Hej,
Jag har en fråga om man nu kan prata bil i det här forumet?
Motorn i min bil är på 275 hk och drar en massa bensin.
Är det möjligt att begränsa motorn på något sätt så att den drar t.ex. 0,5 liter/mil i.s.t. för 1/1 liter?
Sänka kompressionen? Varvtalsbegränsa? Strypa bränsletillförseln? Eller vad?
Givetvis på bekostnad av effekten på motorn men i alla fall?
Jag är nöjd med 125 hk!
 
Vad är det för bil?

Det är inte helt lätt med nyare bilar med turbo, momentangivare, knacksensorer och MAP/MAF givare utan att ändra mjukvaran i bilen. Ändrar man på mjukvarans förväntningar på hårdvaran så kan det gå riktigt illa (bränner hål i kolvar då motorn gått för snålt, kat o annat sotar igen pga motorn gått för fett etc för att nämna några exempel)...
Vad du kan göra är att chippa bilen för att få mer vrid (oxo mer Hk), men då är den starkare på lägre varv och kör man då förnuftigt så får du ned förbrukningen.
Men det blir svårt att komma ned till 0,5 liter/mil, då får du nog tyvärr byta bil.

Snacka lite med Autotech Motor i Trollhättan, BSR eller nån annan motortuner om dina funderingar.

Nu är ju soppan billig igen...
 
Enklaste sättet att spara bensin är att åka buss istället ;) Gör ingen skillnad i liter/mil men spar mycket bensin.
Går det inga bussar kan man planera sina resor och inte köra i onödan.

När man väl åker bil så gäller eko-driving. Köra mjukt, planera körningen och aldrig bromsa.

I slutändan måste man ju fråga sig varför du har en bil med 275 hk om du bekymrar dig över hög bensinförbrukning.

Om du vill förändra bilen är Jannes tips nog enda utvägen. Men byta bil och förändra dig själv skulle spara betydligt mer på bensinkontot.
 
Halv liter var bara som ett exempel.
Bilen är en Mercedes C350, har ingen turbo och drar c:a 1,3 liter vid bl. körning(mest i sta´n).
Det är mycket tycker jag.
Dyrt och dåligt för miljön!
 
Det blir att tillämpa maximal eco-körning, det är vad du kan göra och se vad din minimiförbrukning blir, annars gäller bilbyte. Ett alternativ är en småbil till vardagen och så får du ta fram Mercan för finkörning om det är så att du vill behålla bilen.
Eller är det så att du har tråkigt i helgdagarna och vill skoja med oss här på forumet?
 
Nej då, inget skoj alls.
Helt seriöst, jag lovar!
Man har väl rätt att ta sitt förnuft till fånga?
 
Har du läst ur bilens dator och analyserat om det finns något att ändra på (typ maxvarv) ?
 
Dryga litern får väl anses som ganska normalt med den motorstorleken.
6 cylindrar och 3,5 liters cylindervolym. Ganska givet det går åt en del bensin att fylla dom "burkarna". Vill du komma ner i förbrukning blir det nog att byta motor, men enklare, byt bil.
 
Varför köpte du inte en bil med 125hk då? Inte speciellt genomtänkt om du nu vill vara miljömedveten att köpa en bil med såpass stor motor...
 
Smile.75 skrev:
Varför köpte du inte en bil med 125hk då? Inte speciellt genomtänkt om du nu vill vara miljömedveten att köpa en bil med såpass stor motor...
Jo så kan man ju tänka. Å andra sidan - heder åt Canuto som tänkt om och tänkt nytt! Men kan du få ut ett hyfsat pris för Mercan skulle jag satsat på en nyare snål dieselturbo eller liknande. C350 i stadstrafik verkar, som du upptäckt, inte helt vettigt, vare sig ur ett ekonomiskt eller miljömässigt perspektiv. Särskilt inte om du kör utan eller bara med en passagerare.

OT: F ö är nog stadsbilen vigd åt elbilen om några år. Eller den pneumatiska motorn som testats i bl a Frankrike (enklare och billigare teknik)...
http://www.youtube.com/watch?v=D-A3XHFT5qc&NR=1
 
Köp en småbil så blir du snabbt botad från din tillfälliga sinnesförvirring!

Jag har en VW Golf Kombi och en stor jänkarSUV med törstig sexa. Gissa vilken jag ALDRIG kör med! WROOOM :D
 
Glömde tillägga att det enligt lag är förbjudet att göra påverkan på bilen och motorn (ex chippa bilen osv).
 
Jag gissar på att du aldrig kör med SUV-en.
Är det rätt gissat, månntro?
Om det är det: Vinner jag då något pris eller så?:D
 
Japp. Du får på egen beskotnad tanka den :D
 
Canuto skrev:
Hej,
Jag har en fråga om man nu kan prata bil i det här forumet?
Motorn i min bil är på 275 hk och drar en massa bensin.
Är det möjligt att begränsa motorn på något sätt så att den drar t.ex. 0,5 liter/mil i.s.t. för 1/1 liter?
Sänka kompressionen? Varvtalsbegränsa? Strypa bränsletillförseln? Eller vad?
Givetvis på bekostnad av effekten på motorn men i alla fall?
Jag är nöjd med 125 hk!
Det finns absolut ingenting annat att göra mer än att pumpa däcken extra mycket och tillämpa eco-driving.
Glöm motor modifieringar, hade det gått hade Mercedes erbjudut dig det som eftermarknadslösning och tjänat pengar på det.
Det är A) olagligt , B) Ej möjligt ur certifierings synpunkt, ej ens för tillverkaren C) Motorn förbränningsutrymme och övrig karaktäristik är byggt för 275 hk och den bränslemängd som åtgår. Mindre funkar inte.

Tyvärr
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.