Canuto skrev:
Jag gissar på att du aldrig kör med SUV-en.
Är det rätt gissat, månntro?
Om det är det: Vinner jag då något pris eller så?:D
Sorry! Som "straff" får du fortsätta köra fet Merca! :D
 
gadu^ skrev:
Glömde tillägga att det enligt lag är förbjudet att göra påverkan på bilen och motorn (ex chippa bilen osv).
Men allvarligt.....
 
Menar du att det ör OK att låta bilen spy ut skit för att spara några spänn på bränslet ?
KCR och andra som håller på med "boxar" skiter fullständigt i miljön.

Det är inga problem för en biltillverkare att göra en bränslesnål bil.
Problemen är att klara miljökraven, paradoxalt nog ger högre bränsleförbrukning renare avgaser.
 
Redigerat:
En liten C-klass Merca är inte så fet, som en Volvo eller SAAB ungefär.
 
Glöm att modda bilen. Det är dig själv det är fel på. Du kan garanterat spara flera deciliter per mil bara genom att ändra ditt körsätt.

Jag fick en crash course i eco driving inför en uppkörning för E behörighet i våras (eco driving är ett krav när man kör upp idag) och faktum är att det är något jag hatar kopiöst MEN det är en utmaning att planera sin körning och köra på detta sätt. Gå en kurs, läs på på nätet, prova och försök att hålla ut i en månad eller nått så kommer du se resultat i bränsleräkningen. Garanterat.
 
Canuto skrev:
En liten C-klass Merca är inte så fet, som en Volvo eller SAAB ungefär.
Se där, nu är du så gott som övertygad om att du redan har en högst rimlig och politiskt korrekt småbil! I varje fall en vanlig Svenssonkärra. Ingen kan rimligen begära mer av dej! :D
 
CHEMAS skrev:
Men allvarligt.....
jo, seriöst. Vet flera som inte fått igenom sin bil i besiktning pga av vissa justeringar.
Som allt annat, man gör det på egen risk.
 
Citat:
"Se där, nu är du så gott som övertygad om att du redan har en högst rimlig och politiskt korrekt småbil! I varje fall en vanlig Svenssonkärra. Ingen kan rimligen begära mer av dej! "

Nja, jag kan väl ta på mig näbbstövlarna, palestinasjal och fjällkonken också? Då blir det väl politiskt korrekt ....!
 
Stora bilar i stan med mycket start och stopp drar en massa bensin, och sliter en massa bromsbelägg. Ecodriving i all ära, men det fungerar inget vidare i Stockholms city eller sittandes i ändlösa köer på någon av in/utfartslederna. Däremot fungerar ecodriving otroligt bra när det är lite mindre trafik och man kan tänkas kunna planera sin körning några hundra meter framåt.

Chippning är inte heller någon särskilt bra metod för att drastiskt minska bränsleförbrukningen, de pengar det kostar tar en väldig massa mil att få tillbaka.

Kör man mycket i rusningstrafik i Stockholm så är det bästa att skaffa en mindre bil, kanske en Toyota Prius som med sin teknik att samla energin i batterier är snål. Sedan får man också gärna försöka ändra sina tider så man slipper de värsta korvstoppningstimmarna. Att jobba 6-15 eller 10-19 istället för 8-17 gör en hel del för kösituationen när man åker.
 
Swetrot skrev:
Stora bilar i stan med mycket start och stopp drar en massa bensin, och sliter en massa bromsbelägg. Ecodriving i all ära, men det fungerar inget vidare i Stockholms city eller sittandes i ändlösa köer på någon av in/utfartslederna. Däremot fungerar ecodriving otroligt bra när det är lite mindre trafik och man kan tänkas kunna planera sin körning några hundra meter framåt.

Chippning är inte heller någon särskilt bra metod för att drastiskt minska bränsleförbrukningen, de pengar det kostar tar en väldig massa mil att få tillbaka.

Kör man mycket i rusningstrafik i Stockholm så är det bästa att skaffa en mindre bil, kanske en Toyota Prius som med sin teknik att samla energin i batterier är snål. Sedan får man också gärna försöka ändra sina tider så man slipper de värsta korvstoppningstimmarna. Att jobba 6-15 eller 10-19 istället för 8-17 gör en hel del för kösituationen när man åker.
Du har faktiskt fel.

Just i rusningstrafik finns mycket soppa att spara. Det går tex utmärkt att undvika dessa eviga start och stopp på Essingeleden (om det nu är Stockholms rusning vi pratar om) genom att skapa lite avstånd och planera. Att slippa starta på ettan om och om igen ger en stor besparing. Jag har provat själv många gånger och det går. Även många andra "tekniker" går utmärkt att tillämpa även i tät trafik i innerstad.

Det är inte yttre faktorer som gör Ecodriving svårt att tillämpa, det är den egna hjärnan som är problemet.
 
MathiasS skrev:
Det är inte yttre faktorer som gör Ecodriving svårt att tillämpa, det är den egna hjärnan som är problemet.
Jag läste en rolig insändare i Göteborgsposten från en kvinna som
testat ecodriving på allvar. Hon tävlade med sin man om att köra snålt mellan bostadsorten och Göteborg. När hon i god tid släppte gasen före ett troligt stopp så blev ju hennes hastighet lägre än övriga trafikens. Det var då någon som vid första möjlighet körde om henne,
och tydligt mimade "j-a kärring" åt henne.

Det kan ju också vara en anledning till att det är svårt att dra ecodriving till sin spets.

/Hasse
 
Nja, det känns lite bakvänt för mig om man först köper en bil med stor motor och sedan gör allt som man kan för att komma ned i samma förbrukning som om man valt en mindre motor. Japp, det kan finnas argument för det men generellt är det fel väg att gå. Nä, håller med övriga här att en motor som är gjort för att klara 275hk finns det ingen bot för, utan det blir nog ett bilbyte och som jag skrev tidigare att behålla den om man vill nyttja lite extra hästkrafter vid speciella tillfällen.
Senaste bilbytet blev en övergång från bensinturbo till dieselturbo för att sänka förbrukning och med en motorkaraktär som inte gör att jag saknar de 50hk extra som bensinaren gav, samt ett snitt på 0,6l/mil trots en bil på 1,7ton och 180hk.
 
Canuto Skrev: Nja, jag kan väl ta på mig näbbstövlarna, palestinasjal och fjällkonken också? Då blir det väl politiskt korrekt ....!

:D:D

Det gäller ju även att inte stirra sig blind på bränslekostnaden.

Jag skulle säkert kunna spara 10 000 kr per år vid pumpen om jag bytte min 10 år gamla Ford SUV mot en modern Volvo, men det skulle kosta mej minst 250 000 i mellanskillnad.

Bensinpengarna jag skulle spara räcker knappt till räntan. Glöm värdeminskningen.
 
Redigerat:
Finns dessvärre inga moderna Volvo (med utantag för de senaste desperata försöker att skapa snåla dieslar). Tack vare Ford ligger de hopplöst efter i motorutvecklingen (=föråldrade etanolmotorer). Prima läge inför finanskrisen!
 
b_hasse skrev:
Jag läste en rolig insändare i Göteborgsposten från en kvinna som
testat ecodriving på allvar. Hon tävlade med sin man om att köra snålt mellan bostadsorten och Göteborg. När hon i god tid släppte gasen före ett troligt stopp så blev ju hennes hastighet lägre än övriga trafikens. Det var då någon som vid första möjlighet körde om henne,
och tydligt mimade "j-a kärring" åt henne.

Det kan ju också vara en anledning till att det är svårt att dra ecodriving till sin spets.

/Hasse
Ecodriving fungerar bra i teorin och på landsbygden, i rusningstrafik är det inte helt fulländat om man lever ut det till sin spets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.