelskotången kommer att kapa. Och så var det väldigt jobbigt att knipsa den dessutom. Tre dåliga saker. Kanske skulle köpt en sidavbitare istället... :) Då hade det bara varit att knipsa. Kanske lika jobbigt, men då hade jag sluppit att skruva och det hade varit lättare att se var jag kapar.
 
Jag måste medge att det är jobbigt. Men det blir bra. Om det är många skruvar, använder jag skruvdragare.
 
kamilenski skrev:
Jag måste medge att det är jobbigt. Men det blir bra. Om det är många skruvar, använder jag skruvdragare.
Finns det något trick för att se exakt var den kommer att kapa?
 
Men nu hade ju TS skruvar förberedda för att kapas, dvs skruvar utan gänga "här och där". Varför då krångla till det med kabelskotång, som iofs är bra till att kapa vanliga skruvar utan att förstöra gängan.

Nej ta godtycklig avbitare/hovtång som är tillräckligt kraftig eller bågfil eller dremel med kapskiva eller "vad som helst". Går garanterat fortare än med kabelskotång.
 
Sant. Prova 2 skruv med vanlig avbitare. Får du in dom i handtagen är det bara att fortsätta. Får du problem med gängan, kör med klämtången.
 
Sådana skruvar sitter ju ofta till vanliga ineerdörrhandtag och nyckelrosetter, har klippt att antal sånna med första bästa tång, sidavbitare, hovtång, kombiavbitare, allt har funkat. Gängorna klipper man ju inte i så det är lugnt.
 
Kanske just därför som jag länkade till en helt vanlig sidavbitare då jag fått bita av ganska många sådana skruv genom åren... :rolleyes:


Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen har jag aldrig varit med om att använda en kabelskotång till att kapa skruvar men det går kanske... dock tveksam till att Biltemas kvalité duger till en hård skruv eller fler... ;)

En hel vanlig sidavbitare är ju klockrent tycker jag...

[länk]
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.