Nja, det blir ju en luftspalt automatiskt i och med att panelen sitter på en spikläkt, i vårt fall är regeln/spikläkten 22 mm, alltså då också luftspalten. Men inget som behövs av någon anledning så vitt jag anser, bara man målar med en diffusionsöppen färg, typ äggoljetempera eller linoljefärg.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
M Meurman skrev:
Nja, det blir ju en luftspalt automatiskt i och med att panelen sitter på en spikläkt, i vårt fall är regeln/spikläkten 22 mm, alltså då också luftspalten. Men inget som behövs av någon anledning så vitt jag anser, bara man målar med en diffusionsöppen färg, typ äggoljetempera eller linoljefärg.
Vilken slags lim använde du tlll spikläkten?
Jaså funkar äot alltså i våtrum?
 
L Lärospånet skrev:
Vilken slags lim använde du tlll spikläkten?
Jaså funkar äot alltså i våtrum?
Turbo thack heter det, tror det stavas så...

Menar du om linoljefärg/äggoljetempera funkar i badrum?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
M Meurman skrev:
Turbo thack heter det, tror det stavas så...

Menar du om linoljefärg/äggoljetempera funkar i badrum?
Tack! Jo linoljefärg funkar ju fint - men äot är ju känsligare - kanske tom kan mögla i ett våtrum? Eller åtminstone sköljas bort eller kanske färga av sig om den utsätts för fukt?
 
L Lärospånet skrev:
Tack! Jo linoljefärg funkar ju fint - men äot är ju känsligare - kanske tom kan mögla i ett våtrum? Eller åtminstone sköljas bort eller kanske färga av sig om den utsätts för fukt?
Ja alltså man ska ju inte stänka på väggarna för mycket, men äggoljetempera kan inte mögla, dock i burken är det ju en färskvara. :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Ok, ja men då låter det ju rätt ok! Tror nog ändå jag skulle gå på linoljefärg för säkerhets skull som ju är avtorkbar också - det kan ju inte öot vara i någon högre grad tänker jag.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.