Efter att ha provat ett par olika banker kan man bli less på att deras trick: ?Du får lägre ränta om vi får ta betalt för alla våra andra tjänster.? Skulle det vara ett alternativ låna utomlands, kanske amerikanska bolån via Amazon.com?

Du kan läsa artikeln här: Billiga bolån via Amazon?
 
E
Skrivet av: Kritisk läsare

Intressant artikel.

"Idag har vi extremt låga boräntor i Sverige, lägre än i de flesta andra länder."

Men hur hög är boräntan i andra länder?
Hur höga är de i Finland, Norge, Danmark och övriga europeiska länder?

Har för mig att jag läst att bolåneräntorna i vår nordiska grannländer är betydligt lägre än i Sverige. Stämmer inte det längre?

http://www.svd.se/naringsliv/svenska-bolan-dyra-sa-in-i-norden_6752409.svd

Jag har svårt att tro att det inte skulle löna sig för utländska banker att skapa extra rutiner och datorsystem för att kunna sälja bolån även i Sverige.

I vilket fall som helst så verkar inte konkurrensen inom banksektorn fungera.
 
E
Skrivet av: Finn Sørensen DK

I Danmark har der for nyligt været tale om negative renter på boliglån! Og variable renter, som reguleres en eller flere gange om året, er extremt langt nede - så jeg tvivler på at Sverige er lavest? (I praksis kommer der naturligvis omkostninger på - som tager glæden ved de lave renter)
 
E
Skrivet av: robin

låter som nån på banken har skrivit artikeln...
bankerna är rädda för o tappa kunder pga kunders vakenhet!
 
E
Skrivet av: Bart

Vag jag vet är det ointressant för utländska banker eftersom det har visat sig vara svårt att sätta i gång en juridisk process i utlandet skulle det gå fel med låntagaren. Det är svårt för en utländsk bank att stå först i rad när låntagaren skulle gå i konkurs.

Jag håller med Kritisk läsare att jag inte kan tro att det inte skulle löna för banken att skapa extra rutiner etc. om de kan annonsera med lägre räntor än de svenska banker.
 
E
Skrivet av: J

Valutarisken gör lån i utländska valutor till ett lotteri. Jag tror framtiden för bolån är nån sorts crowdsourcing, att privatpersoner lånar ut pengarna direkt.
 
E
Skrivet av: Peter

Det här var en riktigt usel artikel. Det känns som om den helt och hållet saknar faktakoll. Har artikelförfattaren bara gissat ihop artikeln?
 
E
Skrivet av: Lelle Printer

Om det vore enkelt och lönsamt för utländska banker att etablera sig på svenska marknaden, varför gör de inte det då? Där pengar går att tjäna, etablerar sig någon som vill tjäna pengar!
Som ekonom tycker jag att artikelförfattaren beskriver verkligheten logiskt och bra.
 
E
Skrivet av: Mattias

Se hur det blev med Islänningarna som tog billiga utländska lån som inte motsvarade risken i deras valuta. De flesta blev ganska fattiga när isländska kronan inte var värt något längre och därmed inte huset heller.
Därmed inte sagt att Svensk och Isländsk ekonomi är identisk. Men jag skulle iaf inte våga låna tex. USD eller EUR med den höga värdering av kronan mot dessa.

Lyssna på artikelförfattaren, han vet och kan mer än de flesta. Han driver knappast någon agenda åt Svenska banker. Det omvända skulle knappast heller ha någon betydelse, få skulle göra det ändå. Rådet är bra. Att låna i utländsk valuta är att spekulera i valutor, det misslyckas även proffsen i. Att långsiktigt binda bolån i en utländsk valuta är oerhört riskabelt.
 
E
Skrivet av: Lena

Banker och vissa försäkringsbolag gör höga vinster genom att konkurrensen inte fungerar och grundproblemet är att politikerna ofta har kopplingar till näringslivet och de gör därför inget åt regelverket förutom om de sätts under stort opinionspress.

I USA är det lika dant men när det gäller lån så anlitas ofta lånemäklare där och via dem kan man även låna av t.ex. privatpersoner och företag så bankerna har större konkurrens där. Så anlita lånemäklare!

Politikerna har också kraftigt försämrat rättsskyddet i Sverige och det gynnar bl.a. försäkringsbolagen för färre vågar nu stämma dem.
 
E
Skrivet av: Pelle

Vilket jäkla dravel! Vad fick dig att få tillåtelse att skriva detta? Med de enorma summor som cirkulerar i bolånemarknaden är det istället enormt märkligt att det inte föds alternativa produkter.
Men det är konservativa systembevarare som du som hemmar utvecklingen. In med en ny Stenbäck som vågar tänka utanför boxen!
 
E
Skrivet av: Partisk granskare

Artikeln fullständigt osar av partiskhet, svenska banker är bäst!
 
E
Skrivet av: Hans

Att lantmäteri myndigheten skulle vara så exemplarisk med sina kontroller jämfört med utlandet tror jag vad jag vill om. För några år sedan var det ju ett stort problem för det att skicka bekräftelser till den gamla istället för den nya adressen för att undvika bedrägerier. Men allt i Sverige är ju alltid bäst enligt många
 
E
Skrivet av: Thomas

Faktum är att utländska långivare redan i dag lånar ut till svenska banker genom att köpa deras bostadsobligationer. Så valutarisken för långivare finns redan där. Problemet är att den svenska banksektorn är ett väl etablerat oligopol. Konkurrensen är alldeles för dålig och så detta trams med att bolåntagaren ska köpa andra tjänster (björntjänster?) för att få lite lägre ränta. Det borde förbjudas liksom bankernas marknadsföring av "rådgivning" av deras "experter". Rådgivning=Köp vår produkt. Expert=Bondfångare
 
Artikeln är ju helt och hållet en partsinlaga. Den är väl skriven av någon på en bank. "Hur vet vi vem den verkliga ägaren är?" "VI"!

Varför ska räntorna vara höga för att lantmäteriet har 2000 anställda? Betalar bankerna deras löner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.