Å andra sidan tror jag inte man vill ha in den där maskin i trädgården heller man ska ha någorlunda rätt maskin för jobben som ska göras.
 
Det blir nog svårt att få in den mellan golvåsarna... Sen ska jag mest dika och gräva smala schakt, så en så stor maskin gör nog mer skada än nytta.
 
E
Så här 5 år senare undrar jag, köpte du denna eller blev det något annat?
Funderar på liknande, men är lite skeptisk...
 
Nej, jag kollade runt lite och insåg att billiga maskiner är billiga av en anledning. Jag har hyrt en stabil, stark och ergonomisk 'märkesmasin' några helger istället.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Nej, jag kollade runt lite och insåg att billiga maskiner är billiga av en anledning. Jag har hyrt en stabil, stark och ergonomisk 'märkesmasin' några helger istället.
ja det är nog vad jag kommer göra med. Tror en sån här lätt maskin endast går att gräva diken där marken består av sand eller jord. Så fort det kommer lera eller rötter så är det nog svårt att få kraft.
 
Jag har hyrt ett antal olika grävare i olika situationer, och dom små kör fast vid rötterna för en buske. För ett par veckor sen hade jag en 2,5 tonnare som visade sig vara riktigt stark och kunde röja på min ”skogstomt” som också har mycket sten.

Jord och sand klarar nog dom flesta, men Sten och framförallt rötter krävs det lite kraft för.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Verkar bero mycket på hur stenen/stubben ska avlägsnas. Vart själv med ett ATV grävaggregat i veckan och med den har den vanligtvis tv-spelande sonen lyckats få upp både stubbar och sten ur "gräsmattan" på vår naturtomt. En av stenarna räknade jag ut till ca 800kg vilket är dubbelt vad grävaren väger. Maskinen har långa stödben som mothåll så det blir stor hävkraft när han lirkar upp stenar och stubbar men sedan blir det mitt problem att få bort dem ovan jord...
 
Vad var det för atv aggregat?
 
Larsa Larsa skrev:
Vad var det för atv aggregat?
Orange minigrävare av märket EcoNe i ett gräsfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Jag har provat ett sånt där. Visst funkar det till nöds ute i terrängen dit man bara tar sig med fyrhjuling, men det är en enorm skillnad att sitta i en fem gånger tyngre runtomsvängande maskin med larvfötter, elpropjoystick och utan glapp när man gräver hemma på tomten
 
useless useless skrev:
Jag har provat ett sånt där. Visst funkar det till nöds ute i terrängen dit man bara tar sig med fyrhjuling, men det är en enorm skillnad att sitta i en fem gånger tyngre runtomsvängande maskin med larvfötter, elpropjoystick och utan glapp när man gräver hemma på tomten
Jo men stor skillnad i pris. Jag jämför med de ~100' kr grävarna med larvfötter som säljs lite varstans men dessa har inte en chans att få upp sten/stubbar då de saknar vikten av en >2t eller mothåll som min enkla maskin har. Man kanske ska mer se den som en ordentlig hydralarm/grävbom än en grävmaskin då den inte kan förflytta sig själv mer än att man puttra sig fram och tillbaka med skopan.
 
Jag köpte en minigrävare på alibaba med massa tillbehör gick på 90k duger för små gräv jobb på tomten men att dra upp en stubbe kan man glömma.
 
A anis16 skrev:
Jo men stor skillnad i pris. Jag jämför med de ~100' kr grävarna med larvfötter som säljs lite varstans men dessa har inte en chans att få upp sten/stubbar då de saknar vikten av en >2t eller mothåll som min enkla maskin har. Man kanske ska mer se den som en ordentlig hydralarm/grävbom än en grävmaskin då den inte kan förflytta sig själv mer än att man puttra sig fram och tillbaka med skopan.
Ja, har man regelbundet behov av att gräva lite här och där så kan det vara ett alternativ. Det jag jämförde med är att hyra en 'märkesmaskin' för 2-3000:- per helg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.