Att fönstret har 1,1 behöver inte betyda att karmen har det vilket kan leda till att man inte får bidrag. Jag
har svårt att se att metall har lika bra isolationsvärde som trä. Det man måste tänka på om man köper
och ska söka om energibidrag är att man måste få godkända testresultat från säljande företag om att
karm+fönster håller under 1,2 samt en fullständig redovisning på vad som kostat vad....altså själva
fakturan.(därav bedömmer dom hur mkt man får men i regel 10kkr)
Hur mkt pengar skiljer det i pris pvc/alu?Kan man få även dessa i specialmått....och hur mkt x-tra kostar det?
sånt som kan vara bra att ta reda på.....:D
/
M
 
Nu säljer ju inte jag fönster, så det är inte min uppgift att gå in i detaljdiskussioner. Men titta till exempel på Kronfönster, http://www.kronfonster.se/ och titta på dera fönster Frost. Det påstår de själva i alla fall berättigar till energibidrag.
 
Har själv köpt PVC fönster igenom www.Kronfonster.se . Det blev deras Classic modell med
2glas isolerglas. Bra pris och snabbfrakt, kom på de fyra veckorna de lovade. Kvalitén kan jag väl inte säga så mycket om, för jag har bara haft de i en månad men det känns bra iaf :)
 
Energibidrag ja,
Den som är ägare till ett en- eller tvåfamiljshus, eller är medlem eller delägare i ett bostadsrättsradhus, kan få stöd för byte till energieffektiva fönster med U-värde högst 1,2 W/m2,K (grader Kelvin).
Hela fönstret måste bytas för att ge rätt till skattereduktion, alltså glas, karm och båge. Ägaren måste själv bo i huset. Stödet ges med 30 procent av den kostnad som överstiger 10 000 kronor, och maxbeloppet som ges för fönsterbyte är 10 000 kronor.

Alltså om man nu köper nya fönster till hela huset (vilket blir minst 10 fönster för min del)kostar detta minst 45000:- om man ska ha energieffektiva fönster med U-värde högst 1,2, sen kan man få billigare fönster med något högre U-värde (1,5-1,8) Så frågan är vad man igentligen sparar på....
 
mitt val var inte svårt. Kan bero på att jag bor i norra delen av vårat avlånga land. Men även att dessa "dyrare" fönster ger bättre komfort och höjer värdet mer än "billiga" fönster. Sen så är dessa fönster lättare att montera
och slår sig inte lika lätt....se bara på så kallade billiga dörrar. Fråga en snickare vilken han vill montera, en billig
eller en "bra" dörr......många vill nog inte ta i dom billigare eftersom man kan få hålla på i timmar med att få allt rätt
då tex karmen är klenare...Dock så finns det säkert undantag:D....men huvudsaken är ju att man blir nöjd själv så
köp det som känns rätt i magen:)...
lycka till
/
M
 
A
http://www.forsbergtrading.se/

Tänkte nog handla av dom så får de hur det blir. Har ju inte så himla bra erfarenheter av tex Elite so far så...
 
På stena Lines hemsida finns länkar till byggvaruhus i polen. Men tänk på att "polen fönster" ofta är innåtgående...kanske inte riktigt vad man vill ha idag ??
 
Sant innåtgående fönster vem har det ? varför ska det vara så kan man ju undra.
 
Lättare att tvätta?
 
Vi köpte våra fönster i Polen och har absolut inte ångrat oss och inte heller kan vi se några nackdelar med inåtgående fönster, tvärtom.
Inåtgående fönster grundar sig enbart på säkerhet utan även på att det är praktiskt.
Alla fönster som vi beställde har ett sk. vädringsläge i överkant för att kunna vädra utan att plocka bort ev. blomkrukor men även kunna ha öppet utan att behöva vara rädd för att någon utomstående ska kunna komma in – alltså även här inbrottsförebyggande.
Innåtgående underlättar även vi fönsterputsning, både ergonomiskt och av säkerhetsskäl – att du inte ska trilla ut:)
 
Staffans2000
Blomkrukorna bestämmer.

I sydeuropa står blomkrukorna oftast på utsidan av fönstrena.Medans "vi" har dem på insidan.
Därav anledningen till det motsatta öppningssättet
 
Snailman
Jag har idag utåtgående fönster från -90 med ett vädringsläge, de har jag irriterat mig på sen jag såg dem första gången, i kommande bygge blir det definitivt inåtgående med vädringsläge i överkant (dreh-kipp) De utåtgående är ju hur enkelt som helst att peta upp i vädringsläge från utsidan.
 
beror på vilket märke du har, våra fönster har två "fasta" vädringslägen innan man kommer ut till ett lite längre vädringsläge....dom två första låser man fast med handtaget och då är det stört omöjligt att öppna utifrån...och det tredje låser fast i en spärr på kanten....detta läget kan man ju ha och vädra med när man är hemma....
/
M

jag hade aldrig valt innåtgående fönster...:D
 
Snailman
De jag har öppnas utåt och har gångjärn i sidan, det är en metallgrej som hakar i en skruv bara, så det är fullt åtkomligt utifrån.
 
ahaa...så ser min "tredje" hake ut(3:e läget)...men innan det vädringsläget har jag två lägen som man låser fast med handtaget...
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.