Jag tror att vad man tycker är billigt också mycket beror på vad man har för behov och intressen osv. Vi har t ex inget behov av rostfria vitvaror, bänkskivor i granit osv. Vi vill ha ett ok hus utan att dra på oss ett gigantiskt lån. Det har vi helt enkelt inte råd med hur vi än vrider och vänder på det. Skulle man däremot byggt sin drömvilla vad gäller planlösning, materialval, med väldigt hög standard - då hade vi nog tänkt annorlunda. Men då hade vi nog också gjort kalkyler på hus som ligger i en helt annan prisklass än vi gör nu.
 
Tag offerter från flera husföretag, se om det tar orimlig tid att få fram offerten och fråga om det finns möjlighet att göra personliga ändringar och vad det i så fall kostar extra. Var noga med att ge de uppgifter du vill ha svar på och svara på de uppgifter som behövs för bygglov och sånt.
Jag tittar just nu på Vittjärvshus och dom har ett ganska strikt upplägg där man får avdrag och pålägg i priset beroende på vad man önskat. Grunden är platta på mark med värme i golven. Jag tycker att svaren kommit relativt snabbt och att säljaren visat stort intresse och erfarenhet och vilja att hjälpa till. Kataloghusen är vad jag förstår idéunderlag så att jag har möjlighet att ändra till mina personliga behov.
Jag har för 20 år sedan tillsammans med min sambo byggt ett hus med "värmegrund" och direktverkande el vilket jag var mycket nöjd med men då jag bott i hus med platta på mark med direktverkande el och värmepump från -74, gammalt hus med källare och oljeeldning från -21 och numera ett hus på landet, 170 kvm, olja/eluppvärmt, på gång att byggas om eftersom hälften är gammalt och "pålappat" på en gammal sommarstuga. Jag vill ha varma golv! :)
Att bygga hus är som att föda barn, man vet inte vad det skall bli och födslovåndan och sömnlösa nätter är något individuellt, man vet inte förrän det är klart och mycket kan hända.
Sen kommer man till det där med hantverkare ... det är en svår fråga speciellt om man bor i större städer där oseriösa kan gömma sig bakom utbud och efterfrågan. Vad gäller att ta referenser är det väl inte troligt att en hustillverkare visar upp sina "misslyckanden" och då är den här siten ovärderlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.