B Bassrunner skrev:
Vårt försäkringsbolag var väldigt tydliga med att tätskikt krävdes under vvb i tvättstugan (Länsförsäkringar).
Och vårt försäkringsbolag tyckte inte att jag skulle ha tätskikt varken i tvättstuga eller dusch i källaren (Länsförsäkringar Dalarna).
 
BigR
Jag byter försäkringsbolag vart 3:e eller 4:e år och tvättstugan tänkte jag skulle hålla ca 10 byten så BKR får vägleda.
 
Mer förtydligat i senaste BBV (s11) : https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/01/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf

Branschregler likt dessa anses motsvara att det är fackmannamässigt utfört enligt domstol, så skulle gå på det oavsett vad försäkringsbolaget säger. Observera att BBV refererar till tätskiktsleverantören, så ska man göra det till punkt och pricka kan det vara värt att läsa deras anvisningar.

Vi själva fick nybyggd tvättstuga på oisolerad platta åtgärdad förra året efter besiktningsmannen slog ner på avsaknad av lokalt tätskikt kring golvbrunnar, så kollade med både BKR, Mapei och försäkringsbolaget (If) då. Så vi körde iaf på varianten med lokalt tätskikt och annars inte :)
 
aeroform aeroform skrev:
Mer förtydligat i senaste BBV (s11) : [länk]

Branschregler likt dessa anses motsvara att det är fackmannamässigt utfört enligt domstol, så skulle gå på det oavsett vad försäkringsbolaget säger. Observera att BBV refererar till tätskiktsleverantören, så ska man göra det till punkt och pricka kan det vara värt att läsa deras anvisningar.

Vi själva fick nybyggd tvättstuga på oisolerad platta åtgärdad förra året efter besiktningsmannen slog ner på avsaknad av lokalt tätskikt kring golvbrunnar, så kollade med både BKR, Mapei och försäkringsbolaget (If) då. Så vi körde iaf på varianten med lokalt tätskikt och annars inte :)
Kanske är bäst att köra på det med tätskikt runt brunn och upp mot väggar.
 
A
S start79 skrev:
Kanske är bäst att köra på det med tätskikt runt brunn och upp mot väggar.
Bara du vet vad du ger dig in på så du inte flyttar markfukten till angränsande utrymme. Eller på annat sätt förvärrar situationen
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.