F
Kommer svänga förbi för vinkelharry-stativet med senare idag. Sen imorgon så kommer jag att spy ut vilken skit det är. ;)
 
Bowser Bowser skrev:
Tack för denna tråd, har ett 10-tal aluprofiler 40x40 som skall kapas i raka snitt och har spånat på exakt samma alternativ som du men vill inte lägga ner allt för mkt pengar på osäkra kort som biltemakapen, eller riskera skador med evolution klingan (som förövrigt verkar klara höga varvtal) på kap/ger sågen.
Blev en sväng förbi hornbach imorse och införskaffa vinkelslipstativet, med enbart behov av raka snitt tror jag den blir bra för min del.
Massiv 40x40 eller rör?
Rör går väldigt bra att kapa med kap och gersågen, jag har i och försig alu-klinga jag byter till, men endel använder träklingan
 
F
bulleribock bulleribock skrev:
Massiv 40x40 eller rör?
Rör går väldigt bra att kapa med kap och gersågen, jag har i och försig alu-klinga jag byter till, men endel använder träklingan
Jag tex. Kör aluprofiler med hårdmetall T60 träklinga.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Bowser
Den iden fanns också... men kommer behöva kapa lite 25x25 järn senare framåt sommaren också...
 
F
F fsn skrev:
Kommer svänga förbi för vinkelharry-stativet med senare idag. Sen imorgon så kommer jag att spy ut vilken skit det är. ;)
Nu har jag provat med stativvarianten till vinkelharry. Fy fan vad den sög. Svårt att ställa in så den skär vinkelrätt, både vertikalt och horisontellt. Sen tar växelhuskroppen såklart i arbetsstycket så det går inte att kapa 50x25x2 i ett snitt med 125 skiva. En looservariant av ett försök till kap som aldrig skulle ha tillverkats och helt saknar existensberättigande. Det värsta är att jag visste det innan....
 
  • Gilla
  • Haha
Antonsalminenaaa och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu har jag provat med stativvarianten till vinkelharry. Fy fan vad den sög. Svårt att ställa in så den skär vinkelrätt, både vertikalt och horisontellt. Sen tar växelhuskroppen såklart i arbetsstycket så det går inte att kapa 50x25x2 i ett snitt med 125 skiva. En looservariant av ett försök till kap som aldrig skulle ha tillverkats och helt saknar existensberättigande. Det värsta är att jag visste det innan....
Du får försöka se det som att du har gjort en insats för världen så att ingen annan tänker samma sak: det kan ju gå...
 
F fsn skrev:
Nu har jag provat med stativvarianten till vinkelharry. Fy fan vad den sög. Svårt att ställa in så den skär vinkelrätt, både vertikalt och horisontellt. Sen tar växelhuskroppen såklart i arbetsstycket så det går inte att kapa 50x25x2 i ett snitt med 125 skiva. En looservariant av ett försök till kap som aldrig skulle ha tillverkats och helt saknar existensberättigande. Det värsta är att jag visste det innan....
Tack för recension då vet jag/alla att den inte är så bra som man inbillat sig (att den skulle vara mil ifrån en riktig kap gick rätt lätt att räkna ut). För min del blir det att kapa på fri hand. Kanske skulle investera i ett rejälare skruvstäd ist :D
 
Tombrittberg
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu vill jag inte förstöra i "köpa verktyg-lyckan", men är inte bågfilen ett alternativ om det är såpass tunt gods, och bara ett 30-tal snitt? Speciellt om du inte har något större behov av en metallkap sen ...

Det tar ju lite längre tid att mäta och kapa, men i gengäld slipper du träna överkroppen på gymmet den dagen ... :)
Billigt men hur blir precisionen?
 
Jag har använt kapstativ till 180 och 230 mm vinkelslip och det har hittills fungerat bra.
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Billigt men hur blir precisionen?
Den blir exakt så bra som man är noggrann. Tar man det lugnt och är noggrann blir det perfekt, men även om man slarvar blir det så gott som alltid bättre än vinkelslip på frihand ... Är man petig kan man alltid justera med en fil efteråt...
 
  • Gilla
Niq och 1 till
  • Laddar…
Tombrittberg
Mazen Mazen skrev:
Tack för recension då vet jag/alla att den inte är så bra som man inbillat sig (att den skulle vara mil ifrån en riktig kap gick rätt lätt att räkna ut). För min del blir det att kapa på fri hand. Kanske skulle investera i ett rejälare skruvstäd ist :D
Ett bra skruv stycke, köpte ett begagnat för 300 på ett loppis. Bland det bästa jag gjort .
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den blir exakt så bra som man är noggrann. Tar man det lugnt och är noggrann blir det perfekt, men även om man slarvar blir det så gott som alltid bättre än vinkelslip på frihand ... Är man petig kan man alltid justera med en fil efteråt...
Det finns dom som på något sätt mäter sin tid i nån form av pengar eller har ambition att nån gång bli klara. Det gäller bågfil och det gäller framför allt fil..... ;) Var sak har sin tid och det jag kapar här (det var för 46 snitt per tillverkad enhet när jag räknade ihop det) har def inte tid för vare sig bågfil eller fil.
 
F fsn skrev:
Det finns dom som på något sätt mäter sin tid i nån form av pengar eller har ambition att nån gång bli klara. Det gäller bågfil och det gäller framför allt fil..... ;) Var sak har sin tid och det jag kapar här (det var för 46 snitt per tillverkad enhet när jag räknade ihop det) har def inte tid för vare sig bågfil eller fil.
F fsn skrev:
Det är lite bråttom och jag har inte lust att lägga några stora pengar.
Eftersom ditt förstahandsval var att åka till Lidl så utgick jag ifrån att kostnaden var det viktigaste, men nu verkar det som att du värderar tiden högre än kostnaden?

För min del så får du ju göra vad du vill, men ska man vara krass hade du nog lätt gjort en hel del noggranna snitt med bågfilen under tiden du köpte två verktyg som inte funkade ...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bowser
För min del fungerade faktiskt stativet bra!
Lite pill att få allt i vinkel så det blir raka snitt men efter justering så gick allt smärtfritt.
40x40 gick precis emellan skiva och skruvstycke.
Dock surt att behöva vända på biten för att kapa rätt igenom.
 
  • En metallkapmaskin monterad på ett arbetsbänksstativ som används utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fsn skrev:
Det finns dom som på något sätt mäter sin tid i nån form av pengar eller har ambition att nån gång bli klara. Det gäller bågfil och det gäller framför allt fil..... ;) Var sak har sin tid och det jag kapar här (det var för 46 snitt per tillverkad enhet när jag räknade ihop det) har def inte tid för vare sig bågfil eller fil.
F fsn skrev:
Det finns dom som på något sätt mäter sin tid i nån form av pengar eller har ambition att nån gång bli klara. Det gäller bågfil och det gäller framför allt fil..... ;) Var sak har sin tid och det jag kapar här (det var för 46 snitt per tillverkad enhet när jag räknade ihop det) har def inte tid för vare sig bågfil eller fil.
I trådstarten har du skrivit att du har ett 30 tal snitt och inte vill lägga några större pengar. Blir ju en helt annan sak om du har någon sorts produktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.