Jag behöver en längre sträcka häck för att markera tomtgränsen. Tomten har tidigare varit tillgänglig för allmänheten, och jag behöver sätta något som visuellt markerar en "stopplinje".

Det rör sig dock om ett par hundra meter, så det ska helst vara billigt. Jag ogillar dessutom trädgårdsarbete, så något som inte behöver ansas/skötas är bra.

Jag har ännu inte bestämt mig för om jag vill ha en låg häck eller en som skyddar mot insyn. En låg räcker som avgränsare, och skydd mot insyn stoppar ju också utsikt. Jag ska nog rita lite i några foton och se hur det ser ut.

Det är i kanten av en stor gräsyta, med lövsly på de andra sidorna, så den behöver inte se "strikt" ut. Det finns gott om plats, så bredden är inte ett problem. Det kan vara relativt fuktig mark där om det är regnigt.

Nu till frågan: Vilken häck ska man ha?

Jag har fått förslag på sälg, vilken tydligen är lättplanterad också. Om jag förstått det rätt så kan man bara kapa sälg-pinnar, låta dem stå i vatten en dag och sedan peta ner dem i jorden, vilket passar mig eftersom jag tror att jag har en del sälg bland mitt lövsly. Den blir väl dock insynsskyddande hög?

Andra förslag?
 
Jag hade inte satt sälg. Dom blir stora på bara ett par år och går då mer som stammar vilket inte ger så bra insynsskydd. Häggmispel eller någon sorts spirea hade jag föreslagit. Dom flesta häckplantor kostar runt 200 kr för ett 10-pack.
 
Jag skulle välja syren för insynskydd, sköter sig själv, luktar gott och kanske en tok för markering av gränsen.
 
Tujor? Vi köpte små runt 25-30 cm plantor hyfsat billigt som vi satte längs med tomtgränsen ut mot trottoaren. När dom väl tagit sej så har vi inte gjort nåt alls med dom på flera år, tåliga och snygga tycker vi. Du behöver väl inte en tät häck heller utan mest en markering vilket gör att Du kan plantera med lite större avstånd också.
Jag tror nämligen att Du blir tvungen att plantera :D;)
Jag såg att det fanns en tråd om just Tujor som häck på odla.nu om Du vill läsa om dom.
 
någon sorts spirea
Spirea hade jag vid gamla huset, och de behövde klippas då och då för att växa vettigt. De gav dock en fin tät häck, även med relativt glest mellan plantorna. Inte lika kul när de blev invaderade av bladstekellarver som åt dem helt rena och det såg ut som om någon skyfflat in levande gröna makaroner bland buskarna. Två filmcitat beskriver känslan bäst: "Napalm now! We need napalm now!" och "I say we nuke the site from orbit, it's the only way to be sure.". Det var så äckligt att jag skulle beställt DDT via internet för att spruta bort dem, men det är för mycket folk som går med hundar där.

Häggmispel
Ser bra ut, men det blir ändå en slant för 120 löpmeter, för att inte snacka om allt grävande. Jag lär inte kunna göra det med hjullastaren, och att gräva 240 hål i bångstyrig jord är inte direkt underhållning. Det gäller förresten vattning också, det är inte så bara att dra ut vatten 200 m från huset (nu är det iofs relativt blöt mark, så det kanske inte behövs).

Jag skulle välja syren för insynskydd, sköter sig själv, luktar gott och kanske en tok för markering av gränsen.
Syren är trevlig, men rotskotten kan vara lite besvärliga och som allergiker så är jag måttligt road av doften.

Tujor?
Nja, jag har lite svårt för dem.

----

Mitt problem är egentligen att det är de första åren då det kommer att vara störst problem, innan folk lärt sig att det är privat mark. Nu har jag dessutom fått lägga en massa oväntade pengar på husdjursoperationer, så jag vill hålla kostnaden nere. Jag behöver alltså få upp något kvickt och billigt. Eftersom den delen av tomten har lite ängskaraktär/grovgräsmattskaraktär och är omgiven av rätt så ovårdat lövsly på två sidor och har en väg längs tredje sidan så kan häcken också ha lite mer "naturutseende", den behöver inte se "tuktad" ut.

Jag har iofs ett avtal med Securitas som gör att jag kan ringa till dem när någon behöver jagas bort, men risken är att de får stationera folk där permanent...

Hur tomten ser ut (tomtgräns i rött):

http://rpglab.net/nobackup/tunaastrand.JPG

Det är alltså från skogskanten i norr ner till den nedre infarten på parkeringen som häcken ska vara (övre infarten ska bort eller bommas/grindas). Längre söderut, vid gräsmattsbiten vid huset, så finns det redan ett lågt staket.

Det kan vara relativt blött där på våren, den här regniga sommaren så var det stora vattenpölar över de två norra gräsytorna (vilket, i traditionellt språkbruk, antagligen gör dem till två stora fittor...). Det är bördig sedimentlera, så plantorna bör trivas med fukt och näring.
 
Något snabbväxande billigt på blöt mark som är lätt att plantera är ju pil. Samma princip som med sälgen, stick ner pinnen i marken. Själv har jag planterat ett "levande staket" som det kallas där man flätar pinnarna så man får ett rutmönster. Det är ju inte nödvändigt om man inte vill det. www.salixprodukter.nu/jpg/vagg_l.jpg
Nackdelen med pilen är att den måste vattnas första året innan den fått ordentliga rötter.

Det finns ju bollpil också, så blir det lite mer häck av det hela - www.arborea.se/3372be.jpg
 
  • Gilla
Krus
  • Laddar…
Pil såg inte dumt ut, bollpilen var också fin och verkar hålla sig lite lägre. Hur är de prismässigt?
 
Har tittat lite mer på bollpil, det finns dessutom några sådana i grannskapet, och de ser väldigt fina ut. Framför allt så är de inte så ljusstjälande, vilket är viktigt för intrycket.

Hur är de prismässigt och hur tätt ska de sättas?
 
Jag tror att bollpilar är ganska dyra, om du alls kan hitta dom som busk. Men som alla salixarter så är dom lätta att ta sticklingar av, fråga någon granne (eller smyg ut en mörk natt) och ta några grenar, stick ner grenarna så att 30 cm är i jorden och 10 cm över. Vattna.
 
Jag är litet skeptisk till "stick-ned-i-jorden"-varianten i det här fallet. Även om salix rotar sig villigt så förutsätter det väl att jorden hålls någorlunda fuktig tills de har rotat sig och börjat växa - och även om det är idel lera och blötängar (för att uttrycka sig litet mindre tvetydigt :p) så torkar det väl upp åtminstone bitvis och tidvis, så jag ser framför mig hur du får springa och vattna denna långa sträcka i månader framöver. Men jag kan ha fel.

Eller så gör du ett försök utan ständig vattning och kompletterar senare med vattning där det inte gick bra..?

Bland de vanliga växterna är det väl bara salix (pil, vide, sälg) som "stick-i-jorden" funkar bra med. Om du tycker att häggmispel blir för dyrt så gäller det alla riktiga häckplantor, för häggmispel brukar vara bland de billigaste, i alla fall där jag har kollat.

Om man ändå skulle kosta på sig häckplantor skulle jag fundera på en friväxande häck av vresros. Det är en tacksam och tålig växt som jag tror skulle passa bra in i landskapet, om jag nu kan avgöra det från en flygbild. Också den brukar höra till de billigare som häckplant.
 
Om du tycker att häggmispel blir för dyrt så gäller det alla riktiga häckplantor, för häggmispel brukar vara bland de billigaste, i alla fall där jag har kollat.
Inte nödvändigtvis för dyr, det är mer att jag vill undersöka alternativen.

Om man ändå skulle kosta på sig häckplantor skulle jag fundera på en friväxande häck av vresros.
Vacker, men lite dumt att ha taggiga buskar alldeles bredvid korg 5 på firsbeegolfen.
 
Troberg skrev:
Vacker, men lite dumt att ha taggiga buskar alldeles bredvid korg 5 på firsbeegolfen.
Ja, det låter inte som en bra idé.
 
Någon som har något bra förslag på hur man enklast gräver hål för alla dessa plantor? Jag har en hjullastare, men de är ju inte direkt grävare. Kanske man kan bygga något slags "håltagare" till den?

Just grävandet är en sak som talar starkt för sådana arter som kan planteras via sticklingar, Då är det bara att ta en bra borrmaskin och ett lämpligt grovt spiralborr som man inte är rädd om.
 
Troberg skrev:
Någon som har något bra förslag på hur man enklast gräver hål för alla dessa plantor? Jag har en hjullastare, men de är ju inte direkt grävare. Kanske man kan bygga något slags "håltagare" till den?

Just grävandet är en sak som talar starkt för sådana arter som kan planteras via sticklingar, Då är det bara att ta en bra borrmaskin och ett lämpligt grovt spiralborr som man inte är rädd om.
Skurupsborren anvands for att plantera bla. kaffeplantor och verkar extremt ergonomisk att anvanda (jag har dock ingen sjalv):

http://www.skurupsborren.se/u-land.html
 
200m häck, 3 plantor per meter, 600 hål. Med en manuell borr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.