Hur lyckades du då in 2 pelare under takfoten?
 
Bilden var ju inte TS ;)
 
mexitegel skrev:
Bilden var ju inte TS ;)
Aaaah. Tack för klargörandet.
 
Så nu är det varmt och jag kan gjuta. Har nog fastnat för att bara gjuta en betong klump under varje ben. Ca 30 cm tjock, sen ca 40*40 cm. Låter det rimligt? Behöver jag armera eller är det bara packa grus i botten, platta till, fiberduk och sen gjuta? Med tanke på att jag gör hål i marken borde väl ingen ram mot jordväggarna behövas?
 
kan inget om betong men tycker det låter väl lite, vad är det som hindrar den lilla klumpen från att vrida sig i sitt lilla hål när sidkrafterna kommer?

stolparna är väl runt 2 meter och blir en djävulsk hävarm, tänk bara om nån ovan kör upp bilen på ramperna lite fort och är hård på bromsen. Vad händer då? Alla 4 pelarna vill luta framåt då. vad händer om bilen skulle glida av lilla lyften ovan körbanorna när bilen är längst upp på pelarna, då har du bilens tyngd och hävarmarna får extra kraft.

Jag hade siktat på helgjutet eller körplåtar https://www.blocket.se/hela_sverige?q=Körplåt*&cg=0&w=3&st=s&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th
 
Tanken har givetvis slagit mig men en fyrpelare är ändå betydligt mindre sugen på att ställa till dumheter än en två- eller enpelare. Men visst, riskabelt är det alltid. Men det är mycket att stå i och jag behöver kunna laga alla fordon, har inte tid, eller kanske pengar om jag ska vara petig, att stå och gjuta hela plattan. Blir mycket betong.
 
Jag har ett extra garage där jag har lyft, golvet vet jag inget om och valde därför en fundamentslyft. Leverantören sa att de demar dessa på grus. Så de håller tydligen helt utan fastskruvning. Inget jag vill prova!

Det kanske finns 4pelarlyftar med "fundament" ;) vad spelar egentligen priset för roll om du ligger platt under?

Du får väl jaga nått beggat material du kan lägga under som går att skruva fast lyften i så du slipper gambla med livet som insats varje gång.

Min lyft --> https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=213355&stc=1&d=1489611830
 
Hur gick det här då?
 
...hmmm, TS har inte hörts av sen hen skulle ställa en billyft på grus... ska man bli orolig? :oops:
 
Intressant föv. att någon kan tycka sig ha råd med en lyft, men inte några kubik betong för att gjuta ett riktigt fundament ... :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.