Vi skal bygga nytt hus i November i södra skåne (Elområde: SE4)

Med dessa fruktansvärt höga priser på el, är jag lite orolig när entreprenören informerar att dem har tänkt sätta upp 2x 9kW värmare (totalt 18kW) i huset och förväntar att ha dem aktiva 24tim/dygn i 6 vecker eller ungefär 45 dagar totalt. En total förbrukning på 19440 kW (worst case, vid max).

Om man antar att dem kör på max i hela perioden och en elpris på 8kr/kWh, då blir räkningen på 155 520 SEK

Vid 50% blir räkningen på 77 760 SEK
Vid 25% blir äkningen på 38 880 SEK
osv.

Jag förstår att dem såklart inte behöver gå på max alltid, men hur ofta då för att hålla temperaturen som behövs i ett hus på 204kvm?

Jag har kollat up Diesel kanon och kommit frem till att dem levererar ungefär 1kW/2kr (vid 25kr/l), altså 75% billigare än el-värmare vid 8kr/kWh, men då behöver den stå utomhus med luftkanal in i huset genom ett öppet fönster eller liknande. Lite struligt och entreprenören kommer säkert tycka att det är trams. Desutom kostar en Dieselkanon med skorsten inklusiva thermostat och luftkanal ungefär 8 000 SEK.

Någon som har tips eller info?
 
Redigerat:
H
Har du ens säkring som klarar 18 kW?
Vad ska du ha för värme i huset när det är byggt?
Man kan inte kombinera in den tidigare?
 
H
Finns ju byggvärme pannor att hyra som går på diesel pellets osv.
Som kör in via luft eller vatten.
 
H Hallerudsbo skrev:
Finns ju byggvärme pannor att hyra som går på diesel pellets osv.
Som kör in via luft eller vatten.
H Hallerudsbo skrev:
Har du ens säkring som klarar 18 kW?
Vad ska du ha för värme i huset när det är byggt?
Man kan inte kombinera in den tidigare?
Bra fråga om säkringen klara av det. Skulle vilja tro att entreprenören har koll på det, men ska definitvt kolla upp det.

Värmen i huset kommer bli luft/vatten, men är inte klar över om golvvärmen lägs ner samtidig med plattan eller övanpå?
 
H
18 kW är ganska mycket.
är väl typ 25-26 ampers huvudsäkring.

Tror kanske dom ställer in 2 st fläktar men kör på halv fart för att täcka upp huset.
Sen om man ska arbeta där så kan jag inte tänka mig att dom springer runt i kalsongerna utan de värmer bara lite.
Säkert går fläkten för att få rotation på luften med så det torkar ur.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Julas diesel kanon kostar 3000kr, bor du så att du har tid och möjlighet att sköta den under byggtiden kan den kanske spara dyrbara kWh
 
  • Gilla
Benny Hertz och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
[länk]

Denna såg ut att ha skorsten.
Julas är väl en 500ring billigare och kan förhoppningsvis bytas/reklameras direkt i lokal butik om den skulle krångla
 
F fribygg skrev:
Julas är väl en 500ring billigare och kan förhoppningsvis bytas/reklameras direkt i lokal butik om den skulle krångla
Tyvärr verkar Julas 20 kW vara slut i hela landet.
 
F fribygg skrev:
Julas är väl en 500ring billigare och kan förhoppningsvis bytas/reklameras direkt i lokal butik om den skulle krångla
Den har ju ingen skorsten, lär ju inte vara så populärt.
 
E Emanuel01 skrev:
Den har ju ingen skorsten, lär ju inte vara så populärt.
Tänker du att ditt förslag skulle placeras innomhus?
 
Den skulle ju värma upp arbetsplatsen? Eller lästa jag fel?
 
Kör igång golvvärmen!! Finns små elpannor att hyra/köpa speciellt till detta. Mycket billigare än elfläktar.
Det viktigaste är att se till att huset är tätt med isolering på plats och riktiga fönster och dörrar så snabbt som möjligt.
 
E Emanuel01 skrev:
Den skulle ju värma upp arbetsplatsen? Eller lästa jag fel?
Jag betvivlar att man får ha en dieselkanon innomhus i ett nybygge, den bör nog stå ute och blåsa in varmluften via ett rör/slang i huset
 
F fribygg skrev:
Jag betvivlar att man får ha en dieselkanon innomhus i ett nybygge, den bör nog stå ute och blåsa in varmluften via ett rör/slang i huset
De va ju de jag tänkte, därav skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.