Mats-S
Åk till din lokala bygghandlare och berätta dina byggplaner (gärna med en spec på vad du ska köpa) och fråga om du kan få öppna konto. Kan dom matcha Bygg-Max priser generellt så kör på det.

Det har i alla fall funkat för mig när jag bygger på sommarstället strax söder om Karlstad :)
 
  • Gilla
frollic123 och 2 till
  • Laddar…
AXS
Mats-S Mats-S skrev:
Åk till din lokala bygghandlare och berätta dina byggplaner (gärna med en spec på vad du ska köpa) och fråga om du kan få öppna konto. Kan dom matcha Bygg-Max priser generellt så kör på det.

Det har i alla fall funkat för mig när jag bygger på sommarstället strax söder om Karlstad :)
Brukar även gå att få leverans inbakat i priset.

Brukar dock undvika skruv och beslag på lokala handlaren, orimligt dyrt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När vi jämför pris på material till en altan hos 6 olika byggvaruhandlare seglar en ny butik upp som billigaste. Dessutom har det inte varit så här billigt att bygga altan sedan 2021.

Du kan läsa artikeln här: Billigaste altanen 2024 – prisjämförelse 6 stora byggvaruhandlare
Priset i tabellen på trall 28x120 på Bauhaus stämmer nog inte. Nu när jag kollar så finns det ingen 28x120 till det priset.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Åk till din lokala bygghandlare och berätta dina byggplaner (gärna med en spec på vad du ska köpa) och fråga om du kan få öppna konto. Kan dom matcha Bygg-Max priser generellt så kör på det.

Det har i alla fall funkat för mig när jag bygger på sommarstället strax söder om Karlstad :)
Det funkar, men kvaliten på till exempel Hedins virke är inte lika bra som Byggmax.
 
R
R Rikard_Sa skrev:
Priset i tabellen på trall 28x120 på Bauhaus stämmer nog inte. Nu när jag kollar så finns det ingen 28x120 till det priset.
Stämmer 18.95 kr/m kostar den. Förvånansvärt ofta dessa jämförpriser inte stämmer🤔
 
M
Byggmax är ju hopplösa att handla virke på då de inte visar vilka längder de har hemma av en viss dimension. Att de har 9365m av en sort hjälper föga om det är i meterlånga bitar :)
Oftast räknar man ju ut så att det skall bli minimalt spill och tar längder därefter.
 
  • Gilla
RolfRolf
  • Laddar…
M mnils skrev:
Byggmax är ju hopplösa att handla virke på då de inte visar vilka längder de har hemma av en viss dimension. Att de har 9365m av en sort hjälper föga om det är i meterlånga bitar :)
Oftast räknar man ju ut så att det skall bli minimalt spill och tar längder därefter.
Dom jobbar faktiskt på detta, på en hel produkter kan man nu se vilka längder de har
Skärmdump från Byggmax webbplats som visar trallbrädor med lagerstatus för olika längder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Jag kanske är färgblind men hur vet man vad som är vad i grafen? Två röda och två brandgula?
Linjediagram visar prisutveckling för material till altan från olika återförsäljare mellan åren 2021 och 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ser visserligen att Hornbach är billigast men eftersom närmsta Hornbach är 200 km bort så kan det ju vara lite intressant att se hur mer närbelägna konkurrenter står sig i pris.
 
  • Gilla
Bäckström92 och 4 till
  • Laddar…
H
De röda strecken var lite kluriga. Men om vi går till 2024, i stigande ordning, Hornbach, Byggmax, Bauhaus, Bygghemma, Krauta och dyrast är Beijer.
 
  • Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
Har vi inte nyss konstaterat i en tråd att Byggmax stängt sin kundtjänst och enbart går chatta med. Och chatten svarar sällan?

Handla med försiktighet frånt ett sånt bolag
 
  • Gilla
  • Haha
DonnyLarsson och 5 till
  • Laddar…
Ska göra en större beställning snart, är kvaliten på Hornbach godkänd eller är det någon annan man ska satsa på?
 
Kör på den lokala med bäst ordning på brädgården och håller efter så det är trevligt att plocka. Prisgaranti finns eller så matchar de ändå.

Skulle ju aldrig byta butik bara för att ena är en femhundring billigare på en hel altan än där jag brukar handla.

Smidighet, tillgänglighet på brädgården går före. Och som sagt så kör vissa med prisgaranti som blir billigare om man utnyttjar det.
 
  • Gilla
jazzfreaket
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När vi jämför pris på material till en altan hos 6 olika byggvaruhandlare seglar en ny butik upp som billigaste. Dessutom har det inte varit så här billigt att bygga altan sedan 2021.

Du kan läsa artikeln här: Billigaste altanen 2024 – prisjämförelse 6 stora byggvaruhandlare
Det är skillnad på trall och trall. Och hos vissa handlare får du inte lämna tillbaka virke och annat som blivit över.
 
Det ska vara riktig panik innan jag åker till Byggmax. Maken till okunnig personal och märkligt utbud får man leta efter. Och oavsett om jag åkt till XL Bygg (favoriten) eller Beijer så har de alltid så gott som matchat priset plus att de kommit med goda råd och varit hjälpsamma på många olika sätt.
Så helt ärligt, skulle jag bygga en altan för 25k så betalar jag gärna 28k och får den extra hjälp som en riktig handlare kan ge.
Kvalitet lönar sig i längden.
 
  • Gilla
MasterP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.