Eftersom jag såg några fördelar med att handla lokalt så köpte jag den av Bengts Bilmaskiner här i Ö-vik, men om du söker på blocket efter "låglyft eller "saxlyft" så hittar du en rad återförsäljare av liknande modeller.

Jag har tidigare bytt växellådor liggandes utomhus med hjälp av domkraft och pallbockar så jämfört med det så borde det vara rena lyxen att jobba under en saxlyft. Jag kan inte se att ramperna skulle vara ivägen oavsett om det är en fram eller bakhjulsdriven bil du ska byta på.

När jag får tid tänkte jag tillverka en plåt att montera i "gropen" mellan ramperna så att jag får ett slätt "golv" att jobba på.
 
Hmm, grävde lite i det här med billyftar och tydligen finns det en 'standard' som behöver uppfyllas. Det sattes en ny sådan 5:e augusti 2011 som heter EN1493:2010. Osäker på vad den innebär men alla lyftar verkar inte uppfylla den. Någon som är i satt? Känns ju lite allvarligt med ett par ton någon decimeter ovanför huvudet...
 
Det viktigaste tycker jag när man köper lyft är att man inte skall tro att för att en billyft som kostar 15 papp har lika stor kvalitet och smidighet som en för 40 papp.
Ett skräckexempel är ett italienskt märke (kommer inte på vilket märke i skrivande stund) som CE märktes i Italien gjord i Kina, efter ett år var kulskruvarna så kass att liften inte gick igenom besiktningen.
 
Nej, det vill man ju inte vara med om :( var det effemme tro? Har sneglat på deras saxlyft men den går på €3800 + frakt :(
 
RoTe
Ang billiga lyftar... Borde man inte då satsa på en hydraulisk lyft? Det är dels väldigt lowtech men ändå väldigt säkert då stoppen är mekaniska.
 
RoTe skrev:
Ang billiga lyftar... Borde man inte då satsa på en hydraulisk lyft? Det är dels väldigt lowtech men ändå väldigt säkert då stoppen är mekaniska.
Det valde jag och det ångrar jag inte...:)
 
En annan köpte en "utrangerad" hydraullyft från en bilfirma. Fabr. Stenhöj, norskt. Den har X armar. De bytte dem för det är lite bökigt när man byter avgasrör.
Jag göt in hopsvetsade U-balkar i golvet och liften vilar på dem. Kolven går ner i golvet i betongrör som är olje/vattentätt.
Allt detta gjordes när jag byggde garaget. Hade tur att den var till salu just då. Annars hade det blivit 2pelar lyft som det visas på en bild i början på tråden. Jag har full ståhöjd under bilen.
Ang säkerhet. det finns en katastrofventil i botten på själva kolven, före oljeledningen. Så om det sk---er sig så kommer bilen inte ner.
Den är den bästa investering jag har gjort. Kostade ett par tusing alt som allt. Första reparationen och den var betald. Tar jag bort X armarna så kan jag få ned den helt i golvet och får det slätt med en liten täcklucka. Fast jag har hittills inte behövt göra så.

Så alla ni som funderar, slå till och fixa en.
 
Tittade på länken. Onekligen snyggt och bra jobbat osv.:)

Själv funderar jag på, ursäkta om det låter dumt, men var placerar man bilen?
Står plattorna efter tröskellådorna? Hur kommer jag då åt att ex.vis svetsa dem? Sedan har man en massa annat smått å gott under bilen. Kan inte förstå hur man skall undvika att plattorna inte tar i-klämmer sönder något? Man måste antagligen ha en massa klotsar att ställa bilen på på plattorna?
Någon som vet? Själv fattar jag inte det.
Min lift med X-armarna har jag glidbara små stöttor som jag placera/flytta vart som helst under bilen. Oftast duger den vanliga domkraftens fäste bäst.
 
Jag tittar på den här modellen på grund av mitt behov av flexibilitet i garaget, jag kan inte ha en två-pelare (uppväxt med en i garaget) för jag har begränsat med utrymme och fler intressen än bilar som gör att jag behöver kompromissa... Man pallar med gummiklotsar mot tex domkraftsfästen eller andra stabila platser under bilen...
 
Skalman skrev:
En annan köpte en "utrangerad" hydraullyft från en bilfirma. Fabr. Stenhöj, norskt. Den har X armar. De bytte dem för det är lite bökigt när man byter avgasrör.
Jag göt in hopsvetsade U-balkar i golvet och liften vilar på dem. Kolven går ner i golvet i betongrör som är olje/vattentätt.
Allt detta gjordes när jag byggde garaget. Hade tur att den var till salu just då. Annars hade det blivit 2pelar lyft som det visas på en bild i början på tråden. Jag har full ståhöjd under bilen.
Ang säkerhet. det finns en katastrofventil i botten på själva kolven, före oljeledningen. Så om det sk---er sig så kommer bilen inte ner.
Den är den bästa investering jag har gjort. Kostade ett par tusing alt som allt. Första reparationen och den var betald. Tar jag bort X armarna så kan jag få ned den helt i golvet och får det slätt med en liten täcklucka. Fast jag har hittills inte behövt göra så.

Så alla ni som funderar, slå till och fixa en.
Såhär alltså http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/192439-bygger-hobbygarage-7.html
 
RoTe
thomasx skrev:
Här är en som erbjuder maximal flexibilitet ;)

[länk]

Någon med erfarenhet av en sådan?
Jag har mekat under en enpelare en gång och de är ju kanon om man inte ska hålla på just där lyftarmarna är...
Allt handlar ju om att kompromissa. Enpelaren tar ju även en del plats så i ett litet garage är den ändå i vägen när den är undanställd. Men den är kanon i t.ex. en maskinhall där man oftast mekar större saker, typ lastbilar eller maskiner. Då kan man enkelt rulla fram den när det ska mekas personbil. Men i ett personbilsmekgarage hade jag valt en tvåpelare. Man ska ju se till att ha utrymme bakom den så att man inte behöver få pelarna vid dörrarna när man vill skruva invändigt i bilen osv.
Sen är det ju det där med priset, en enpelare är dubbelt så dyr som en tvåpelare...
 
RoTe skrev:
Men i ett personbilsmekgarage hade jag valt en tvåpelare. Man ska ju se till att ha utrymme bakom den så att man inte behöver få pelarna vid dörrarna när man vill skruva invändigt i bilen osv.
Sen är det ju det där med priset, en enpelare är dubbelt så dyr som en tvåpelare...
Hur tänker du nu? En tvåpelare tar ju dubbelt så stor plats, är fast monterad och garanterat alltid i vägen vid dörrarna. Enpelaren kan du ju flytta undan eller till andra sidan, eller ställa framför eller bakom eller dra ut på uppfarten med en press öve om du ska jobba invändigt i bilen t.ex.

50% högre pris vill jag minnas att det var, inte dubbelt, men det beror kanske på vad man jämför med. Svårt att veta så här utan vidare vad som är likvärdig kvalitet.
 
RoTe
thomasx skrev:
Hur tänker du nu? En tvåpelare tar ju dubbelt så stor plats, är fast monterad och garanterat alltid i vägen vid dörrarna. Enpelaren kan du ju flytta undan eller till andra sidan, eller ställa framför eller bakom eller dra ut på uppfarten med en press öve om du ska jobba invändigt i bilen t.ex.

50% högre pris vill jag minnas att det var, inte dubbelt, men det beror kanske på vad man jämför med. Svårt att veta så här utan vidare vad som är likvärdig kvalitet.
Själva lyft"bordet" på en enpelare ligger ju alltid i vägen och det är ju ca 10cm högt. En enpelare kostar nästan 30 000kr och en tvåpelare får man för 15 000kr.

När man bygger garage för tvåpelare ska man ha det så långt att en bil kan stå bakom pelarlyften så att dörrarna går att öppna fullt. Alltså så man har pelarna vid framskärmarna ungefär. Då tycker inte jag att lyften är speciellt i vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.